• Mon 9 Sep 2019 19:41
    895 visningar
    3 svar
    3
    895

    Tågresa med barn

    Jag håller på med ett projekt just nu och hade gärna velat ha svar på några frågor!Glad

    1. Hur och var nås ni som är föräldrar lättast av reklam? 

    2. Tycker ni det är krångligt att åka tåg med barn? Isåfall varför, och hur skulle tågresande med barn kunna underlättas för er?

    3. Vad prioriterar ni när ni väljer att resa med barn? Vad är viktigt?

    4. Skulle ni kunna tänka er att tågluffa i två veckor med era barn? Varför och varför inte?

    5. Om ni skulle kunna tänka er att tågluffa med era barn, vilka bekvämligheter/tryggheter osv hade ni önskat isåfall?

  • Svar på tråden Tågresa med barn
  • Mon 9 Sep 2019 20:00
    #1
    aliiciaa11 skrev 2019-09-09 19:41:11 följande:
    Jag håller på med ett projekt just nu och hade gärna velat ha svar på några frågor!Glad

    1. Hur och var nås ni som är föräldrar lättast av reklam? 
    FB

    2. Tycker ni det är krångligt att åka tåg med barn? Isåfall varför, och hur skulle tågresande med barn kunna underlättas för er?

    Små barn är krångligt pga sjukt små toaletter och ett skötbord stort som en bricka, samtidigt som tåget skumpar hit och dit...

    Också svårt att få barnet att sova på tåget då vagnen måste fällas ihop och ställas undan. Så för barn under 1-2 år hade jag önskat möjlighet att ställa vagnen uppfälld och fastsatt, så barnet kunde sova i den + att man kan byta på barnet i vagnen, det är sjukt mkt lättare att ha med lite plastad frotte eller ett engångsunderlägg och lägga i vagnen jämfört med att krångla in barn + skötväska + sig själv i det begränsade utrymmet runt skötbordet.

    För barn över 2 år så hade det varit bra med toaletter som inte stinker, då mina barn vägrat använda dem pga lukten. Sen hade varit lyx att ha "dubbeltoa" dvs en stor toa för den vuxne och en barntoa för barnet, så man kan gå båda samtidigt och få plats...

    Eluttag som fungerar, så man kan ladda. På vissa tåg har man obegripligt nog satt eluttagen i taket, så att laddaren ramlar ner i huvudet på dej när den börjar bli lite sliten och glappa.

    Sälja billig pysselbok med klistermärken i cafevagnen eller tågvärden kan ombesörja detta.

    Möjlighet att gå in i förväg och visa hur det går till när man åker tåg tex interaktiv resa där man får se hur det ser ut eller youtubeklipp med någon käck tecknad figur som berättar hur det går till att åka tåg tex ger tips att man kan läsa sagor för barnet, titta på utsikten och leta efter något särskilt kanske kor eller bilar mm.

    Innan fanns familjevagnar med liten lekhörna.

    Fler och billigare nattåg. Där man kan boka in hela familjen i en kupe och vakna i någon av landets större städer.

    För de största barnen - wifi som fungerar och är snabbt.

    Generellt: Fler toaletter som städas oftare och fungerar.

    3. Vad prioriterar ni när ni väljer att resa med barn? Vad är viktigt?
    Pris, resans längd och avresetid. Hade varit kanon att ha familjerabatt på de tider som är mindre belastade tex dagtider när inga pendlare åker. Tex mellan 06-08 och 16-18 betalar barn 90% av vuxenbiljetten, men övriga tider åker de gratis eller man får olika rabatter beroende på hur fullbokat tåget är. Då slipper pendlarna och affärsresenärerna trängas med griniga ungar och tågen fylls säkert mer jämnt under dagen.

    4. Skulle ni kunna tänka er att tågluffa i två veckor med era barn? Varför och varför inte?
    Absolut nu när barnen är blöjfria och toasäkra. Inte när det fanns stor risk för nedkissning om kön till toan var lång.

    5. Om ni skulle kunna tänka er att tågluffa med era barn, vilka bekvämligheter/tryggheter osv hade ni önskat isåfall?
    Som sagts:
    Många rena, fungerande toaletter.
    Möjlighet att köpa enkel och god mat.
    Osv.  Har redan skrivit allt känns det som
  • Anonym (Tufft­uff)
    Mon 9 Sep 2019 20:18
    #2

    1. Reklambanners via webbsidor, tips på forum och av Facebook (har inga andra sociala medier)

    2. Har rest ca 10-12 3-timmars resor med mitt spädbarn de senaste månaderna. Väljer enbart tåg utan höga trappor för att undvika att behöva lyfta vagnen (i princip omöjligt att göra på ett säkert sätt med liggvagn, bebis + packning för en veckas bortavaro). För trånga tågtoaletter så blöjbyte blir ett projekt. Det största stressmomentet är att man inte kan boka barnvagnsplats utan får chansa och hoppas att de vagnen får plats.

    3. Undviker avgångar som ofta är välbokade (typ söndag kväll och måndag morgon). Viktigt är att min vagn får plats, att jag kan boka plats till vagn och bebis så bebis kan ligga på en filt på sätet. Så få byten som möjligt och om jag måste byta gott om tid mellan bytena.

    4. Ja när barnet är äldre, från 5 år och uppåt

    5. Vet ej, förutom det jag skrivit på punkt 2 och 3

  • Anonym (Hanna­)
    Tue 10 Sep 2019 06:59
    #3

    1. Helst inte allls. Men ser väl sälert oftast såm där irriterande reklam som poppar upp när man försöker läsa nåt på nätet.

    2. Jag reste en del tåg med barnet hon var liten. Det som kan vara krångligt är ju förseningar och byten. Anledningen till att vi inte åkt mer tåg är att man inte kommer dit man vill eftersom tågen inte stannar överallt och kan behöva bilen på resmålet.så det som skulle underlätta är om turistbyråerna var dukigare på att informera om hur man tar sig till olika platser (badplatser, naturområden mm) med lokaltrafik och förstås att det ens gick.

    3. Roligt resmål. Ekonomin spelar ju in också förstås. Vi har tältat mycket tex.

    4. Ja. Har gjort de med barn isena tonåren, men skulle gärna gjor det mär hon var yngre också. Det är roligt helt enkelt.

    5. Jag tycker att tågluffa i Europa funka bra, har ju dock inte rest med små barn. Det är ju inte jättesmidigt att köpa biljetter men det är ju samma om alla resenärer är vuxna. Men den största anledningen till att vi inte rest mer med lokaltrafik på våra resor i Sverige är att man inte kommer fram dit man vill. Priset är också en sån sak som kunde justeras, det är ju omöjligt att vara spontan med tågresor då det då blir dyrt., man måste planera långt innan. Att vi inte tågluffade när dottern var liten var främst för att vi inte hade råd med såna resor då (även med planering)

Svar på tråden Tågresa med barn