• Thu 29 Aug 2019 17:19
    676 visningar
    5 svar
    5
    676

    Lägger du dig i dina barns smeknamn?

    Hur mycket lägger du dig i ditt barns smeknamn? Har du valt bort vissa namn pga kortformer som du inte gillar?

    Smeknamn uppstår ju spontant och naturligt bland barn och deras kompisar. Ofta blir det en kortform när man har ett längre namn eftersom det är smidigt när man leker. Kanske gillar man som förälder inte det smeknamn som ens ögonsten får av sina kompisar, men skulle du som förälder gå in och rätta ditt barns kompisar? 

    (Som liten minns jag att jag fick en tillsägelse av en kompis förälder att "hen heter faktiskt inte X, hen heter Y". Det kändes lite olustigt eftersom min lekkompis aldrig sagt att hen inte gillade kortformen av sitt namn. Alla ungarna på gatan använde dessutom kortformen.)

    Som alltid nyfiken på att höra hur ni tänker ... 
    Spöke


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lägger du dig i dina barns smeknamn?
  • Thu 29 Aug 2019 17:42
    #1

    Nu är det bara jag och maken som har ett smeknamn(som inte har med namnet att göra) et smeknamn på dottern, men så länge ett smeknamn inte varit direkt olämpligt så hade jag inte lagt mig i. Däremot väljer jag bort tilltalsnamn som kommer med uppenbara smeknamn som jag inte gillar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fri 30 Aug 2019 12:38
    #2

    Vi valde bort namn som Alexander/Alexandra eftersom de tenderar att genast bli förkortat hos både vuxna och barn. Jag tycker om smeknamn men tycker det är tråkigt om de skapas av att folk inte orkar säga hela namnet. Hellre att det kommer av vänskap och kärlek.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 3 Sep 2019 01:09
    #3

    Nej, det lägger jag mig inte i. Alla vänner använder smeknamn.

    Men vi föräldrar använder alltid hela namnet, både vid tilltal och omtal.

  • Wed 4 Sep 2019 00:55
    #4

    Det finns några längre namn som jag tycker om men valt bort eftersom de har "automatiska" smeknamn jag inte gillar,

    Joakim = Jocke

    Sebastian = Sebbe

    och liknande. De smeknamnen är liksom så självklara att jag inte ens själv skulle klara av att låta bli att kalla barnet det, haha. Mer än så lägger jag mig däremot inte i.

    Min syster har en dotter som heter Aurora och var snabb med att själva introducera ett smeknamn som alla använder nu eftersom det blev så invant redan från födseln.

  • Wed 4 Sep 2019 08:46
    #5

    Jag valde ett jättevackert namn till mitt barn, men var samtidigt väl medveten om ev. smeknamn.

    I början rättade jag vuxna som sa smeknamnet. Numera skulle jag inte bry mig (barnet är 9 år), men sedan bebisåren är det ingen som sagt smeknamnet. Alla säger barnets hela namn.

Svar på tråden Lägger du dig i dina barns smeknamn?