• Anna198407

    Mitt barn vill inte bajsa på förskolan

    Min son vill inte bajsa på dagis längre. När han gick i minsta gruppen 1-3 så var det inte lika farligt , han tyckte inte om att gå på toa och bajsa men han gjorde det ändå om det var kris. Nu har han precis gått över till den äldre barngruppen 4-5 år och nu vill han verkligen INTE bajsa på förskolan utan håller sig tills jag hämtar honom och då är han så nödig att han ibland blir ledsen när jag kommer . Vi försöker att prata med honom här hemma om att han måste gå om han blir bajsnödig för annars får han till slut ont i magen men då säger han bara att han inte vill för han vill att mamma ska hjälpa med att torka honom.

    Det är så tråkigt att en sådan sak ska få förstöra hans dagar på dagis . Tidigare trivdes han jätte bra på förskolan och längtade efter att få gå till dagis men nu när han har gått över till den äldre gruppen så trivs han inte alls utan vill hellre vara hemma . Det gör så ont i mammahjärtat .

    Är det någon mer här som känner igen detta? Tips och råd på vad vi kan göra ?

  • Svar på tråden Mitt barn vill inte bajsa på förskolan
  • Anonym (R)

    Jag vägrade gå på toa på dagis, även för att kissa. Höll mig hela dagarna. Minns att jag någon gång snabbt smög in på toa när vi var utomhus och ingen annan inne. För mig handlade det om att jag tyckte det var pinsamt och att jag var rädd att någon skulle se eller komma in. Det fanns inga lås på dörrarna och inför vila och rast stod alla barn och en fröken på kö utanför och väntade medan man satt där med öppen dörr.

    Har de ingen toalett utanför avdelningen som han kan få gå på och få lugn och ro och vara ifred? Personaltoan eller något. Nu hade det inte hjälpt mig när jag var liten för jag hade vägrat gå och säga till fröknarna om att jag var nödig (jag hade behövt få gå dit hur jag ville, utan att säga till eller be någon följa med), men det kanske kan funka för din son?

  • Anonym (Giovanni)

    Jag gick mestadelen av min skolgång utan att gå på toalett. Kunde hända att jag gick och kissade, men skita tror jag aldrig jag gjorde. Tror mycket för min del låg kvar sen förskolan där man av någon anledning inte fick låsa dörren om man gick på toa. Då blev fröknarna arga. Det är inga sådana dumma regler för ditt barn? För det kan ju helt klart ställa till det.

    Sen finns det ju en hel del skitungar som tycker det är kul att öppna dörren (Låset kan ju oftast öppnas utifrån med skruvmejsel, sax eller liknande) sådant kan ju också stressa.

Svar på tråden Mitt barn vill inte bajsa på förskolan