• missmc

Låsa upp mobil

Lästa i tråden lite längre ner här om att låsa upp sin mobil.Skeptisk som jag är,är det verkligen lagligt?Det låter ju nästan för bra för att vara sant och kunna göra det för endast några hundringar!jag sitter här och betalar abonnemang för 2 mobiler,ca.500:-/mån,inte mycket kanske men om man kan låsa upp telefonerna så spar man ju lite.Å andra sidan måste man väl köpa kontantkort istället.Vågar man verkligen skicka in sin telefon i ett kuvert?och veta att den kommer tillbaka?Nån som har gjort det?

• Svar på tråden Låsa upp mobil
  • Lörpa

har du abonnemang kvar på mobilen så tror jag inte det går, men därefter ska det funka. Oavsett om du låser upp mobilen och har kvar abonemanget så måste du ju fortsätta att betala ändå.

• johohanna

Hej! Jag jobbar som mobilförsäljare, och skulle INTE rekomendera att skicka iväg din telefon! Den operatör du har kan låsa upp din mobil EFTER bindningstiden, alltså har du abonnemang på 2 telefoner så är dom förmodlingen låsta till en viss bindningstid.. Och om det finns en svart-marknad på det här har jag ingen aning om, men annars är det din operatör du skall vända dig till, kundtjänst om du inte har bindningstid. Även om du nu skulle "lyckas" låsa upp dom, så kommer du ju endå få betala abonnemanget för det månadskostnaden du tecknade för...Så vänta tills den har gått ut, så låser du upp mobilerna då, och köper kontantkort då. Glöm inte att säga upp abonnemanget då bara... Svårt att säga mer, vet inte vad du ringer med???

• Isfjord

Det är inte olagligt att låsa upp tidigare. Det är däremot avtalsbrott och du riskerar din garanti. Jag har inte låst upp någon telefon själv, men har kompisar som gjort det utan problem.
    En kompis köper nya telefoner på löpande band och har alltid 3-5 abonemang i gång samtidigt (Pryltok...). När han köper ny telefon går han direkt till firman som låser upp och lämnar den där någon halvtimme efter att han köpt telefonen. Sedan går han över gatan och äter en Pizza medans de fixar som han vill ha det. De kan tex radera Telias program och bränna in Comviqs programvara eller bara låsa upp telefonen, precis efter kundens önskemål.

• missmc

Ok tack för alla svar,det känns nog säkrast att behålla abonnemanget tills åtminstonde bindningstiden gått ut om ca.10 mån.

Svar på tråden Låsa upp mobil