• Anonym (TS)

Vart går brudparet efter den borgerliga vigseln?

Hej allihopa!

Nästa år blir den vigsel och bröllop för mig och gubben och vi har hittat en lokal vi tycker om. Vigseln blir borgerlig och antagligen utomhus utanför lokalen där det finns en liten park/gård.

Problemet är att vi vet inte vart i ska gå efter vigseln, så kan inte ni som haft borgerliga vigslar berätta hur ni gjorde?

På kyrkliga vigslar tas ju brudparet emot på kyrktrappan med ris eller såpbubblor. På de borgerliga vigslar jag vart på så harbrudparet tagits emot på liknande sätt, de har gått ner för gången och in igen för att sen gå ut och bli emottagna. Vi kommer inte riktigt kunna göra det då huset ligger över parkeringen från gården sett. När vi kommer dit kommer vi gå in direkt från bilen på parkeringen.

• Svar på tråden Vart går brudparet efter den borgerliga vigseln?
  • Anonym (Nej)

Sånt passar sig inte vid borgerlig vigsel.
    Knappt så jag ser kvinnan som brud ens, bara som en giftasvillig kvinna sedemera fru.

• Anonym (Ebba)

Kan inte era gäster ta emot er inomhus när ni går in?

Efter vigseln kan ni tåga iväg på nåt fint sätt. Gästerna lämnar platsen, minglar utanför lokalen och går sedan in. Ni gömmer er nånstans tills alla gått, fotas ute och njuter av stunden. Sen när alla är samlade inne så kommer ni.

• Anonym (TS)

Hm... Det finns inte något bra ställe att gömma sig på direkt men kanske kan vi strosa iväg lite över gräset medan toastmaster leder in folket till salongen där vi kan komma in och skåla. Men är det inte märkligt att bara gå iväg åt ett håll?

• Anonym (A)

Jag förstår ärligt talat inte ditt problem. När vigseln är klar där ute kan ni väl gå in med era gäster tillsammans?

Att efterhärma en kyrklig vigsel blir ju lite löjligt, tycker jag...

• SweeneyTodd
    Anonym (A) skrev 2019-09-07 20:22:09 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte ditt problem. När vigseln är klar där ute kan ni väl gå in med era gäster tillsammans?

Att efterhärma en kyrklig vigsel blir ju lite löjligt, tycker jag...
    Varför är det löjligt?
  • Anonym (Petunia)

Jag har varit på en kyrklig vigsel i ett växthus. Där fanns heller inte någonstans för brudparet att gå och gömma sig för att sedan kunna bli emottagna av gästerna. De löste det genom att de kommit överens om att när brudparet vänt sig om efter vigselakten och alla fotograferat dem så utropade deras toastmaster för bröllopsfesten ett leve för brudparet och därefter kastade man rosenblad och blåste såpbubblor där de stod (vigselprästen hade lite smidigt gått åt sidan när alla började fotografera)

• Anonym (Funderar)

Funderar också på det. Gifter oss nästa år borgerligt. Förmodligen med utomhusvigsel. Det skulle vara fint om det gick att få till en liten stund efter vigselakten med bara min man innan vi minglar med gästerna men än så länge har jag ingen bra idé.

• Anonym (Jess)

Var ska ni vara innan ni går in för själva vigseln? Kan ni inte gå tillbaka dit efter? Så gjorde vi när vi gifte oss, mest för att vigselförrättaren rekommenderade att vi skulle ta några minuter för oss själva efter vigseln då många blir väldig känslosamma och behöver den stunden tillsammans innan man möter gästerna. Vi är inte så sentimentala dock så vi hade egentligen kunnat möta gästerna direkt. Har annars varit på bröllop där brudparet kliver ut bland gästerna direkt efter vigseln och sedan går tillsammans med gästerna till festlokalen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Petunia) skrev 2019-09-07 20:38:05 följande:

Jag har varit på en kyrklig vigsel i ett växthus. Där fanns heller inte någonstans för brudparet att gå och gömma sig för att sedan kunna bli emottagna av gästerna. De löste det genom att de kommit överens om att när brudparet vänt sig om efter vigselakten och alla fotograferat dem så utropade deras toastmaster för bröllopsfesten ett leve för brudparet och därefter kastade man rosenblad och blåste såpbubblor där de stod (vigselprästen hade lite smidigt gått åt sidan när alla började fotografera)

Det låter ju ändå som ett fint och naturligt avslut på vigseln. Det kanske skulle vara någonting. :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jess) skrev 2019-09-07 21:26:54 följande:

Var ska ni vara innan ni går in för själva vigseln? Kan ni inte gå tillbaka dit efter? Så gjorde vi när vi gifte oss, mest för att vigselförrättaren rekommenderade att vi skulle ta några minuter för oss själva efter vigseln då många blir väldig känslosamma och behöver den stunden tillsammans innan man möter gästerna. Vi är inte så sentimentala dock så vi hade egentligen kunnat möta gästerna direkt. Har annars varit på bröllop där brudparet kliver ut bland gästerna direkt efter vigseln och sedan går tillsammans med gästerna till festlokalen.

Nja vi kommer antagligen att åka direkt till själva ceremonin hemifrån, förhoppningsvis i någon trevlig bil eller färdmedel. Då stannar vi på parkeringen som alltså är mellan huset och parken utanför. I annat fall så går vi nog från huset ut men det blir inte helt naturligt att gå tillbaka dit eftersom det ligger sidledes från där gästerna kommer sitta och lite för långt bort. Hade absolut vart mysigt med en egen liten stund med mannen efteråt. :)
  • Glinda från Oz

Vi gifte oss utomhus, vi hade totalt fotoförbud under själv vigseln, efteråt ställde vi upp oss så alla fick fotografera så minglade vi med gästerna. När vi minglat klart gick vi till samma ställe där vi gömt oss innan och fräschade upp oss sen rörde vi oss mot festlokalen. Jag har aldrig hört talas om att man gör på något annat sätt än att mingla med gästerna efteråt.

Svar på tråden Vart går brudparet efter den borgerliga vigseln?