• Anonym (Sara)

Väninna sur över present

Min väninna gifte sig nyligen med endast familjemedlemmar som gäster. Jag såg det därför inte som en självklarhet att jag skulle ge present eftersom jag inte var bjuden till vigseln. Valde ändå att köpa en symbolisk gåva, choklad och lite annat ätbart. Ganska tråkig present men ändå. Glömde att ta med presenten när vi sågs men berättade att de skulle få en liten present, inget märkvärdigt så... Och då flög hon i taket och menade att då behöver jag inte ge något alls om man väljer att inte anstränga sig vid val av present.

Senare under dagen överlämnar jag det som jag har köpt och hon säger tack och ser jättesur ut. Får senare ett sms där hon skriver att hon hade uppskattat ett kort som minne. Fortfarande sur alltså, nu också över att hon inte fick något kort. Tilläggas ska göras att hon var bjuden på mitt bröllop förra året och då fick jag present som kostade runt 500 kr, om det nu spelar någon roll.

Överreagerar hon inte?? Eller är det jag som är oartig?

• Svar på tråden Väninna sur över present
  • Fiona M

Jag skulle också ge symbolisk present i det läget, men jag hade försökt göra den så personlig som möjligt. Valde du saker som du visste hon tyckte om eller var det mer till vem som helst?

• Anonym (mt)

Är din väninna drottningen av Saba?
    Löjligt och småsint att bli förorättad för att man får en present.

• Anonym (Sara)
    Fiona M skrev 2019-08-31 17:08:29 följande:

Jag skulle också ge symbolisk present i det läget, men jag hade försökt göra den så personlig som möjligt. Valde du saker som du visste hon tyckte om eller var det mer till vem som helst?

Nja, tänkte väl att choklad tycker hon om så det uppskattas. Jag kom verkligen inte på något bra att köpa. Hade inte energin heller med en skurkar de kolikbebsi som håller mig vaken om nätterna. Men visst min present var kanske lite slapp. Tänkte att det var tanken som räknades.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-31 17:06:27 följande:

Min väninna gifte sig nyligen med endast familjemedlemmar som gäster. Jag såg det därför inte som en självklarhet att jag skulle ge present eftersom jag inte var bjuden till vigseln. Valde ändå att köpa en symbolisk gåva, choklad och lite annat ätbart. Ganska tråkig present men ändå. Glömde att ta med presenten när vi sågs men berättade att de skulle få en liten present, inget märkvärdigt så... Och då flög hon i taket och menade att då behöver jag inte ge något alls om man väljer att inte anstränga sig vid val av present.

Senare under dagen överlämnar jag det som jag har köpt och hon säger tack och ser jättesur ut. Får senare ett sms där hon skriver att hon hade uppskattat ett kort som minne. Fortfarande sur alltså, nu också över att hon inte fick något kort. Tilläggas ska göras att hon var bjuden på mitt bröllop förra året och då fick jag present som kostade runt 500 kr, om det nu spelar någon roll.

Överreagerar hon inte?? Eller är det jag som är oartig?

Det är extremt oartigt att klaga på ennpresent så det största felet gjorde hon helt klart

Att ge tråkiga presenter är ... tråkigt... men inget som man "får"skälla ut nån för.
  • Anonym (Sanna)

Sen är det ju klart att man kan bli besviken om man upplever att en vän inte "bryr sig", särskillt om hon egnagerat sig mycket i ditt bröllop. Men man uttrycker inte besvikelse övere presenter på det sättet.

Var hon engagerad i ditt bröllop så det kan finnas sånt som ligger bakom? Tex om hon var med och ordnade möhippa för dig men inte fick nån själv tex.

• FrökenCarlsson

Beror kanske lite på hur nära vänner ni är?

Jag hade aldrig klagat över en present, inte heller förväntat mig nåt om jag hade gift mig utan gäster MEN jag hade definitivt något mer personligt om det hade varit min vän.

• Mackan1978

Det där låter riktigt ovettigt ifrån hennes sida. Verkligen otacksamt. Osund och oklokt av henne. Det verkar inte vara en bra vän det där.

• Anonym (mt)
    Anonym (Sanna) skrev 2019-08-31 17:17:25 följande:

Sen är det ju klart att man kan bli besviken om man upplever att en vän inte "bryr sig", särskillt om hon egnagerat sig mycket i ditt bröllop. Men man uttrycker inte besvikelse övere presenter på det sättet.

Var hon engagerad i ditt bröllop så det kan finnas sånt som ligger bakom? Tex om hon var med och ordnade möhippa för dig men inte fick nån själv tex.

FrökenCarlsson skrev 2019-08-31 17:17:37 följande:

Beror kanske lite på hur nära vänner ni är?

Jag hade aldrig klagat över en present, inte heller förväntat mig nåt om jag hade gift mig utan gäster MEN jag hade definitivt något mer personligt om det hade varit min vän.

TS var inte ens bjuden på väninnans bröllop.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (mt) skrev 2019-08-31 17:19:11 följande:

TS var inte ens bjuden på väninnans bröllop.

Nej det läste jag. Bröllopet var bara för familjemedlemmar. Det gör dock ingen skilnad för det jag skrev.
Svar på tråden Väninna sur över present