• Mommel

    Aktiviteter för tonårskille

    Hej, jag är mamma till en tonårskille som snart är 15. Han har inget stort umgänge, är inte en av de coolaste killarna i skolan och sitter mycket hemma och spelar dator, har egentligen bara en bra vän som han umgås med, (men den vännen är en sk "hemmasittare" sedan 2 år tillbaka och vill i princip inte göra någonting utanför sitt eget hus). Min son skulle vilja spela paintball med andra ungdomar, men eftersom han har ett skralt umgänge har det inte gått att få till.

    Jag tänker att det borde finnas andra ungdomar med samma problem. Har hört av mig till de stora klubbarna för paintball men de har bara föreslagit att han ska köra mot föräldrar och syskon, men det är ju inte det han vill.

    Skulle därför vilja ha kontakt med andra om det finns fler som är i samma situation. Eller om någon har något annat tips på aktiviteter för tonårskille med skralt socialt nätverk.

    Vi bor några mil norr om Stockholm.

    Mvh

  • Svar på tråden Aktiviteter för tonårskille
  • Daimstruten

    Är svårt att börja med idrott när man är så pass gammal tyvärr. Däremot funkar säkert saker som bågskytte, olika former av skytte (gevär/pistol), klättring. Sen hänger sånt mycket på hur självständig man är så man vågar börja med saker där man inte känner nån från början.

  • scanmia

    Karate och andra kampsporter är så bra för barn som inte riktigt platsar rätt i lagsporter och andra mer tävlingsinriktade aktiviteter. En bra dojo ger inte bara utmärkt fysisk träning men även ett socialt sammanhang och en bra mental träning, med fokus och disciplin. De brukar gå mycket bra att vara nybörjare även som lite äldre.


    Min 14-åring tränar 4-5 dagar i veckan sedan ett par år tillbaka och jag håller alla tummar och tår att han vill fortsätta. Det har varit otroligt positivt för honom. Vet dock inte om det leder till paintball, men om han får ihop ett gäng kompisar där så kanske?


    Annars, har du testat att kolla av med föräldrarna i hans klass? Om du har någon kontakt med dem eller dra med kusiner eller arbetskompisars tonåringar? En 4-5 ungar räcker för att få bra fart.

  • amia01

    Kan tipsa om bågskytte

    Nybörjare är välkomna oavsett ålder.
    Det är oftast billigt att prova på.
    Trevliga och sociala människor i blandade åldrar.
    Fikat är minst lika viktigt som själva skjutningen
    Och så är det väldigt prestigelöst - alla hjälper alla, och man kan träna hur mycket eller lite som man själv känner för. 
    Känns det trist och "gammaldax" jämfört med paintball? I så fall kan du googla lite på 3D och jaktskytte med pilbåge, så får ni säkert en annan bild av sporten, som är så mycket mer än att stå och skjuta på en tavla...

    Har själv sett flera killar i samma situation som din son som sökt sig till just bågskytte, och att det är flera med samma bakgrund gör det lättare för dem att hitta nya vänner

    Annars tror jag att kampsport kan vara en bra idé också. Beror väl lite på vilken typ av träning som passar honom bäst.

    Lycka till

  • Ocdkille

    Har själv aldrig haft problem med att få kompisar. Men jag håller med dom som föreslagit kampsport. Tränade förr och det var en öppen atmosfär alla var välkomna och det var inte något skitsnack utan alla accepterades som dom var. Har även sett många som varit lite osäkra som fått självförtroende och stärkts.

Svar på tråden Aktiviteter för tonårskille