• Anonym (från 2 olika världar)

Skulle du kunna dejta nån med bristande svenska?

Vill gärna höra era erfarenheter och hur ni ser på att dejta invandrade eller utländska människor, eller om ni själv är den invandrade eller bosätter er i ett nytt land? Där man inte kan förstå varandra på ett djupgåede plan eftersom språkkunskaperna inte räcker till att uttrycka sina känslor? Mycket kan ju göras med kroppspråk men långt ifrån allt!

Kan det funka? Tänker på alla situationer man kan hamna i där språkförståelse är så viktig eftersom det handlar om nyanser som endast modersmålet kan ge eller många års övande.Sen finns det klart den kulturella aspekten som kan vara ett hinder, men språket är ju mer centralt.

• Svar på tråden Skulle du kunna dejta nån med bristande svenska?
  • Anonym (Hehe)

Ja, är hon snygg så. Kärlekens Språk är universellt Flört

• Anonym (från 2 olika världar)
    Anonym (Hehe) skrev 2019-09-07 11:58:53 följande:

Ja, är hon snygg så. Kärlekens Språk är universellt Flört

Jo fast jag tänker att man förr eller senare hamnar i oliktänkande, kanske behöver kommunicera sina känslor, problem, tänk bara en sån sak att kunna förklara hur man fungerar i sängen och kanske varför?

Det kan ju bli skittufft efter den första förälskelsen lägger sig?
  • Anonym (Anna)

Jag vill kunna föra en vanlig konversation med den jag dejtar, vill kunna prata och diskutera. Sen behöver inte det vara på svenska, engelska funkar lika bra. Så nej, jag skulle inte dejta någon som jag inte förstår vad den säger.

• Anonym (Man)

Javisst, är tillsammans med någon som knappt talar svenska alls. Lyckligtvis talar jag hennes modersmål i princip som en infödd så det är inga problem med kommunikationen och att uppfatta de språkliga nyanserna. Hade vi båda varit obekanta med varandras språk däremot kan jag tänka mig att det hade varit betydligt svårare.

• Anonym (Blabla)

Jag lever med en man som kom till Sverige i vuxen ålder, inte bott här så länge och alltså har begränsade kunskaper i svenska. Jag talar inte heller hans hemspråk. Han talar däremot bra engelska då det är språket som det undervisades på i skolan. Min engelska är också väldigt bra då jag talar engelska dagligen i ca 20 år.

Klart det kan bli missförstånd ibland när vi kanske värderar orden lite olika men tycker att det funkar bra och vi har ett bra liv tillsammans.

• Anonym (Hehe)
    Anonym (från 2 olika världar) skrev 2019-09-07 12:04:19 följande:
    Jo fast jag tänker att man förr eller senare hamnar i oliktänkande, kanske behöver kommunicera sina känslor, problem, tänk bara en sån sak att kunna förklara hur man fungerar i sängen och kanske varför?

Om hon är ett dåligt ligg så åker hon ut. Vare sig hon är svenska eller utländska.
  • Anonym (---)
    Anonym (Hehe) skrev 2019-09-07 12:43:11 följande:

Om hon är ett dåligt ligg så åker hon ut. Vare sig hon är svenska eller utländska.

Mansgris!
  • Anonym (J)

Förr eller senare...

Att man inte pratar svenska i början är en sak , att personen struntar i att lära sig språket trots att hen är ihop med en svensk , kanske bor i Sverige , behöver jobba i Sverige , får eventuellt barn med en svensk är olika saker. Gäller alla andra språk såklart.

I andra scenarion är personens attityd och ointresse av att fungera i samhället är ett större problem än bristande språkkunskaper i början.
  • Anonym (21)

Är det inte vanligare att en tjej  som är uppväxt här träffar svenska killar. Det jag kan komma på är  thailändska kvinnor som bryter men är tillsammans med en svensk
Svar på tråden Skulle du kunna dejta nån med bristande svenska?