• Anonym (Jag)

Någon medicinskt kunnig som kan hjälpa mig? Gäller sår

Häromdagen ramlade jag och slog upp knät.

Jag täcker för med ?antibact cover? och det står att man ska byta dagligen, problemet är bara att såret slits upp igen varje gång jag tar bort det. Tänkte låta nuvarande sitta några dagar för att minska risken att det händer igen, men det ser ut som det runnit massa var och blod redan efter några timmar (man ser ju igenom eftersom det är plast över).

Hur bör jag göra? Fortsätta att byta dagligen fast det dras upp eller låta det vara även när det ser ut som det runnit?

• Svar på tråden Någon medicinskt kunnig som kan hjälpa mig? Gäller sår
  • Anonym (A)

Dom vill väl sälja så många förband som möjligt.. Du har rätt i din analys.. sårläkningen kan störas om man byter för ofta..

• Pierott

Sår ska i största utsträckning luftas, att "stänga" in såren gör att det inte kan bildas nån sårskorpa då det alltid är varmt o fuktigt under ett plåster.

• Anonym (Jag)
    Pierott skrev 2019-09-08 20:01:11 följande:

Sår ska i största utsträckning luftas, att "stänga" in såren gör att det inte kan bildas nån sårskorpa då det alltid är varmt o fuktigt under ett plåster.

Hört att det är en myt.
  • Anonym (..)

Testa köp Jelonet och ha på under förbandet. Eller mepore som både luftas men ändå skyddar ytan så det inte går upp varje gång du tar bort de.

Du behöver oftast inte byta varje dag om det inte syns under förbandet att de kommit blod eller vätska. Finns även ett annat nät Mepitel som gör att det inte fastnar när du tar bort meporet.

• Anonym (Myt)
    Pierott skrev 2019-09-08 20:01:11 följande:

Ja läs om läs rätt. Gammal myt som bör ses om.
  • ballerinakakaoreo

Bakterier kan gro i fukt och instängt. Du borde försöka lufta ditt sår så mycket som möjligt, skölj av dagligen med alsolsprit eller saltlösning om det ser geggigt eller varigt ut annars låt vara så läker det bäst. Rekommenderar också Mepore.

• Anonym (M)
    Anonym (Jag) skrev 2019-09-08 20:14:59 följande:
    Hört att det är en myt.
    Ja, läser man på Hansaplasts hemsida så är det en myt. Men de vill ju sälja plåster, så man får ta det med en nypa salt.

Det jag har lärt mig är att ett ytligt sår inte behöver inte bandage/plåster, medan ett djupare sår kan behöva det. Oftast behövs båda och, dvs det är viktigt att lufta såret, det läker bättre då, men det är samtidigt viktigt att skydda såret så att det inte blir infekterat.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M) skrev 2019-09-09 16:53:14 följande:

Ja, läser man på Hansaplasts hemsida så är det en myt. Men de vill ju sälja plåster, så man får ta det med en nypa salt.

Det jag har lärt mig är att ett ytligt sår inte behöver inte bandage/plåster, medan ett djupare sår kan behöva det. Oftast behövs båda och, dvs det är viktigt att lufta såret, det läker bättre då, men det är samtidigt viktigt att skydda såret så att det inte blir infekterat.

Jag kan absolut inte vara utan än så länge, det är det för djupt för och det är svårt att lufta eftersom det slits upp när jag tar loss det.
  • Anonym (Ett sår läker inifrån)

Ett sår ska läkas inifrån för att minimera riskerna och fulare ärrbildning/epitilisering.

Dvs att du ska först rengöra sårhålan sedan lägga något i, tex sorbact. Sätt sedan ett lätt förband över. Det räcker att byta 3 ggr i veckan eller vb när det är smutsigt. Om såret är varigt, luktar illa, gör ont, är rött och irriterat får en gul biofilm (hinna) över så bör du söka vård och göra en odling så du kan få antibiotika. Sök akut om du har feber.

Jag arbetar dagligen med att lägga om sår. Det finns inga material som är magiska. Och likadant sår kan läggas om på hundra olika vis. Det viktiga är att hålla koll och läka inifrån.

Lycka till

• Anonym (Ett sår läker inifrån)
    Anonym (Ett sår läker inifrån) skrev 2019-09-09 17:24:02 följande:

Ett sår ska läkas inifrån för att minimera riskerna och fulare ärrbildning/epitilisering.

Dvs att du ska först rengöra sårhålan sedan lägga något i, tex sorbact. Sätt sedan ett lätt förband över. Det räcker att byta 3 ggr i veckan eller vb när det är smutsigt. Om såret är varigt, luktar illa, gör ont, är rött och irriterat får en gul biofilm (hinna) över så bör du söka vård och göra en odling så du kan få antibiotika. Sök akut om du har feber.

Jag arbetar dagligen med att lägga om sår. Det finns inga material som är magiska. Och likadant sår kan läggas om på hundra olika vis. Det viktiga är att hålla koll och läka inifrån.

Lycka till

Glömde skriva att du kan blöta ner förbandet med natriumklorid vid byte så slipper du riva upp såret. Det gör inget om det är lite fukt kvar när du lägger om igen. Värre med smuts som du stänger in.
Svar på tråden Någon medicinskt kunnig som kan hjälpa mig? Gäller sår