• Anonym (Blivande mamma)

    Vad tycker ni om namnet Filippa?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Filippa?
  • Anonym (E)

    Helt okej. Lite tråkigt. Tänker på Filippa Reinfeldt, men det är nog bara jag.

    Jag bor i Göteborg, men skulle tippa på att namnet är vanligare i Sthlm (förutfattad mening jag har haha).

  • Kusinen

    Heklt ok. Vet en del Filippor i min dotters ålder (född kring sekelskiftet), vet inte om det fortfarande är vanligt. Har väl varit nån Filippa i de flesta barngrupper.

  • Barbro45

    Ett helt ok namn, det är ett namn med stil tycker jag. Något att vara beredd på när det gäller namn, är att namn med tre stavelser eller fler ofta gör att det förkortas av omgivningen. En bra strategi då är att fundera ut ett lämpligt smeknamn och se till att det blir det smeknamnet som kompisar använder.

  • Kusinen
    Kusinen skrev 2019-08-31 11:04:10 följande:

    Heklt ok. Vet en del Filippor i min dotters ålder (född kring sekelskiftet), vet inte om det fortfarande är vanligt. Har väl varit nån Filippa i de flesta barngrupper.


    Verkar ha varit riktogt vanligt under hela 00-talet för att minska under 10-talet . Ligger bland de nedersta namnen av topp 100 2018.
  • Anonym (No)

    Fult namn. Låter påhittat på något vis, inte seriöst och dessutom fult.

  • Xenia

    Påhittat namn? Filippa är ett klassiskt namn med historia, en svensk drottning på 1400-talet hette så.

    Jag tycker det är ett fint namn. Men håller med om risken för smeknamn och att ni själva kan hitta på ett som ni kallar henne för ibland (Flippa, Filli, Lippa?).

  • Butterfly80

    Heter Filippa och blev under hela skoltiden kallad för Pippa. Inte jättekul. Eller ska vi pippa, Filippa? Filppa vill alltid pippa etc etc.

  • fluu

    Bra och gångbart. Vackert. Ingen personlig favorit. Och så får man räkna med smeknamn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Xenia
    Butterfly80 skrev 2019-08-31 13:02:58 följande:

    Heter Filippa och blev under hela skoltiden kallad för Pippa. Inte jättekul. Eller ska vi pippa, Filippa? Filppa vill alltid pippa etc etc.


    Så tråkigt. Men vill barn retas hittar de alltid på något. 

    Vad tycker du om namnet nu när du är vuxen?

    Pippa är f ö det vanliga engelska smeknamnet för Philippa. Jag tycker Filippa/Philippa har lite överklassklang.
  • Butterfly80
    Xenia skrev 2019-08-31 14:51:54 följande:
    Så tråkigt. Men vill barn retas hittar de alltid på något. 

    Vad tycker du om namnet nu när du är vuxen?

    Pippa är f ö det vanliga engelska smeknamnet för Philippa. Jag tycker Filippa/Philippa har lite överklassklang.
    Jo det är sant, men Filippa är kanske lite väl uppenbart när det gäller att rimma. Skulle inte ge mitt barn ett namn som rimmar.

    Fortfarande inte superförtjust i det, men det är väl ok. Verkar ha blivit vanligare med åren.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Filippa?