• askyfullofstars

    BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn

    Hej!

    Min dotter på två månader sover ENDAST på sin högra sida. Vi försöker dag in och ut vända hennes huvud men hon kommer alltid tillbaka till höger igen. Bvc sa att hon är liiiiite platt (har dock inte jättestort förtroende för sköterskans kompetens) och att vi bör isf skaffa en mimoskudde. Jag berättade att vi använde en pandakudde under uppsyn men den ratade hon helt. Så, nu vet jag inte om jag ska köpa en dyr kudde för 700 kr eller fortsätta med pandan... någon med erfarenhet ?

  • Svar på tråden BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn
  • viseversa

    Har inte använt varken pandakudde eller liknande. Har vänt dom med jämna mellanrum. Ingen av mina 5 barn har haft snett eller platt huvud. Lägg en hoprullad handduk bakom ryggen på henne så hon håller sig på den sida ni önskar. Hon är så liten så det kommer rätta till sig snabbt.

  • Orkide

    Jag skulle aldrig köpa en kudde på bvc inrådan. En läkares kanske men inte bvc. Har tre barn. De två första använde ingen kudde i början den tredje använde panda kudde. Eller ja jag la ner honom där men han rullade alltid åt mitt håll ändå.

  • Oktobertjej

    OM du ska köpa Mimos så har Big Baby 20% rabatt på dem den här helgen, så du vet. Jag köpte en idag, mest för att ha något i vagnen.

  • Therescha

    Använde ingen kudde till de två äldsta barnen, de fick aldrig platt huvud. När trean var några veckor blev han platt på ena sidan, införskaffade mimoskudde och det försvann ganska direkt. Har dock aldrig förstått skillnaden mellan panda och mimos.

  • askyfullofstars

    Om de har en sådan kudde - kan de ligga på vilken sida som helst eller måste jag ändå justera hennes huvud?


    Therescha skrev 2019-08-30 22:57:11 följande:

    Använde ingen kudde till de två äldsta barnen, de fick aldrig platt huvud. När trean var några veckor blev han platt på ena sidan, införskaffade mimoskudde och det försvann ganska direkt. Har dock aldrig förstått skillnaden mellan panda och mimos.


  • askyfullofstars

    Åh har dem? Stort tack föe tipset. Följer de på

    Instagram men inte sett något.


    Oktobertjej skrev 2019-08-30 22:51:23 följande:

    OM du ska köpa Mimos så har Big Baby 20% rabatt på dem den här helgen, så du vet. Jag köpte en idag, mest för att ha något i vagnen.


  • Fialotta75

    Bvc har i detta fall rätt. Köp ej pandakudde. Den avlastar inte huvudet utan formar sig efter huvudet. Mimoskudden avlastar det platta och om du vill behandla det platta är det mimos du ska köpa. Det finns en sidokudde att köpa så att barnet måste ligga kvar på vä sida. Den viktigaste åtgärden är dock att ha bebisen i magläge för att träna nacken. Nackträning ska du utföra i magläge många ggr dag. I början förstås korta stunder.

  • Oktobertjej
    askyfullofstars skrev 2019-08-31 00:19:18 följande:

    Åh har dem? Stort tack föe tipset. Följer de på

    Instagram men inte sett något.


    De har tjugo procent på allt som har med sömn o säng att göra (såg jag på instagram hehe).
  • askyfullofstars

    Tog du S eller M?


    Oktobertjej skrev 2019-08-31 10:53:04 följande:

    De har tjugo procent på allt som har med sömn o säng att göra (såg jag på instagram hehe).


  • askyfullofstars

    Jag ser ju inte det platta. Kan jag ha kudden i förebyggande syfte? Och om hon ändå bara ligger på högersidan- är detta ok på kudden? För jag flyttar på huvudet hela tiden men hon vrider tillbaka...


    Fialotta75 skrev 2019-08-31 02:33:24 följande:

    Bvc har i detta fall rätt. Köp ej pandakudde. Den avlastar inte huvudet utan formar sig efter huvudet. Mimoskudden avlastar det platta och om du vill behandla det platta är det mimos du ska köpa. Det finns en sidokudde att köpa så att barnet måste ligga kvar på vä sida. Den viktigaste åtgärden är dock att ha bebisen i magläge för att träna nacken. Nackträning ska du utföra i magläge många ggr dag. I början förstås korta stunder.


Svar på tråden BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn