• Anonym (Växtvärk? undrar?)

Växtvärk hos 4 åring?

Hej!
    hur vanligt är det med växtvärk? min son på 4 år har klagat på det i några veckor till och från, vaknat på nätterna och varit jätteledsen för att han har ont i benet säger han.
    Ibland har han även värk under kvällen klagar han på..
    det som skrämmer mig lite är att det står att växtvärk bara ska komma under natten?
    jag tänker såhär att han har ont på kvällen eftersom han varit igång under dagen? någon som känner igen sig och har koll på detta? eller borde jag söka vård och kolla upp mera? man blir ju lite orolig såklart....
    tacksam för svar!

• Svar på tråden Växtvärk hos 4 åring?
  • Anonym (.)

Har han alltid ont på samma ställe? Ena benet. Jag tycker du skall söka. Även om det inte behöver vara läskiga allvarliga sjukdomar så kan det tex vara något i höft , knä eller fot som behöver stöd.

• Anonym (Växtvärk? undrar?)
    Anonym (.) skrev 2019-09-04 11:50:00 följande:

Har han alltid ont på samma ställe? Ena benet. Jag tycker du skall söka. Även om det inte behöver vara läskiga allvarliga sjukdomar så kan det tex vara något i höft , knä eller fot som behöver stöd.

jag har försökt att hålla koll på vilket ben det är, visst har han nämt båda olika gånger. Men ofta säger han just - ont i benet! så verkar som att det är olika vilket ben det är. smärtan verkar sitta i smalbenet iallafall som han berättar själv. Har ibland gett alvedon och det har hjälpt honom mot smärtan, kanske skulle söka iallafall för bättre att kolla upp! är det BVC man ska kontakta eller vårdcentralen direkt bara? har du koll på det? står ju alltid det värsta när man googlar...... så klart man blir orolig! han är pigg förövrigt iallafall, äter bra, sover normalt mycket, ingen feber osv. verkar pigg förövrigt med andra ord!
  • LFF

Du ska absolut kolla upp om det inte är tex höftsnuva barnet fått. Det är förkylningsvirus som satt sig i höften/benet.

• Anonym (.)

Det är säkert ingenting, men kolla upp det för säkerhets skull. Boka tid på vårdcentralen, eller ännu bättre, om ni har någon barnmottagning. BVC brukar inte ha full koll på sjukdomar.

• Anonym (Känner igen mig)

Jag hade extreeeemt mycket växtvärk som barn. Det onda satt alltid typ i knävecket. Det varierade vilket ben som gjorde ont. Hade växtvärk under hela barndomen. När jag blev tonåring fortsatte växtvärken trots att jag inte växte längre. 

Växtvärken försvann tillslut när jag började äta glutenfritt!

I vissa fall beror växtvärken hos barn på inflammation (inflammation är ju en vanlig orsak till värk och smärta). Är man känslig, eller till och med intolerant mot gluten så skapas en inflammation i tunntarmen... men hos vissa personer räcker det inte med inflammation i tunntarmen utan man får inflammation i andra delar av kroppen också. Oftast i de delar man använder mest (typ benen och fötterna).

Så om växtvärken fortsätter att vara en jobbig följetång i ditt barn liv så är det verkligen värt att prova att utesluta gluten. I så fall borde ditt barn få mindre växtvärk redan efter 3-4 dagar in i glutenfri diet.

Svar på tråden Växtvärk hos 4 åring?