• Anonym (94)

    Statistik skilsmässa

    Finns det statistik över hur barn faktiskt mår av en skilsmässa eller separation ? Hamnar de här barnen oftast snett eller mår sämre?

    Denna oro än enda anledningen till varför jag inte skiljer mig.

  • Svar på tråden Statistik skilsmässa
  • Knappast nu

    Ingen statistik men jobbade några år inom BUP &

    träffade endast på 1 unge med föräldrarparet intakt.

  • Knappast nu

    Sedan kanske skilsmässorna kom för att ungen var jobbig. Hönan eller ägget.

  • Anonym (Helene)

    Det har väl gjorts en del olika undersökningar som också fått olika svar? Minns en svensk studie som kom nyligen där barn med skilda föräldrar inte mådde så mycket sämre än andra. Och att dom barnen som mådde sämre var dom som bara hade EN förälder. Vet ej om det stämmer.

  • Anonym (Anna)

    Vet inte om det finns någon statistik, men jag tror att barns mående och framgång i livet (dvs motsatsen till att misslyckas) beror på hur föräldrarna är, inte om de bor tillsammans. Sedan finns andra faktorer också som spelar in, var man bor, vilket nätverk familjen har, kompisar osv.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2019-09-05 20:37:31 följande:
    Vet inte om det finns någon statistik, men jag tror att barns mående och framgång i livet (dvs motsatsen till att misslyckas) beror på hur föräldrarna är, inte om de bor tillsammans. Sedan finns andra faktorer också som spelar in, var man bor, vilket nätverk familjen har, kompisar osv.
    Det tror jag med
  • Anonym (Svårt att veta)

    Föräldrar som skiljer sig har oftare även lägre utbildning, sämre ekonomi, sämre psykisk och fysisk hälsa och får oftare barn tidigt i livet.

    Skilsmässobarn mår ofta sämre och får oftare problemskapande beteende m.m. Men det är svår att veta om det är skilsmässan eller den sämre socioekonomiska statusen som påverkar barnet negativ.

    Skilsmässor mycket vanligare i de samhällsgrupper som ofta har andra problem. Om mamma och pappa är lågbegåvade, har många barn och är fattiga så har man ett sämre utgångsläge oavsett om föräldrarna skiljer sig eller inte.

    Om föräldrarna är stabila, mogna och smarta människor så gör en skilsmässa nog inte allt för mycket skada.

  • Anonym (94)
    Knappast nu skrev 2019-09-05 20:34:18 följande:

    Ingen statistik men jobbade några år inom BUP &

    träffade endast på 1 unge med föräldrarparet intakt.


    Vad jobbade du som där?
  • Anonym (...)

    När man läser statistik så måste man vara medveten om att korrelation och kausalitet är två skilda saker. Korrelation är att två saker uppstår samtidig, tex barns dåliga mående och skiljsmässa. Kausalitet är att den ena saken leder till den andra.

    Tex om det skulle stämma att barn med skilda föräldrar oftare mår dåligt. Så är det en korrelation. Två saker som statistiskt sätt ofta finns samtidigt. Men däremot är det inte säkert att det ena leder till det andra. Det finns kanske också andra saker som samkorrelerar som är en troligare orsak till barns dåliga mående. Tex kanske föräldrar med problem, psykisk sjukdom, missbruksproblematik, våld, fattigdom osv oftare skiljer sig. Då är de grupperna över representerade i skiljsmässogruppen. Och troligen är de bakomliggande problemen, som inte dyker upp i statistik om just skilsmässa, den egentliga orsaken bakom tex fler patienter till bup eller vad det nu kan vara...

  • Anonym (...)

    Jag har inte läst någon nylig statistik på det. Men är rätt övertygad att barns mående har mer att göra med huruvida de har närvarande kärleksfulla föräldrar än om föräldrarna är ett par.

  • Anonym (Tilda)

    Jag har jobbat som lärare i 25 år och mött många barn vars föräldrar har skilt sig, även bland mina vänner har många skilt sig och börjat leva varannan-vecka-liv så jag har skaplig personlig erfarenhet i ämnet.

    Barnen har ofta haft en jobbig period vid skilsmässan, de behöver vänja sig vid olika boenden, nya grannar, andra tider än vad som gällde förut men jag tycker inte att själva skilsmässan har påverkat dem så mycket när de första månaderna har gått. Däremot märks det väldigt tydligt när någon av föräldrarna träffar en ny, DÅ kommer det dåliga måendet, jag vet inte hur många samtal jag har haft där eleverna (och då pratar vi 7-17-åringar) känner sig bortglömda, oviktiga och bortskuffade i sitt eget hem.

    Jag har också sett mina vänners barn förändras när det flyttar in en ny partner, hur de ska anpassa sig till nya regler, ny mat, nya syskon och att barnen inte har någon makt i sitt liv längre. Om alla väntade några år med att bli sambos med en ny partner tror jag inte att själva skilsmässan är något stort problem, tvärtom tror jag att alla barn hellre vill ha glada föräldrar varannan vecka än gifta föräldrar som mår dåligt.

Svar på tråden Statistik skilsmässa