• Anonym (?)

Psyk i Uppsala

Hej!

Är det nån här som vet hur det är på Psyk i Uppsala om man blir inlagd?

Skulle nog behöva lägga in mig men känner mig orolig. Har hört så mycket dåligt om hur det går till på psykmottagningar. Har man delad toalett och dusch? Delar man rum? Kan dom tvinga en att vara kvar om man inte vill?

Om nån här har erfarenhet, speciellt från Uppsala, så får ni gärna berätta hur ni upplevde det. Tack!

• Svar på tråden Psyk i Uppsala
  • SweeneyTodd
    Anonym (?) skrev 2019-09-05 12:56:58 följande:
    Hej!

Är det nån här som vet hur det är på Psyk i Uppsala om man blir inlagd?
    Skulle nog behöva lägga in mig men känner mig orolig. Har hört så mycket dåligt om hur det går till på psykmottagningar. Har man delad toalett och dusch? Delar man rum? Kan dom tvinga en att vara kvar om man inte vill?

Om nån här har erfarenhet, speciellt från Uppsala, så får ni gärna berätta hur ni upplevde det. Tack!
    Om man har LPT(lagen om psykiatrisk tvångsvård) kan de tvinga en att vara kvar där mot sin vilja. 
  • Anonym (Tilda)

Jag blev inlagd på "psyk" i våras, första gången, och många fördomar kom på skam. Te.x har jag slutat kalla det psyk då det kändes nedvärderande, de som var inlagda på min avdelning var trevliga, lugna personer.

Dessutom var det fullt med bra personal, det kändes tryggt att vara där på något sätt och man kunde vara sig själv, släppa fasaden.

Var dock inte inlagd i Uppsala så kan inte uttala mig om dem. De kan tvinga kvar dig om du typ meddelar att du ska begå självmord, det krävs väldigt mycket. Jag tycker du ska ge det en chans, för mig var det absolut livsräddande!

Svar på tråden Psyk i Uppsala