• Yxelita94

    Lite slem i avföringen

    Som ni kan se på rubriken så är jag väldigt orolig angående min avföring. Är så orolig att jag knappt kan sova, min största rädsla i livet är att jag skulle ha cancer.

    Jag är kvinna, 25 år. Jag har varit hård i magen till och från i flera månader och ibland kommer det lite slem runt bajset. Vet inte vad som räknas som mycket slem,men det kommer iallafall så det syns. Aldrig något blod eller liknande och jag har sällan ont i magen (förutom mensvärk då och då) bajset har vanlig ljusbrun färg. Upplever att detta med slem endast kommer i samband med att jag är hård. Har någon annan också haft lite slem i bajset någon gång? Jag har läkartid 11 okt så är mer än en månad dit och jag är så orolig fram tills dess..

  • Svar på tråden Lite slem i avföringen
  • Anonym (Linn)

    Är det som flytningar från ändtarmen? Jag har fått flytningar från ändtarmen varje gång jag bajsar i flera års tid, alltså samma typ av flytningar som kommer från underlivet. Varje gång dessa flytningar kommer så är de precis likadana som flyktingarna från underlivet är för tillfället. Skumt detta!

  • Yxelita94
    Anonym (Linn) skrev 2019-09-06 15:40:15 följande:

    Är det som flytningar från ändtarmen? Jag har fått flytningar från ändtarmen varje gång jag bajsar i flera års tid, alltså samma typ av flytningar som kommer från underlivet. Varje gång dessa flytningar kommer så är de precis likadana som flyktingarna från underlivet är för tillfället. Skumt detta!


    Nä inte som flytningar mer bara som lite gul/genomskinligt slem.. har du kollat upp det/fått svar vad det beror på?
  • Anonym (Linn)
    Yxelita94 skrev 2019-09-06 15:48:47 följande:

    Nä inte som flytningar mer bara som lite gul/genomskinligt slem.. har du kollat upp det/fått svar vad det beror på?


    Nej jag har inte kollat upp det men jag läste för några år sen att kvinnor med endometrios kan få flytningar från ändtarmen och jag har endo. Endo är en allmänt mystisk sjukdom
  • Anonym (S)

    Är man hård i magen är det lätt att det blir lite slem. Vågar säga att du kan vara coollugn, tarmarna blir lite irriterade när avföringen är hård eller lös under längre tid, då kan det uppstå slem, hemorrojder som gör att man kan blöda lite tex. Det är inget farligt i de allra flesta fall, du behöver nog absolut inte oroa dig. Hade du varit över 50 så finns det en större risk att nåt kan vara knasigt, men i din ålder, med din hårda mage, så är jag säker på att det inte är någon fara.

    Nu har du en läkartid, bra, stilla din oro. Men tills dess så kan du prova ett så kallat bulkmedel som mjukar upp avföringen, då kommer du slippa hård mage och slem. Finns många olika att köpa receptfritt på apoteket, exempelvis inolaxol.

  • Yxelita94
    Anonym (S) skrev 2019-09-06 15:55:01 följande:

    Är man hård i magen är det lätt att det blir lite slem. Vågar säga att du kan vara coollugn, tarmarna blir lite irriterade när avföringen är hård eller lös under längre tid, då kan det uppstå slem, hemorrojder som gör att man kan blöda lite tex. Det är inget farligt i de allra flesta fall, du behöver nog absolut inte oroa dig. Hade du varit över 50 så finns det en större risk att nåt kan vara knasigt, men i din ålder, med din hårda mage, så är jag säker på att det inte är någon fara.

    Nu har du en läkartid, bra, stilla din oro. Men tills dess så kan du prova ett så kallat bulkmedel som mjukar upp avföringen, då kommer du slippa hård mage och slem. Finns många olika att köpa receptfritt på apoteket, exempelvis inolaxol.


    Nej men på riktigt <3 vem du nu än är så gjorde du mig betydligt lugnare! Ja alltså jag är alltid hård på senaste och min mor misstänker att jag också kan ha IBS(min pappa har det) och har hört att det också kan förekomma slem vid ibs?

    Tack för ditt svar <3!
  • Anonym (S)
    Yxelita94 skrev 2019-09-06 16:57:19 följande:

    Nej men på riktigt <3 vem du nu än är så gjorde du mig betydligt lugnare! Ja alltså jag är alltid hård på senaste och min mor misstänker att jag också kan ha IBS(min pappa har det) och har hört att det också kan förekomma slem vid ibs?

    Tack för ditt svar <3!


    Vad bra! Jag är lika gammal som du och har jättehård mage med, haft i flera år, så jag har haft slem och mycket blod, tar jag mitt bulkmedel så blir det bra. Träffat en läkare som sa att det var helt normalt när magen är hård, flera år sedan nu och jag lever och mår bra fortfarande! Tror slem förekommer vid ibs också, absolut. Hoppas du får ordning på magen, det är jobbigt när den strular.
  • Anonym (Anna)

    Jag är 33 år och har gjort flera gastroskopier och rektoskopier. Har ofta blid och slem då och då k avföringen. Det är inget fel på mig. Jag upplever ofta att slemmet kommer om jag är hård eller lös i magen eller i samband med symtom på magkatarr.

Svar på tråden Lite slem i avföringen