• Mon 2 Sep 2019 13:30
    2584 visningar
    9 svar
    9
    2584

    Hormonprickar eller mjölkallergi bebis 1 mån?

    Min dotter har fått utslag över hela ansiktet och huvudet, några enstaka men mot hals / bröst.

    Hon är 4 veckor gammal. Hur vet man om det är hormonprickar eller allergi?

    De blir ilsket röda efter amning. Ligger hon i vagnen och sover när vi är ute så bleknar de efter nån timme.

  • Svar på tråden Hormonprickar eller mjölkallergi bebis 1 mån?
  • Mon 2 Sep 2019 13:49
    #1

    Kan vara mjölkallergi, men brukar även påverka magen då.

    Hsr hon prickar över hela kroppen?

    Eller så blir hon varm när hon ligger mot dig och ammar.

  • Mon 2 Sep 2019 14:08
    #2

    Hon har knappt några prickar på kroppen! Bara enstaka.

    Magen är gasig men främst på kvällen, hon pruttar som en vuxen man ???? helt ofattbart att en så liten kan prutta så högt! Ont på kvällar med men inte otröstlig.

    Bajsar typ 5-10 ggr per dag, men jag helammar och de behöver ju inte vara konstigt.

  • Mon 2 Sep 2019 14:13
    #3

    Jo men så gör ju nyfödda, när försvinner prickarna?

  • Mon 2 Sep 2019 14:20
    #4
    Sladden3 skrev 2019-09-02 13:30:04 följande:

    Min dotter har fått utslag över hela ansiktet och huvudet, några enstaka men mot hals / bröst.

    Hon är 4 veckor gammal. Hur vet man om det är hormonprickar eller allergi?

    De blir ilsket röda efter amning. Ligger hon i vagnen och sover när vi är ute så bleknar de efter nån timme.


    Prickarna ser ut som hormonprickar men fläckarna på kinderna ser exakt ut som utslagen som min dotter fick av mjölk.

    Testa att utesluta mjölk. Du måste ta bort allt med mjölkprotein för det är det och inte laktosen dom så små bebisar reagerar mot.
  • Mon 2 Sep 2019 14:28
    #5

    Går ju inte då ts helammar

  • Mon 2 Sep 2019 14:33
    #6
    Giftskåneman skrev 2019-09-02 14:28:56 följande:

    Går ju inte då ts helammar


    Det är såklart komjölk bebisar kan vara allergiska mot, inte bröstmjölk.
  • Mon 2 Sep 2019 14:39
    #7
  • Mon 2 Sep 2019 15:39
    #8

    Hormonplitor sitter ju nästan uteslutande i ansiktet och kommer vid 4-6v ålder. Utseendet stämmer också bra överrens med hormonplitor. Mina barn har sett ut så där under 4-6 veckor med start vid 4-6v ålder. Så baserat på bebisens ålder, utslagens plats och utseende är hormonplitor troligast.

    Båda mina har iofs haft komjölksproteinallergi men de besvären kom senare.

  • Mon 2 Sep 2019 15:43
    #9

    [quote=79873404][quote-nick]Giftskåneman skrev 2019-09-02 14:28:56 följande:[/quote-nick]Går ju inte då ts helammar[/

    Går alldeles utmärkt för en ammande kvinna att utesluta mjölkprodukter ur sin kost. Bröstmjölken blir då fri från komjökproteinfragment och bebisen mår bättre inom någon vecka om besvären var orsakade av (ko)mjölkproteinallergi.

Svar på tråden Hormonprickar eller mjölkallergi bebis 1 mån?