• Anonym (Lata TS)

Bäddar du sängen varje dag?

Bäddar du sängen varje dag? Vi bäddar aldrig sängarna, jag kräver inte det av mina barn heller. Jag växte själv upp med att man absolut bäddar sängen varje dag. Men själv tycker jag det är en oviktig grej. Hur ser du på saken och hur gör ni hemma? Vad tycker du när du kommer hem till någon och du märker att de har obäddad säng?

• Svar på tråden Bäddar du sängen varje dag?
  • Anonym (H)

Vi bäddar när vi byter sängkläder, städar hela lägenheten eller när vi får främmande då sovrumsdörren alltid står öppen. Men det är inget vi gör varje dag, men kanske någon gång per vecka.

• Anonym (Kudden)

Bäddar om vi får planerade gäster, men inte med överkast.

Kommer jag hem till någon som inte bäddat tänker jag nog inget särskilt, om det inte är hos en pedant, för då blir jag förvånad.

• Anonym (ja och nej)

Hemma nej. Vid sommarstugan ja, dit vi ofta åker på helgerna brukar jag bädda innan vi lämnar, för det känns trevligt att det är bäddat nästa gång man kommer dit.

• Limajo

Jag och barnen snyggar till sängarna nästan varje dag men vi har normalt sätt inte överkast. Barnen är ju ganska mycket uppe i sina sängar på dagtid och då är det praktiskt om täcket inte ligger i en stor hög.

Skulle jag ha fest eller någon annan orsak att visa upp hemmet från sitt finaste skulle jag ta fram överkasten men annars är det onödigt tycker jag (plus att kvalster ju trivs bättre i en bäddad säng).

Jag skulle inte tänka något särskilt om jag kom hem till någon med obäddad säng. Kanske notera om de hade fina sängkläder. :)

• Anonym (Lata TS)
    Limajo skrev 2019-09-07 14:31:38 följande:

Jag och barnen snyggar till sängarna nästan varje dag men vi har normalt sätt inte överkast. Barnen är ju ganska mycket uppe i sina sängar på dagtid och då är det praktiskt om täcket inte ligger i en stor hög.

Skulle jag ha fest eller någon annan orsak att visa upp hemmet från sitt finaste skulle jag ta fram överkasten men annars är det onödigt tycker jag (plus att kvalster ju trivs bättre i en bäddad säng).

Jag skulle inte tänka något särskilt om jag kom hem till någon med obäddad säng. Kanske notera om de hade fina sängkläder. :)

Ja, jag brukar använda detta med kvalster som argument när någon ifrågasätter varför jag inte bäddar:)
  • Anonym (Alltid)

Jag bäddar alltid med både överkast och prydnadskuddar ovanpå. Uppvuxen med att göra så och det har följt med mig även i vuxen ålder. Tycker det ser mycket trevligare ut att göra så och om det är så att man skulle vilja sitta/ligga på sängen någon gång under dagen, så vill jag inte göra det direkt på sängklädernaför att jag tycker det känns ofräscht. Att någon annan inte bäddar tänker jag väl inte så mycket om men som sagt, ser trevligare ut med överkast.

• Anonym (Självfallet)

Ja, alltid. Lika så gör mina barn på 4, 7 och 10.

• Anonym (Knäppisen)

Bäddar i princip varje dag, men inte med överkast. Men jag avskyr att lägga mig i en obäddad säng. Skulle sängen av någon anledning vara obäddad när jag ska lägga mig så bäddar jag innan jag lägger mig, haha! Jag är knäpp

Svar på tråden Bäddar du sängen varje dag?