• Anonym (First time mom)

Låter detta som en start på förlossningen? Vecka 36

Hej, tänkte höra med er andra mammor här på FL om någon känner igen sig. Jag är gravid med första barnet i v. 36 och har sedan igår haft en ihållande mensvärk som pågår konstant! Igår var den i det mildaste laget då jag kände den väldigt dovt och knappt, men den blev starkare framåt kvällen och det var svårt att somna för att den hela tiden som gnagde i magen. Idag har den blivit starkare och sitter i hela tiden men försvinner för korta stunder ibland och blir mildare när jag är uppe och rör på mig, men så fort jag sätter/lägger mig så blir den kraftig och gör ont igen. Ibland får jag även sammandragningar och under tiden som sammandragningen pågår blir mensvärken starkare och gör ondare så att jag rynkar lite på näsan och grimaserar. 
    Värken känns lite dovt strålande ut mot höfter och i ryggen, speciellt under sammandragningarna. Jag har provat duscha, vara på toa och som sagt vara uppe och röra på mig men det hänger i hela tiden och har gjort sedan igår.

Är det någon som känner igen att era förlossningar startat såhär? Glad

Kan även berätta att jag haft svag svag mensvärk lite då och då sedan vecka 27-28 och att jag haft förvärkar tidigare och då har det enbart spänt och känts lite i magen när sammandragningarna kommit, så detta är någonting helt nytt för mig. Har även haft ökade flytningar igår + idag i samband med värken, men de är varken vattniga eller slemmiga utan bara mycket rikligare. För 2 veckor sedan fick jag en blödning + slem, och även förra veckan blödde jag lite med slem men förlossningen har bara sagt åt mig att avvakta bägge gånger och sagt åt mig att jag ska ringa in igen om det utvecklas till kraftigare blödningar. 

Tillåter anonyma svar. 

• Svar på tråden Låter detta som en start på förlossningen? Vecka 36
  • viseversa

Så började min förlossning med nr 2 i v 35+6 och i v 36+0 var hon född. Vi satt på middag hos pappa och jag andades mig igen glesa men återkommande värkar. Men ändå övertygad om att det inte var på gång eftersom det räknas som prematur i v 36. Men jodå 6h senare var hon född. Tycker du ska ringa och prata med förlossningen ts. Och även fast dom räknas som prematur innan v 37 så är dom klara. Min dotter hade svårt att suga och hålla värmen men annars fullt frisk. Vi låg inne en vecka pga svårigheterna att äta. Hon vägde 3222gr och var 49cm lång

viseversa skrev 2019-09-03 07:09:42 följande:

Så började min förlossning med nr 2 i v 35+6 och i v 36+0 var hon född. Vi satt på middag hos pappa och jag andades mig igen glesa men återkommande värkar. Men ändå övertygad om att det inte var på gång eftersom det räknas som prematur i v 36. Men jodå 6h senare var hon född. Tycker du ska ringa och prata med förlossningen ts. Och även fast dom räknas som prematur innan v 37 så är dom klara. Min dotter hade svårt att suga och hålla värmen men annars fullt frisk. Vi låg inne en vecka pga svårigheterna att äta. Hon vägde 3222gr och var 49cm lång

Tack för ditt svar!! Vilken tur att det gått bra för er. Värken höll i sig långt in på natten men avtog sedan och nu verkar den börja igen. Borde man ringa för att förbereda dom eller ska man vänta tills det är rätt kraftiga värkar som verkligen håller i sig? Nu känns det ju bara som en början på någonting.
  • Anonym (S)
    Anonym (First time mom) skrev 2019-09-03 12:19:18 följande:

Tack för ditt svar!! Vilken tur att det gått bra för er. Värken höll i sig långt in på natten men avtog sedan och nu verkar den börja igen. Borde man ringa för att förbereda dom eller ska man vänta tills det är rätt kraftiga värkar som verkligen håller i sig? Nu känns det ju bara som en början på någonting.

Det skadar ju inte att ringa och rådfråga lite

Vill bara uppdatera och säga att vår son kom efter en igångsättning i vecka 40+2, så det var ingen förlossning på g. :) 

Svar på tråden Låter detta som en start på förlossningen? Vecka 36