• vadnpain

    Vår hyresvärd vill att vi utför tapetsering och nymålning!?

    Hej på er!


    Jag och tjejen har precis flyttat till en ny (för oss) lägenhet. Vi märkte ganska omedelbart att väggarna var väldigt utdaterade och slitna. I vardagsrummet sitter en säkert 40 år gammal strukturtapet som skiftar i alla nyanser efter solblekning och smuts/slitage. Denna samt resterande tapeter i lägenheten är på väg att lossna och sitter löst i kanter och övergångar. I hallen har någon person valt att (uppenbarligen) på eget bevåg tapetsera lime-grön färg samt en svart/vit abstrakt tapet i kombination; urfult och inte alls neutralt. 


    Vi påtalar då detta för hyresvärden att vi skulle vilja ha en omtapetsering/ommålning av väggarna då de uppenbarligen är daterade sedan före människan landade på månen. 
    Till svar får vi då att de kan tänka sig att stå för eventuellt material men att vi själva får utföra tapetsering/ommålning ifall vi nu tycker att det behövs. 


    Vi tycker båda att detta är befängt. Vi hade säkert kunna lösa det på det viset men ska vi verkligen behöva göra det? 
    Det måste finnas någon myndighet eller lag som ställer krav på hyresvärden i sådana här fall? 

    Tacksam för svar/kunkskapsberikande info/egna erfarenheter eller åsikter :)  

  • Svar på tråden Vår hyresvärd vill att vi utför tapetsering och nymålning!?
  • Anonym (pow)

    För framtiden så är det sådant man diskuterar innan man skriver kontrakt.

    Gå med i Hyresgästföreningen och kolla vad dom säger, finns inga bestämda regler men rekommendationer.

  • Anna60

    Det är väldigt vanligt att man gör så. De håller med materialet och ni fixar arbetet. Idag är det inte självklart att man gör såna omtapetseringar var tionde år eller så. Det är helt upp till hyresvärden. Så gjorde man i den hyresrätt jag hade innan jag köpte min nuvarande lägenhet. Materialet var helt utan kostnad för oss, men vi gjorde jobbet. 

  • Anna60

    PS. Kolla med hyresvärden NÄR det var gjort förra gången. Om det är 15 år, 20 år sedan sist, så skall dom fixa underhållet. Jag kan också tänka att du kan prata med juristen på hyresgästföreningen om det är väldigt långt sedan det gjordes. Om du nu vill bråka med värden vill säga.

  • Anonym (ace)

    Väldigt ofta så gäller "i befintligt skick" när man skriver kontrakt.

  • Anna60
    Anonym (ace) skrev 2019-08-30 01:13:41 följande:
    Väldigt ofta så gäller "i befintligt skick" när man skriver kontrakt.
    Nej, det gör det faktiskt inte. Man går efter hyresvärdens regler. Förr var det så att man tapetserade och målade om vart tionde år. Brydde sig inte hyresgästen om att be om detta, så kunde man få en liten hyresreduktion. Numera är det vanligaste att hyresvärden betalar materialet och man gör jobbet själv. 

    MEN: det beror mycket på vilken hyresvärd man har. Alla stora fastighetsägare har regler för sånt här. Privata hyresvärdar har det inte alltid dock. 

    Så det bästa är att gå igenom vilka regler som gäller för det bostadsbolag man hyr in sig hos. 
  • Anonym (ace)
    Anna60 skrev 2019-08-30 12:23:56 följande:
    Nej, det gör det faktiskt inte. Man går efter hyresvärdens regler. Förr var det så att man tapetserade och målade om vart tionde år. Brydde sig inte hyresgästen om att be om detta, så kunde man få en liten hyresreduktion. Numera är det vanligaste att hyresvärden betalar materialet och man gör jobbet själv. 

    MEN: det beror mycket på vilken hyresvärd man har. Alla stora fastighetsägare har regler för sånt här. Privata hyresvärdar har det inte alltid dock. 

    Så det bästa är att gå igenom vilka regler som gäller för det bostadsbolag man hyr in sig hos. 
    Exakt. Många hyresvärdar har inskrivet att bostaden hyrs ut "i befintligt skick". DVS, vad du ser när du går på visning är vad du får när du flyttar in. Sedan är det naturligtvis möjligt att dra det vidare ett steg via t. ex. hyresrättsföreningen om "befintligt skick" anses vara under normal standard. Hrf har tabeller för hur detta.

    Min erfarenhet är att hyresvärdar jättegärna målar om mellan hyresgäster och lägger på ett antal hundringar på hyran eftersom de "renoverat", så att göra sådana saker själv är ofta en enorm besparing. 
  • Anna60

    Stora hyresvärdar/fastighetsägare brukar följa reglerna. Är det en liten privat hyresvärd som äger typ en villa och hyr ut övervåningen, så behöver han överhuvudtaget inte följa några lagstiftningar. Så det beror lite på vem din hyresvärd är. En kommunal hyresvärd brukar vara noga med att följa reglerna (brukar, men inte alltid). Likaså stora privata hyresvärdar, typ Akelius, brukar vara lätta att ha att göra med när det gäller sånt. Åtminstone är det min erfarenhet.

  • Anonym (12345)

    Att skicket var som det är på tapeterna såg ni väl när ni gick på visning av lägenheten innan ni skrev kontrakt?

Svar på tråden Vår hyresvärd vill att vi utför tapetsering och nymålning!?