Anonym (Emma) skrev 2019-09-01 22:21:05 följande:
Jag vill så gärna använda kontaktlinser men det är så svårt att sätta in dom i ögonen. Är rädd för att trycka åt för hårt så jag skadar ögat eller att de ska hamna fel, skava mot ögat eller inte kunna ta ut dom.
Snälla ge mig tips hur man ska göra??
Träning träning träning! Jag brukar göra såhär:
1) Skölj händerna med vatten. Torka dig inte med handduk som kan ludda utan lufttorka händerna genom att vifta med dem. Bra om du är helt torr om fingertopparna.
2) Ta ut ena linsen ur förpackningen genom att försiktigt doppa långfingret i vätskan och nudda vid linsen så den fastnar. Ta upp linsen och förflytta den till ena pekfingret. Se till så att linsen är rättvänd.
3) Om du är högerhänt: se till att ha linsen på höger pekfinger. Inte ända ut på toppen, men nästan. Med vänster hand håller du ner nedre "ögonlocken", dvs typ fransraden, och tittar uppåt. Samtidigt lägger du försiktigt linsen emot ögat, vilket alltså blir på nedre delen. Känn om linsen var fastnat genom att försiktigt ta bort höger finger från linsen. Håll fortfarande nedre "ögonlocken".
4) När linsen har fastnat tittar du åter nedåt igen och blinkar lite samtidigt som du rör ögonen åt sidorna, uppåt och nedåt, detta för att linsen ska fästs ordentligt och du inte ska känna nåt skav.
Ang dina orosmoment så är inte risken stor att du skadar ögat. Jag har aldrig varit med om att jag har tryckt för hårt i mitt eget öga. Att det kan skava är en större risk. Var noga med att inte ha ludd el skräp på händerna när du sätter i dem och gör det absolut innan du sminkar dig.
När du ska ha ut dem så tar du ut dem innan du tar bort sminket och se till att inte gråta strax innan du ska ta ut dem för då suger de verkligen fast!! =p När du tar ut dem så håller du återigen ner den nedre "ögonlocken" medan du försiktigt pillar ner linsen något så att den lossnar från ögat. Sedan kan du nypa fast den med tummen och pekfingret och ta ut den.
Som sagt, träning är vad som gäller! När du fått in snitsen är det en baggis ???? Lycka till!