• Anonym (Anonym)

    Ekonomiskt bistånd när man har skulder?

    Jag har jättemycket skulder hos kronofogden. Säkert flera miljoner, men jag undrar om man har rätt att få ekonomiskt bistånd när man har skulder?

  • Svar på tråden Ekonomiskt bistånd när man har skulder?
  • Anonym (Soc.)

    Ja om du inte har inkomst. Men du får inte bistånd att betala själva skulden såklart.

  • Anonym (Soc.)

    Låter som om du dessutom behöver söka skuldsanering.

  • Anonym (Hanna)

    Ja, men man tar inte hänsyn till skulderna när man räknar ut ditt behov (vad jag har fattat). Du måste alltså ha tillräcjligt låga inkomster för att ha rätt till stöd, då får inte stöd för att du har höga sjulder som gör att du får lite pengar över.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-08-31 10:42:10 följande:

    Låter som om du dessutom behöver söka skuldsanering.


    Är det inte svårt att få det beviljat? Om man får skuldsanering, försvinner alla skulder då?
  • AniieeHär

    1) Ja. Soc är intresserad av att su ska klara dig för dagen. Men de kommer inte täcka upp för dina skulder.

    2) Skuldsanering kan vara svårt att få, men tummregeln är verkligen större skulder = större chans. Får du skuldsanering så försvinner skulderna efter 5 år.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Anonym)
    AniieeHär skrev 2019-08-31 11:10:04 följande:

    1) Ja. Soc är intresserad av att su ska klara dig för dagen. Men de kommer inte täcka upp för dina skulder.

    2) Skuldsanering kan vara svårt att få, men tummregeln är verkligen större skulder = större chans. Får du skuldsanering så försvinner skulderna efter 5 år.


    Syftet är inte att soc ska täcka upp mina skulder utan för att jag är i behov av ekonomisk hjälp just nu eftersom jag inte får pengar någonstans ifrån .
  • Anonym (ö)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-31 11:26:15 följande:
    Syftet är inte att soc ska täcka upp mina skulder utan för att jag är i behov av ekonomisk hjälp just nu eftersom jag inte får pengar någonstans ifrån .
    Har du ingen inkomst så hjälper såklart soc dig oavsett skulder, men som sagt, pengarna blir att leva av, inte till skulderna. Du får ju inte heller ha haft för mycket pengar de senaste 3 månaderna, men det bedöms vid din ansökan. Nödpengar till mat kan du få direkt om du är helt pank och utan mat.

    Läs på om skuldsanering om det kan vara något för dig.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-08-31 10:48:03 följande:
    Ja, men man tar inte hänsyn till skulderna när man räknar ut ditt behov (vad jag har fattat). Du måste alltså ha tillräcjligt låga inkomster för att ha rätt till stöd, då får inte stöd för att du har höga sjulder som gör att du får lite pengar över.
    +1
Svar på tråden Ekonomiskt bistånd när man har skulder?