• Chiara

Fleeceoverall till bebis som föds snart?

Än en gång tänker jag dra nytta av alla som redan har blivit föräldrar. Å vad det är praktiskt att ha detta forum att vända sig till! Jag väntar min första bebis den 2 september och funderar på om jag behöver köpa en fleeceoverall innan. Eller behövs inte det om de är nedbäddade i vagnen första tiden? Vet inte vilken storlek jag ska köpa heller för köper jag 56 kanske den har växt ur den innan den behövs om september är varmt eller om den tittar ut lite för tidigt. Krånglig fråga kanske men jag är tacksam för synpunkter.

• Svar på tråden Fleeceoverall till bebis som föds snart?
  • Linah

köp en i strl 62 då...

Hannah föddes i mars, och vi fick en fleeceoverall i strl 62, som hon hade den första tiden, visst den var stor, men det funkade!!!

• marina7712

Jag kan ärligt säga att fleeceoverallen vi köpte har knappt blivit använd... Antingen var det för varmt eller för kallt för den. Jag hade nog köpt en tunnare bomullsoverall istället och sen en vinteroverall.

• TildisVildis

Vi fick vår dotter i april och tänkte som du om väder och hur stort barnet är. Vi köpt een tunnare (inte fleece) overall på lindex i storlek 56 och det tog ett tag innan hon kunde ha den trots att hon var alldeles normalt stor. Men som du skrev så var hon ju ändå så nerbäddad i åkpåsen. Vi hade den när vi skulle åka bil eller vara ute annars. Hur stora barn brukar födas i era släkter kan vara bra att fundera på oxå. Men jag skulle köpa 56 igen (om jag skulle göra omd det).

• FruSöderström

jag köpte allt i 50 eller 56, men hade jag vetat att Julia skulle väga 4015 så hade jag köpt större, det var inte länge hon kunde ha dom kläderna.

Jag tycker, eftersom du inte vet hur stor din bebbe kommer att vara och inte heller vilka kläder som du kommer att finna praktiska, vänta tills bebben är född efersom den ändå inte kommer att användas på studs..

Själv tycker jag att fleece overallen var jätte bra, vi hade den i blien, och när det var riktigt kallt i vagnen+ den supervarma åkpåsen.

Kan du inte bärga dig så köp 62(jag vet hur det är)

• Millovina

Vår dotter är född i januari och eftersom vintrarna i Sthlm är som de är så började vi med en tunn bomullsoverall (56) och en åkpåse. När det blev lite varmare så tog vi bort åkpåsen och fick samtidigt en fleeceoverall i present (polarn och pyret). Säga vad man vill om dem men de har klart de bästa barnkläderna.

Jag tycker att du ska vänta. Dels vet du inte hur stor din bebis kommer att vara samt hur varm den är. Min dotter är jättevarm av sig självt, bara ett par strumpor och hon är supersvettig.
    Jag har köpt så mycket "fel" kläder just för att jag var för snabb. Bättre att vänta och se. Har du dessutom en babylift i kombivagn så blir bebisen jättevarm av den. Och eftersom sommaren är sen så kanske det fortfarande är varmt i sep/okt.

Lycka till!

• Mumin

Du kan vänta ett tag! Har du åkpåse? Den klarar man sig med väldigt länge. Johanna är född i juli så hon är kanske inget bra exempel men vi använde bara overall + åkpåse under själva vintern. Först hade jag bara overall och vagnens överdrag + filt ganska länge, sen åkpåse + overall och sen till tidiga våren bara jacka + åkpåse.

Jag köpte en 74/80 (åhlens, exakt likadan som polarn fast 100 kr billigare)fast hon bara drog strl 62 då, de små barnen rör ju sig inte så mycket så overallen kan vara stor. Vi klarade oss hela vintern och våren med bara en overall, hon växte inte ur den då. De ska inte ha det för varmt!
    Min kompis son är född i november låg bara i åkpåse med vanliga kläder under den första tiden.

Som sagt, vänta med overall. Som Millovina skriver, alla barn är olika varma. Johanna blir lätt svettig och då blir hon helt vansinnig i vagnen så vi har alltid fått hålla på och trixa så hon inte blir för varm istället för tvärtom.

Svar på tråden Fleeceoverall till bebis som föds snart?