Progressiva glasögon
Ni med progressiva glasögon. Vad är det för bra med dom? Jag ska skaffa ett par snart och undrar om det är någon som kan förklara hur det känns och vad det är som är så bra med progressiva?
Ni med progressiva glasögon. Vad är det för bra med dom? Jag ska skaffa ett par snart och undrar om det är någon som kan förklara hur det känns och vad det är som är så bra med progressiva?
Det som är bra är att man t.ex. kan cykla/köra till matbutiken och läsa på förpackningarna där med samma glasögon på sig hela tiden, utan att bli trött i ögonen. Nackdelen är att det kan vara svårt att vänja sig vid att glasögonen har olika styrka i olika delar av synfältet. Man kan bli lite åksjuk ...
Bara ett par glasögon att hålla reda på är en stor fördel. Om man dessutom växlar synavstånd ofta blir man tokig utan progressiva. Jag köpte läsglasögon först när min syn blev sämre. Men jag sjunger i kör, och behöver både kunna se vad som står i noterna och kunna titta på dirigenten som står en bit bort utan att behöva byta glasögon fram och tillbaka. Nu har synen blivit ännu lite sämre, och då är det bra att kunna se både det som står med mindre text på bilens instrumentbräda, och se omgivande trafik bra. Har inte så stor korrigering på längre avstånd, men en stor zon för läsavstånd som det blir med läsglasögon stör för mycket, och jag behöver hjälpen ofta i vardagen.
Fördelarna är att du alltid har perfekt syn på alla avstånd. Du kan läsa, titta upp på tv:n eller personen tvärs över bordet och även se långt bort i horisonten utan att ta av och på eller byta glasögon. Köper du fotokromatiska så har du även inbyggda solglasögon vilket är suveränt.
När jag ska läsa en längre stund eller sitter vid datorn/iPad så använder jag alltid läsglasögon för att det är skönare men jag skulle absolut klara mig med enbart progressiva på en resa t ex om jag inte ville ta med mig flera par glasögon.
Köp inte billiga glas bara om du har råd med bättre kvalitet. Det är verkligen värt pengarna att betala mer för just progressiva glas. Då slipper du åksjukan M skriver om och andra problem. Av alla jag känner som har haft problem med progressiva glasögon så har samtliga köpt väldigt billiga glas. Dom som har köpt bra kvalitet har inte upplevt några som helst problem.