• Anonym (Jag)

Går det att se den ”ofärdiga” diagnosen?

Jag genomgår en utredning för autism och adhd. Har ingen officiell diagnos än, men det finns ingen tvekan att jag kommer få båda.

Nu börjar jag få ångest och vill dra mig ur, vill inte riskera att bli nekad körkort, att få jobba med mitt drömjobb osv som man dumt nog inte får med de diagnoserna.

Om jag avslutar nu, kommer någon kunna få ut den infon då eller kommer det ?försvinna??

• Svar på tråden Går det att se den ”ofärdiga” diagnosen?
  • Anonym (S)

Kan hända att de skriver ett utlåtande efter den information som de har om de tycker att den räcker. Du får ta det med psykiatrin för vi kan inte veta svar.

Varför påbörjade du den om du visste att en utredning kunde stå iväg för dina drömmar? För mig står diagnoserna ivägen för att få barn men ja... jag behövde få dom på papper.

• Anonym (o)
    Anonym (Jag) skrev 2019-08-30 20:01:08 följande:

Jag genomgår en utredning för autism och adhd. Har ingen officiell diagnos än, men det finns ingen tvekan att jag kommer få båda.

Nu börjar jag få ångest och vill dra mig ur, vill inte riskera att bli nekad körkort, att få jobba med mitt drömjobb osv som man dumt nog inte får med de diagnoserna.

Om jag avslutar nu, kommer någon kunna få ut den infon då eller kommer det ?försvinna??

Det finns antagligen en anledning till att det yrket inte anses möjligt med de svårigheter npf-diagnoser och autism kan föra med sig. De försvinner ju dessvärre inte bara för att du inte har diagnoser på papper.

Jag tänker att du kanske ger dig på något som är dömt att misslyckas och som i värsta fall innebär fara för dig och för andra.
  • Anonym (Va??)

Man får väl jobba med vad man vill om man har auism och adhd? Varför skulle det hindra en?

• Anonym (S)
    Anonym (Va??) skrev 2019-08-30 22:27:29 följande:

Man får väl jobba med vad man vill om man har auism och adhd? Varför skulle det hindra en?

Nej. Alla yrken tillåter det inte t.ex polis.
  • Anonym (Va??)
    Anonym (S) skrev 2019-08-30 22:31:48 följande:

Nej. Alla yrken tillåter det inte t.ex polis.

Fast alla andra yrken gör väl det? Och sen kan väl ingen veta vad ts har för diagnos eller diagnos överhuvudtaget om hon inte själv informerar arbetsgivaren om det.
  • Eva8886
    Anonym (Va??) skrev 2019-08-30 22:33:29 följande:

Fast alla andra yrken gör väl det? Och sen kan väl ingen veta vad ts har för diagnos eller diagnos överhuvudtaget om hon inte själv informerar arbetsgivaren om det.

Varför uttalar du dig om saker när du bara sitter och killgissar? Det finns en rad yrken där det sker en extensivt intervjuprocess med diverse bakgrundkontroller som följd. Rekryteringsmyndigheten, som bl a ansvarar för uttagningar till polishögskolan och förvarsmakten, har befogenheter att inhämta patientjournaler. Du är körd inom dessa områden om du har en npf-diagnos i din ryggsäck.
  • Anonym (hm)
    Eva8886 skrev 2019-08-30 22:38:44 följande:
    Varför uttalar du dig om saker när du bara sitter och killgissar? Det finns en rad yrken där det sker en extensivt intervjuprocess med diverse bakgrundkontroller som följd. Rekryteringsmyndigheten, som bl a ansvarar för uttagningar till polishögskolan och förvarsmakten, har befogenheter att inhämta patientjournaler. Du är körd inom dessa områden om du har en npf-diagnos i din ryggsäck.
    Fast oavsett diagnos, om man har de problem som diagnosen medför så kommer det ju upptäckas under sådana intervjuer.
    Då spelar det liksom ingen roll om man har diagnos på papper eller ej, eller bara är olämplig, man får inte jobbet.

En diagnos är ju ord på problem man har, det är inte ordet som hindrar en från att få vissa jobb, utan problematiken.
  • Eva8886
    Anonym (hm) skrev 2019-08-30 22:52:58 följande:

Fast oavsett diagnos, om man har de problem som diagnosen medför så kommer det ju upptäckas under sådana intervjuer.

Då spelar det liksom ingen roll om man har diagnos på papper eller ej, eller bara är olämplig, man får inte jobbet.

En diagnos är ju ord på problem man har, det är inte ordet som hindrar en från att få vissa jobb, utan problematiken.

Givetvis är det så, men det finns nog en och annan som kan köra ett spel för gallerian och på så sätt slippa igenom.
  • Anonym (hm)
    Eva8886 skrev 2019-08-30 22:54:25 följande:
    Givetvis är det så, men det finns nog en och annan som kan köra ett spel för gallerian och på så sätt slippa igenom.
    Om man kan köra "spelet för gallerian", får jobbet och kan sköta det - vad är då problemet?
    Om man inte kan sköta det så kommer man ändå inte få jobba kvar.
  • Anonym (S)
    Anonym (hm) skrev 2019-08-30 22:52:58 följande:

Nej, det behöver inte alls märkas. Hur tror du att så många inte får diagnos förrän sent? Trots att de träffat t.ex psykologer.
Svar på tråden Går det att se den ”ofärdiga” diagnosen?