• Carro789

Mår så dåligt över akne och svårr att bli gravid

Hej,

Jag vill mest kolla om där är nån i liknande situation eller om någon har erfarenheter av samma dilemma.

Jag har sedan jag va 12 haft akne, när jag va 15 börja jag med diane ppiller och de har hållt mig aknefri i alla år tills att jag för 9 månader sen sluta med dem för att jag o sambon vill skaffa barn.

Jag har på 9 månader haft 2 blödningar (ingen ägglossning) och enligt vul har jag pcos.

Min akne har kommit tillbaka och är katastrof.

Jag har nyligen gjort hormontest via saliv och fått veta att jag har superlågt progesteron och gabska lågt östrogen så äter nu bidrottninggele och tar progesteronkräm för att få upp värdena.

Jag mår sååå dåligt över detta att jag inte vet vart jag ska ta vägen :(

Jag är sjukskriven från jobb och har suttit inne i 2 månader o gråter varje dag.

Jag går i terapi o försöker jobba med mig själv o tar kosttillskott för att hjälpa med ångesten.

Vill inte ge mig på en massa läkemedel.

Nån som har nåt tips på vad jag kan göra eller vill dela med sig av egna erfarenheter.

• Svar på tråden Mår så dåligt över akne och svårr att bli gravid
  • Anonym (Alexandra)

Jag tror att det är dåligt att du sitter inne varje dag. Ut och gå eller ta en kaffe ute i ett köpcentrum. Omringa dig bland folk. Du kommer bara bli mer och

mer skygg. Det är inte utsidan som räknas, du måste bli trygg i dig själv. Acceptera dig själv.

Vi har så himla bra hjälp när det kommer till att bli gravid. Det finns olika sätt och möjligheter. Bli medlem i en tråd där det är flera i samma situation som du så märker du att du inte är ensam.

• Tumvante

Sök dig till acne community och få pepp.

Finns många fina att följa på instagram som kan inspirera dig till att få en bättre självkänsla, och även vilka produkter som funkar för dem.

Hormonell acne is a bitch, jag hade bedrövlig hy med första barnet. Men bytte helt ansiktsprodukter och med andra barnet och även nu har jag inga utbrott.

Milda produkter (kör era organics) och regelbunden exfoliering funkade för mig. Kör även dermaroller/stamp och pumpkin enzyme mask från banish acne scars.

Vad gäller pcos är jag inte så insatt, men längtan till ett barn känner jag så väl till. Hoppas du kan hitta en läkare som vill och kan hjälpa dig.

• Anonym (Lala)

Tror du behöver jobba med ditt mående och självkänsla innan du skaffar barn. Vill inte vara elak men det är inte ett bra utgångsläge att bli gravid och få en bebis om man mår psykiskt dåligt. Det är att göra sig själv en stor otjänst. Ta lite tid för att jobba med dig själv och börja må bättre. Något som är bra mot ångest och depression är motion. Gå på promenad varje dag, lyssna på en podd eller musik om det ger dig motivation. Gör det även om det känns meningslöst. Gå ut i skogen och gå. Ha fasta rutiner och ät nyttigt. Skaffa samtalsstöd och hitta strategier för att hantera dina känslor.

Har själv haft ångest i 10+ år samt depression. Tyckte också att jag var ful. Numera har jag inte ångest utan mår bra och har insett att utseende inte är allt, gör jag det bästa av det jag har, ler och är vänlig så räcker det otroligt långt. Det går att må bättre! Satsa på dig själv och ditt mående och du kommer tacka dig själv längre fram.

• Anonym (s)

Åh, jag lider med dig och vet precis hur det känns. Jag har samma problem förutom att jag inte har fått ta något prov eller fått svar på varför jag inte blir gravid. Jag är 29 år och ser ut som när jag var 15 i hyn..när jag var 20 fick jag roaccutan utskrivet och det hjälpte OCH självförtroendet var på topp. nu sedan 2 år tillbaka har det kommit tillbaka och i våras fick jag en smörja utskriven som fungerade. tills en månad efter att jag slutade.. Sedan en vecka tillbaka vill jag inte se mig i spegeln,jag vågar inte ta av tröjan inför sambon för jag skäms över att vara så äcklig!
    det verkar som att det inte finns något att göra åt det när man vill bli gravid?! För mig spelar ingen roll vilka produkter eller vad jag äter..känns som att jag inte äter något längre..villa kosttillskott jag tar..har ungefär halva apoteket hemma!

Och det tråkiga är att folk tror att det handlar om en liten prick och när man pratar om andra så är det inte så farligt, men att lida av problemet själv är så svårt..det är inte att bara gå ut bland folk och rycka upp sig och tänka att det finns dom som har det värre och utseendet är inte så viktigt. Sen i somras när jag fick smörjan och det blev bättre kunde jag ha linne när jag tränar tex äntligen kunde ha få visa vad jag åstadkommit med kroppen, jag var på stranden och nu älskade att visa upp mig för att de andra komplexen är borta och jag började planera utlandsresa med sambon. Nu kan jag inget utav det..och den som själv inte drabbats vet absolut inte hur det är.
    Så du är absolut inte ensam<3
    Vart tog du hormontest?
    Får du några alternativ av läkaren? 
    Äter du bidrottninggele hela månaden? Jag äter mellan mens och äl eftersom man tydligen inte ska äta hela cykeln.

• Carro789

Tack snälla ni för tipsen. Jag har mycket att jobba med när de kommer till min självkänsla och jag vet innerst inne att det är där jag måste börja. 
    Jag är ute o går varje dag och försöker hålla rutiner. Jobbigt först men nu känns de som en trygghet på nåt sätt. 

Ja det är absolut inte ideelt att bli gravid nu och jag tror inte ens jag kan bli gravid som jag mår nu,vilket leder till att de blir en ond spiral av de hela. 

@anonym (S) dessa eviga hudproblem :( förstår det måste varit jobbigt när det först hjälper och blir bättre o man känner att man är glad igen för att sedan krossas av att de blir sämre. 
    Jag förstår dig verkligen när de gäller de här med att inte vilja se sig i spegeln o att de är jobbigt att visa sig för sin sambo. Hur mycket man än duschar så känner man sig ofräsch. 
    Samma här! Jag har sååå mycket kosttillskott här hemma och har testat så många produkter. I somras la jag 7000 på en ny hudvårdserie som ska va i världsklass. 7 veckor senare så va min hy heeelt förstörd. Snacka om pengar i sjön. Nu kör jag milda produker o fukt. 
    Jag har en tid till en hurdmottagning men som du säger, vill man bli gravid så känns de inte som att där är mycket dem kan göra för o hjälpa en. Sen är jag inte mycket för att maskera symptom med hjälp av läkemedel utan tror på att kroppen kan läka under rätt förutsättningar. 

Ja men eller hur. Det är så lätt för andra att säg, "tänk inte på de" "det är bara lite prickar" men  att leva med det är fruktansvärt. 

tack för att du dela med dig!<3 Vi är inte ensamma!

Jag är i kontakt med en som heter Zarah Öberg som hjälper mig med min hormonbalans. Hon erbjuder ett såkallat LABRIX test som mäter exakta nivåer av en hormoner och hur de ligger i relation till varandra. 
    Ett vanligt blodprov hos läkaren kan man tyvärr inte lita på då de dels inte visar de "fria" hormonerna i kroppen samt man får inte veta hur de ligger i förhållande till varandra vilket är A och O när de gäller hormonhälsa. 

Läkarens (gynekologens) rekommendation är att ta Provera för att få igång mens och sedan lethrozol för ägglossning. Båda sätten är att prega i sig mer syntetiska hormoner = mer kaos. Dessa hjälper inte mina egen hormonbalans så jag tacka nej till de. 

Ja men precis, det är rätt sätt att ta de. Jag ska äta hela månaden i 2 månader för att mina östrogennivåer är så låga så måste få upp dem rejält. 
    Min bioidentiska progesteronkräm tar jag bara 15-28 i min numera påhittade cykel. Därefter uppehåll 2 dagar och sen börjar jag om på dag 1. Detta funkar precis som Provera fast på ett naturligt sätt så jag kommer få mens vid uppehåll.

Superlångt inlägg blev de haha :)

• Anonym (s)

Samma här..vill inte tänka på hur mycket pengar jag lagt ut på produkter som ska vara bra och hjälpa mot allt möjligt.
    känner också det att jag inte vill ha en massa syntetiska hormoner utan jag vill få hjälp från grunden och kunna få ett långsiktigt och hållbart alternativ. Och att dölja allt med en massa make up har aldrig varit min grej..skulle säkert känna mig mer bekväm ute bland folk men å andra sidan lär ju knappast huden må bättre utav det och oftast ser det så mycket hemskare ut när tjejer försöker dölja sin dåliga hud under lager av smink.
    Jag har hört talas om LABRIX test, ska försöka hitta mer info om det. Säg till om du hittar någon annan mirakelkur som faktiskt fungerar och inte alla husmorstips som fungerar för ett litet utslag. 

Du skriver att du har pcos.. vilka mer symtom har du på det? 
    Jag och sambon är anmälda för utredning av barnlöshet, så än sålänge vet jag inte om jag har något problem där, men ska bli intressant att se vad den utredningen visar också. 

• Anonym (s)

Samma här..vill inte tänka på hur mycket pengar jag lagt ut på produkter som ska vara bra och hjälpa mot allt möjligt.
    känner också det att jag inte vill ha en massa syntetiska hormoner utan jag vill få hjälp från grunden och kunna få ett långsiktigt och hållbart alternativ. Och att dölja allt med en massa make up har aldrig varit min grej..skulle säkert känna mig mer bekväm ute bland folk men å andra sidan lär ju knappast huden må bättre utav det och oftast ser det så mycket hemskare ut när tjejer försöker dölja sin dåliga hud under lager av smink.
    Jag har hört talas om LABRIX test, ska försöka hitta mer info om det. Säg till om du hittar någon annan mirakelkur som faktiskt fungerar och inte alla husmorstips som fungerar för ett litet utslag. 

Du skriver att du har pcos.. vilka mer symtom har du på det? 
    Jag och sambon är anmälda för utredning av barnlöshet, så än sålänge vet jag inte om jag har något problem där, men ska bli intressant att se vad den utredningen visar också. 

• Carro789

Nej men eller hur, de bästa är att försöka läka sin kropp och skippa allt syntetiskt så att man får en balans som varar. 
    Samma här, gillar inte heller att använda smink och har aldrig gjort. Max lite concealer och rouge men inte tunga foundations. Dock känner jag att jag behöver lite mer täckning just nu :/

Ja kolla upp de, dock är de superdyrt men som Zarah sa till mig med är att man kankse gör ett sånt test 1-2 gånger i sitt liv och ska man få ordning på sina hormoner så måste man veta sitt utgångsläge innan man börjar behandla.
    Lovar att uppdatera om jag hittar mirakelkuren ;)

Ja enligt min gynekolog och ett vul så har jag PCO då vi såg flera äggblåsor i äggstockarna. PCOS kan man dock inte diagnostisera utan blodprover och det har jag inte fått svar på än. 
    Dock är jag ganska säker på att jag har en såkallad "tillfällig" pcos som man kan få efter ppillerstopp. Jag har inte ägglossat på 15 år och nu när äggtillverkningen är igång så samlas dem på hög för att kommunikationen mellan äggstockar och hypothalamus inte riktigt är återställd än pga mina hormonnivåer. Ond cirkel. 
    Övriga symptom är bara hyn (vilket beror på att mina androgennivåer är högre för tillfället). Ingen övervikt, behåring, insulinresistens eller överdriven inflammation i kroppen.
    Sjukt intressant ämne, Följer Vulverine på instagram och även Lara Briden och Dr Jolene Brighten som förklarar det här med pcos och att de går att göra nåt åt de om man nu har de. Vilket svenska läkare säger att de inte gör..............

Har ni nyligen börjat försöka bli gravida? Har du några symptom som skulle kunna va pcos? Har du ätit ppiller?

• Anonym (s)

Ja som du säger kan det vara värt det. Så mycket lidande och pengar som går åt annars ändå.

Okej, Ja så klart att det måste ha påverkat kroppen att använt p piller så länge. Hoppas verkligen att du kan få ordning på allt! Nä svenska läkare undrar man ibland vad de har för kunskap om saker och ting som inte är uppenbart synliga problem. Eller så är det att det finns alldeles för lite tid för dom för att se ska kunna lägga ner energi på såna saker och oftast hjälper det mesta med kost och osv,men vi som inte har viktproblem finns ingen tid till..

Vi började försöka för 11 månader sedan. Jag har endast ätit p piller de 8 månader som jag åt roaccutan för snart 10 år sedan. Annars har jag aldrig använt något sånt. Vilket också oroar att jag aldrig varit gravid. Min mencykel är helt regelbunden går exakt efter kalender varje månad. Har inga viktproblem heller, utan tränar och äter bra. Så jag tycker inte att jag har några symtom på det. Sjukt jobbigt när inte så många har riktigt så svåra problem, inte så många att diskutera med.

• Carro789

Ja men eller hur :)

Va skönt att du inte har använt en massa hormonella preventivmedel. Det är rena giftet och lyllo dig som har en helt fungerande menscykel! Det är ju såå bra!

Har du kikat nåt på progesteronkräm? Progesteron är de hormon som främjar en graviditet och många blir gravida väldigt snabbt med de. Även om man har en fungerande cykel så kan man producera lite för lite progesteron. =)

Svar på tråden Mår så dåligt över akne och svårr att bli gravid