• Anonym (Förstår inte)

Hjälp att förstå mig på uc, riskprognosen?

Hej, hoppas på lite hjälp. Lång historia kort. Ung o dum gjorde mina livsmisstag tog massa skit lån och fick skulder och även kredit anmärkningar.

Nu har jag kämpat i snart 3 år för att dra runt min ekonomi. Jag är i stortsätt beroende av ett samlingslån för att snart inte gå under igen. Mina sista bet. Anm försvinner närmaste månaderna. Varav 2 st denna månad sen är det 2 st kvar fram till dec. Men nu till det här med uc jag förstår inte riskprognosen? Näst sista ucn jag tog hade jag en riskprognosen på 57% och den sista 22% så antar att det är desto lägre desto bättre?eller?

Men jag har en app som bedömer kreditvärdet där ligger jag på 22% för någon månad sen låg jag på 23,1 %och det va då bättre på den skalan? Så där blir mitt kredit värde sämre och sämre.

Vad förstår jag fel?

Hur kan det bli sämre när jag sköter ekonomin? Alltså inte tar lån, krediter osv.

• Svar på tråden Hjälp att förstå mig på uc, riskprognosen?
  • Godisbuske

När en förfrågan försvinner så kan den höjas lite för att då ligger du i risk att ta en ny fråga. Om du inte gör det så sänks den igen efter ett tag. Sedan så ligger man i olika grupper, där snittet kan dra upp dig. 

Varje anmärkning ger dig mycket stryk. En fråga på lån höjer dig lite, för att sänkas igen om du inte tar lånet. Men frågan ligger kvar och stör om du ställer en ny kort tid efter. Vänta minst 6 månader eller helst 12.

• Anonym (Förstår inte)
    Godisbuske skrev 2019-09-06 18:14:29 följande:

När en förfrågan försvinner så kan den höjas lite för att då ligger du i risk att ta en ny fråga. Om du inte gör det så sänks den igen efter ett tag. Sedan så ligger man i olika grupper, där snittet kan dra upp dig. 

Varje anmärkning ger dig mycket stryk. En fråga på lån höjer dig lite, för att sänkas igen om du inte tar lånet. Men frågan ligger kvar och stör om du ställer en ny kort tid efter. Vänta minst 6 månader eller helst 12.

Ja jo så långt är jag med, men jag undrar om det är 0% i riskprognosen som är bäst eller 100% jag vill veta om min riskprognosen blir bättre eller sämre?
  • Anonym (C)

0 är bäst, jag har inga anmärkningar och bra ekonomi och min risk brukar lika på 0,1% om jag inte mina fel.

• Anonym (Förstår inte)
    Anonym (C) skrev 2019-09-06 20:18:09 följande:

0 är bäst, jag har inga anmärkningar och bra ekonomi och min risk brukar lika på 0,1% om jag inte mina fel.

Okej, ja jag tycker det är jätte konstigt att mina 22% på uc i såfall är "bra", medans mina 22% i kredit appen är super dålig. Förstår inte alls :/
  • Anonym (.)

22 eller 23% är ju i stort sätt samma sak. Det kan ju lika gärna vara att de fått in ny statistik i modellen om människor i största allmänhet (och inte dig specifikt) som gör att de bedömer risken som aningens högre.

Jag är mångmiljonär, och jag hade 0.1% på min rating. Jag tror det står att det är bedömningen av din risk att ställa in betalningen, dvs ert lågt tal är bra.

Fortsätt att sköta din ekonomi, låt bli att ta nya krediter så ska du se att din kreditrating blir bättre i takt med att lånen betalas av.

Svar på tråden Hjälp att förstå mig på uc, riskprognosen?