• Ellie08

    Inlagd på sjukhus v. 24+2, hotande förtidsbörd, infektion, sammandragningar, tidig vattenavgång och blödningar

    Hej allihopa!

    Jag är beräknad, eller var snarare beräknad till 11/12. I lördags förra veckan så upptäcker jag en rosa flytning i trosskyddet och då var jag nog i v. 24+2. Kände tryck i ena sidan av magen men tänkte att jag överansträngt mig genom simning osv. Blir lite nojig på grund av flytningen och ringer till förlossningen. De säger samma sak: du har överansträngt dig, vila bara. Lägger mig ner en liten stund och tänker att okej jag ska vila men det är något som säger mig - åk in istället. Så jag och maken åker in till KK och efter ctg samt VUL så säger läkaren att min livmodertapp är cirka 6mm och bebisen är på väg. Vilken chock. Jag börjar gråta och min man sitter där helt chockad. Det här är vår första barn. Iom att detta är extremt tidigt så beställs transport och jag körs med ambulans till förlossningen i Lund. Jag får värkhammande dropp, spruta och kortisonspruta. Blodprover tas och odlingar. Blodproverna visar på hög CRP och vita blodkroppar. Är kvar på förlossningen i två dygn och är strikt sängliggande sen flyttas jag över till BB avdelningen där samma dag barnläkare från neonatal kommer och ger oss information. Alla säger hela tiden - varje dag, varje timme han är i magen räknas. Spola fram några dagar så ser mina blodprover mkt bättre ut, vi går på ultraljud, bebis mår bra och det göra VUL på mig som visar att tappen är nu 9mm. VUL visar även att det trycket jag känner kommer förmodligen från en vattenpelare som samlats och bebisens huvud trycker på. Iom att mina prover ser bra ut så tar man bort antibiotika och tractocildropp (mot sammandragningar). Dagen efter som då är 25+0 (vecka 26) så har jag lite sammandragningar och känner mig ganska tung. Får äntligen duscha för första gången sen jag åkte in, efter duschen lägger mig i sängen och det känns som jag har kissat på mig så jag går till toaletten och där går både vatten och det kmr blodiga flytningar. Blir undersökt på nytt och alla droppar sätts in igen. Sänkan hade gått upp igen enligt blodprovet. Sen den dagen har jag haft lite rosa/röda flytningar/blödningar av och till men främst när jag rest mig för att gå på toaletten. Idag är jag 25+4 och överläkaren bestämde att mina blodprover ser så pass normala ut att man kan ta bort samtliga dropp. Jag blev självklart väldigt nervös över detta och sade det till honom. Han sa att kroppen har förmodligen lugnat ner sig vid det här laget och jag ska inte oroa mig - annars får de sätta in allt igen om något händer. Sagt och gjort - jag får även duscha så jag gör det och sen lägger mig ner och slumrar till. Vaknar av sammandragningar som gör rkt ont och får en bricanylspruta som lugnar ner det nu på eftermiddagen. Är så himla rädd och fasar för varje gång jag måste gå och kissa för att det känns som allt är på väg ut. Enligt överläkarna så har barnet också tillräckligt med vatten kvar så det har inte oroat dom alls och hans hjärtljud har varit bra. En liten magkänsla som ledde till att jag har nu varit på sjukhus sängliggande i lite mer än en vecka och kämpar för att min lille pojke ska få några till dagar och veckor i magen. Det har varit en riktig berg och dalbana och detta var inget som jag ens förväntade mig. Hade en helt normal graviditet med bara graviditetsillamående till och med vecka 23. Inget som tydde på att något sånt här skulle kunna ske. Jag vill gärna höra er som har varit med om liknande såhär tidigt i graviditeten och hur det har gått för er. Jag förstår att en del har förlorat sina älskade barn, vill inte vara hemsk men jag ligger här i ett litet sjukhusrum och vill gärna höra era positiva solskenshistorier så att det kan peppa mig lite extra.

  • Svar på tråden Inlagd på sjukhus v. 24+2, hotande förtidsbörd, infektion, sammandragningar, tidig vattenavgång och blödningar
  • Orkide

    Har ingen erfarenhet av detta själv men jag har läst trådar där de gått igenom samma som du och allt har gått vägen.

    Kram och att jag hoppas att allt går bra för er allihopa <3

  • Pimpinellan

    Jag har en bekant som fick barn v.26. Han togs ut med ks pga grav tillväxthämning- han vägde bara drygt 400 gram. Det var också i Lund och det gick bra för honom!  Glad Strax före han skulle fötts fick han komma hem.

  • ballerinakakaoreo

    Följer tråden för att se hur det går för er, önskar er all lycka till! Hoppas mitt inlägg kan uppa tråden lite så att fler får syn på den och kan svara. 

    Finns det inte möjlighet att operera in cerklage eller går det inte för infektionsrisk?

    Bra dock att ert barn lyckats stannat kvar så länge. Så länge de hinner få några doser kortison så brukar andningen gå relativt bra när de väl föds. Jag hade själv hotande förtidsbörd när jag var i v. 27 men absolut inte så illa som det är för dig, jag hade lite förkortad men opåverkad tapp och smärtsamma sammandragningar som tillslut löste sig med vila men jag hann läsa på en hel del om prematurer och vad som gäller vid en för tidig födsel. Råder dig att göra detsamma, det finns massor av solskenshistorier här på familjeliv om du vill läsa om egna erfarenheter men jag råder dig verkligen att läsa fakta om neonatalvård och liknande också så du har en liten aning om vad som gäller när läkarna pratar med dig, för i stunden kan man nog bli rätt vilsen och chockad. Jag kollade även mycket filmer på youtube och sökte då på saker som tex premature birth, birth week 25-26-27-28, preterm labor osv. Då får man följa en hel del olika föräldrar och deras resor både på sjukhuset innan och under tiden på neo. Instagramkontona: fromminitomoose och ourlittlepreemie är toppen för att förbereda en för hur små de små liven faktiskt är när de föds innan v. 30 och bidrar också men en hel del solskenshistorier (enbart). 

  • Mageric

    En kollega till mig födde i vecka 26. Hon fick också hämmande dropp, kortisondoser osv men det gick tillslut inte att häva. Lång tid på neonatal, efterföljande hemvårdsbesök (pga sond) men ALLT GICK BRA.

    Kämpa på! <3

  • Erkens mamma

    Min yngste son kom prematurt efter det att jag legat inne i nästan 6 veckor.

    Jag hade placenta Previa, föreliggande moderkaka.

    När vi blev inlagda var jag i vecka 23.

    Då trodde inte läkaren som tog emot oss att jag skulle vara gravid veckan ut.

    Ta det lugnt och känn efter själv. Du vet bäst hur det känns i din kropp. Det är ok att vara lite besvärlig när det gäller förändringar i hur du mår.

    Hoppas bebisen stannar kvar länge än.

    Neonataltiden är jobbig den med så skjut på den så länge du bara kan.

  • Erkens mamma

    Just det..

    Allt gick bra för oss.

    Det var en lång resa med neonatal, hemsjukvård och ett par eftersläntrare på sjukhus då han har äldre syskon som släpade hem en del baciller..

    Idag är han 10 år, är elitdansare och har lätt för sig i skolan :)

    Han har inga men av sin tumultartade entré.

  • Ebo88

    Jag känner väldigt många som har fått prematur, från v.22+6 tills senare veckor och utgången är väldigt positiv! En berg och dalbana visserligen men många med lyckade solskenshistorier.

    Jag känner även en del som också är i den situation du är i nu och dom har fått sina barn upp till 10-12 veckor senare. En del har fått tidigare men vissa av dem har klarat sig bra länge

    Vet dom vad för infektion det är?

  • Ebo88
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-02 18:49:13 följande:

    Följer tråden för att se hur det går för er, önskar er all lycka till! Hoppas mitt inlägg kan uppa tråden lite så att fler får syn på den och kan svara. 

    Finns det inte möjlighet att operera in cerklage eller går det inte för infektionsrisk?

    Bra dock att ert barn lyckats stannat kvar så länge. Så länge de hinner få några doser kortison så brukar andningen gå relativt bra när de väl föds. Jag hade själv hotande förtidsbörd när jag var i v. 27 men absolut inte så illa som det är för dig, jag hade lite förkortad men opåverkad tapp och smärtsamma sammandragningar som tillslut löste sig med vila men jag hann läsa på en hel del om prematurer och vad som gäller vid en för tidig födsel. Råder dig att göra detsamma, det finns massor av solskenshistorier här på familjeliv om du vill läsa om egna erfarenheter men jag råder dig verkligen att läsa fakta om neonatalvård och liknande också så du har en liten aning om vad som gäller när läkarna pratar med dig, för i stunden kan man nog bli rätt vilsen och chockad. Jag kollade även mycket filmer på youtube och sökte då på saker som tex premature birth, birth week 25-26-27-28, preterm labor osv. Då får man följa en hel del olika föräldrar och deras resor både på sjukhuset innan och under tiden på neo. Instagramkontona: fromminitomoose och ourlittlepreemie är toppen för att förbereda en för hur små de små liven faktiskt är när de föds innan v. 30 och bidrar också men en hel del solskenshistorier (enbart). 


    Cerklage är nog ingen ide nu. Risken för infektion är nog för stor. Sen tror jag hon är lite för långt gången. Jag har cerklage sen v.15 och min läkare rekommenderar inte akut cerklage efter v.23+0. Varför vågar jag inte svara på, men tror det beror på att risken är för stor att man kan spräcka fosterhinnor
  • Ellie08

    Tack snälla du!


    Orkide skrev 2019-09-02 18:03:00 följande:

    Har ingen erfarenhet av detta själv men jag har läst trådar där de gått igenom samma som du och allt har gått vägen.

    Kram och att jag hoppas att allt går bra för er allihopa <3


Svar på tråden Inlagd på sjukhus v. 24+2, hotande förtidsbörd, infektion, sammandragningar, tidig vattenavgång och blödningar