• Anonym (ensam)

    Ensamheten i sorgen

    På onsdag är det ett år sedan min mamma gick bort. Är svårt att beskriva känslan som jag bär just nu. Jag har svårt att förstå hur sorgen går till och om det är "vanligt" att sorgen känns som färsk igen när man är här på årsdagen? Det har varit ett pendlande år där sorgen har bytt skepnad. Ibland varit tung och ibland lättare, men nu känns den närmre så som det var ibörjan. Overklighetskänsla och ledsen. Allt gick väldigt fort och inget som vi alls var beredda på. Känner mig så ensam i min sorg i min vardag. Upplever att de flesta utanför inte förstår. Tror kanske att den ska försvinna. Men sorgen att jag aldrig mer kommer få träffa min mamma igen är inget annat än ren olycka och just nu känns allt så närvarande igen. Under dom här dagarna orkar jag inte förklara mig eller berätta. Jag orkar inte vara social, glad och energirik. Känner mest för att stänga in mig i min sorg, vila, vara här i nuet, inte vara nått för någon men jag vet inte om det är bra eller dåligt? Finns ingen som jag kan prata om med det här. Jag är 30 och min mamma var 65.

    Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Ensamheten i sorgen
  • Anonym (M)

    Första årsdagen efter min fars bortgång var värst. Då återkom alla känslor man hade när man fick veta att han dött. Men allt eftersom åren går kommer årsdagarna bli lättare, man kommer aldrig glömma och det kommer alltid finnas en sorg vid årsdagen.

    Min far har årsdag här i dagarna med.

  • Anonym (Samma sits)
    Anonym (ensam) skrev 2019-09-02 20:45:57 följande:

    På onsdag är det ett år sedan min mamma gick bort. Är svårt att beskriva känslan som jag bär just nu. Jag har svårt att förstå hur sorgen går till och om det är "vanligt" att sorgen känns som färsk igen när man är här på årsdagen? Det har varit ett pendlande år där sorgen har bytt skepnad. Ibland varit tung och ibland lättare, men nu känns den närmre så som det var ibörjan. Overklighetskänsla och ledsen. Allt gick väldigt fort och inget som vi alls var beredda på. Känner mig så ensam i min sorg i min vardag. Upplever att de flesta utanför inte förstår. Tror kanske att den ska försvinna. Men sorgen att jag aldrig mer kommer få träffa min mamma igen är inget annat än ren olycka och just nu känns allt så närvarande igen. Under dom här dagarna orkar jag inte förklara mig eller berätta. Jag orkar inte vara social, glad och energirik. Känner mest för att stänga in mig i min sorg, vila, vara här i nuet, inte vara nått för någon men jag vet inte om det är bra eller dåligt? Finns ingen som jag kan prata om med det här. Jag är 30 och min mamma var 65.

    Någon som har erfarenhet?


    Jag förstår precis hur det känns .

    Jag förlorade min pappa för 5 år sedan men det känns som att det var igår . Sorgen är så stor så att man ibland vet inte vart man ska ta vägen ....
  • Anonym (Emma)

    Försök att vända på det och se det positiva. All den tid ni fick ihop och att du fick ha henne som din mamma. Att känna tacksamhet för det hjälpte mig ur den tunga sorgen. Visst saknar jag min mamma (och pappa) men jag kan glädjas åt mina minnen utan att känna ett hugg i hjärtat eller börja gråta och hoppas på att allt bara är en hemsk mardröm. Hylla din mamma nu på årsdagen och fira hennes liv istället för att sörja hennes bortgång.

  • Tr0ust
    Anonym (ensam) skrev 2019-09-02 20:45:57 följande:

    På onsdag är det ett år sedan min mamma gick bort. Är svårt att beskriva känslan som jag bär just nu. Jag har svårt att förstå hur sorgen går till och om det är "vanligt" att sorgen känns som färsk igen när man är här på årsdagen? Det har varit ett pendlande år där sorgen har bytt skepnad. Ibland varit tung och ibland lättare, men nu känns den närmre så som det var ibörjan. Overklighetskänsla och ledsen. Allt gick väldigt fort och inget som vi alls var beredda på. Känner mig så ensam i min sorg i min vardag. Upplever att de flesta utanför inte förstår. Tror kanske att den ska försvinna. Men sorgen att jag aldrig mer kommer få träffa min mamma igen är inget annat än ren olycka och just nu känns allt så närvarande igen. Under dom här dagarna orkar jag inte förklara mig eller berätta. Jag orkar inte vara social, glad och energirik. Känner mest för att stänga in mig i min sorg, vila, vara här i nuet, inte vara nått för någon men jag vet inte om det är bra eller dåligt? Finns ingen som jag kan prata om med det här. Jag är 30 och min mamma var 65.

    Någon som har erfarenhet?


    Jag förlorade min mamma i januari i år. Jag fattar inte vart dessa 8 månader har tagit vägen..min mamma gick bort i blodförgiftning, på 1 sekund. Jag var 28 hon 62. Jag fattar fortfarande ingenting. Hon var min bästa vän. Min trygghet i livet. Jag förstår precis vad du går igenom.

    Kramar!
Svar på tråden Ensamheten i sorgen