• Anonym (Ts)

Hur länge kan man ha bröstimplantat? Haft mina i 9 år..

Har haft mina sen September 2010. Ammar just nu men nästan bara på kvällen och ska sluta snart. De ser fortfarande helt ok ut men får se hur det blir när jag slutar amma helt. Problemet är att jag inte har råd att göra om dem inom den närmaste tiden. Kan inte heller ta lån eftersom jag pluggar just nu. Tror ni att man kan vänta några år till?

Vad kan hända om man har dem för länge?

Och är det någon här som har haft era i 10-15 år eller mer?

Det är ju livstidsgaranti (stod det på pappret) men förstår att man inte kan ha dem hela livet. När man googlar står det mellan 10-25 år och det hjälper ju inte så mycket för det är ju ganska stor skillnad på 10 och 25 år.

Har en kompis som har haft i 20 år men hon har koksalt och jag har silikon (geléhallon).

• Svar på tråden Hur länge kan man ha bröstimplantat? Haft mina i 9 år..
  • Anonym (R.)

Jag har haft mina silikon i 13 år nu.Och det har fungerat bra.Vet inte heller när jag ska byta ut det?

• Anonym (Ts)
    Anonym (R.) skrev 2019-09-01 22:08:16 följande:

Jag har haft mina silikon i 13 år nu.Och det har fungerat bra.Vet inte heller när jag ska byta ut det?

Tack för svaret! Vad skönt att det har fungerat bra :) Ne precis tycker man hör och läser olika hela tiden så svårt att veta..
  • Anonym (hela livet)

Va? Jag har haft mina drygt 8 år och hoppas aldrig behöva byta. Varför skulle man?

• Anonym (Ts)
    Anonym (hela livet) skrev 2019-09-01 23:52:15 följande:

Va? Jag har haft mina drygt 8 år och hoppas aldrig behöva byta. Varför skulle man?

Kan ju vara så att man kan det.. Vet ju faktiskt inte själv , har hört och läst massa olika som sagt. Trodde att det som händer när man har dom ?för länge ? mest är att de kan börja hänga och att själva implantaten håller.. Sen var det en kompis till mig som sa att det kan hända en massa annat också men man kanske ska ta det med en nypa salt.

Men minns att det stod livstidsgaranti på pappret man fick med sig så kan ju vara så att de verkligen håller hela livet.

Sen beror det nog på om man får barn när man har dom också och det har ju jag fått.. ett barn för drygt 2 år sen. Och hur länge man ammar osv antar jag.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (hela livet) skrev 2019-09-01 23:52:15 följande:

Alltså barn och amning påverkar nog inte själva implantaten men att de börjar hänga.. har ju redan märkt det fast de fortfarande ser helt ok ut.

Sen kanske det påverkar om man t.ex springer /tränar utan ordentlig sport-BH också? Kan jag tänka mig iallafall..
  • Anonym (tyvärr)

Det är klart att man måste byta ut de till slut, vad får folk att tro att man inte skulle det ? Implantat blir ju utslitna till slut och kan börja läcka. Att tro att någonting som opereras in i kroppen inte påverkas är väldigt naivt, hörde ni förresten inte om massa spruckna implantat som påträffades i Frankrike för ett antal år sen ? Det var flera kvinnor som också trodde att man inte behövde bry sig om det efter man väl opererat sig.

• Anonym (S)
    Anonym (tyvärr) skrev 2019-09-02 01:07:28 följande:

Det är klart att man måste byta ut de till slut, vad får folk att tro att man inte skulle det ? Implantat blir ju utslitna till slut och kan börja läcka. Att tro att någonting som opereras in i kroppen inte påverkas är väldigt naivt, hörde ni förresten inte om massa spruckna implantat som påträffades i Frankrike för ett antal år sen ? Det var flera kvinnor som också trodde att man inte behövde bry sig om det efter man väl opererat sig.

Geléhallonen kan inte läcka, de är gelé.

Gamla silikon och koksalt kan läcka
  • Anonym (S)

Det är livstid på själva implantatet, dvs att det ska hålla en livstid.

Men amning, ålder osv kan ju göra att implantaten inte längre passar din kropp och att du därför kan behöva göra om operationen.

Gör man brösten tidigt är det rimligt att räkna med att behöva göra om dom en gång.

Antingen för att ta ut helt eller justera så att det passar den nuvarande kroppen.

Många vill nog ha lite mindre när de blir äldre :)

• Guapa

Jag gjorde mina för ca 12 år sedan. Gelehallon. Jag tänkte boka tid med bara för att kolla att de är hela och fina fortfarande. Man vill ju inte ha någon liten spricka som läcker år ut och år in. Sånt är ju inte helt ovanligt.

Efter att ha ammat två barn är väl utseendet inte tip top längre men det bryr jag mig inte om.

• Anonym (Dolly)

Opererade in mina år 2011, geléhallon. Är fortfarande likadana som då. Har inga problem. Tillverkarna får inte garantera livstid, i mina papper från just tillverkaren står det rekommenderat att man bör byta ut var 10onde år. Men kirurgen sa att man behöver bara byta ut om/när man får problem.

Höljena på geléhallon kan förlora sin integritet, försvagas och få små sprickor. Geléhallon läcker inte så som 90talets silikonimplantat men det kan tydligen ändå spridas ut små partiklar.

I mina papper från tillverkaren stod det även att man bör göra en MRI varannat år (kanske var vart 3e år, kommer inte ihåg) men det är alltså för att de måste skriva så pga FDA. Annars hade silikoninlägg inte fått släppas fritt igen efter 90talets skandal där många implantat sprack och läckte.

Ett symptom på läckage kan vara att man får knölar, hårda eller mjuka.

Jag tänker då inte operera om dem så länge allt är bra och de ser snygga ut. Var op är ju en ny risk med ny och även större risk för inkapsling och allt sånt som kan gå fel.

Svar på tråden Hur länge kan man ha bröstimplantat? Haft mina i 9 år..