• Anonym (Mamma)

Vad använder ni som har barn mellan 1-1,5 år för väska till dagis?

Mitt barn som är 1,5 år ska börja dagis om några veckor, jag undrar lite vilken väska man brukar ha till ett barn i den åldern.

Känns fel att ta med skötväskan till dagis och ha allt ombyte och blöjor där i, samtidigt känns det som mitt barn är för liten för att ha ryggsäck.

Vad använder ni för väska till dagis?

• Svar på tråden Vad använder ni som har barn mellan 1-1,5 år för väska till dagis?
  • Anonym (Va?)

Vi har aldrig använt nån väska. Vad ska de med den till? Har de ingen hylla där extrakläder hänger/ligger?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-10 18:22:16 följande:

Vi har aldrig använt nån väska. Vad ska de med den till? Har de ingen hylla där extrakläder hänger/ligger?

Var förvarade ni blöjor och ombyte om ni inte hade en väska?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-10 18:24:40 följande:

Var förvarade ni blöjor och ombyte om ni inte hade en väska?

Ombyten låg på barnets anvisade hylla. Vår var blöjfri, men de som hade blöjor hade dem i ?blöjbytarrummet?.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-10 18:25:51 följande:

Ombyten låg på barnets anvisade hylla. Vår var blöjfri, men de som hade blöjor hade dem i ?blöjbytarrummet?.

Oj, det är ovanligt att va blöjfri så tidigt.
  • Limajo

Hade aldrig någon väska till barnen under förskoletiden. Extrakläder förvarades på hyllan. Om vi stod för blöjorna (olika mellan olika kommuner) förvarades de i skötrummet.

• Anonym (K)

Vi har inte heller någon väska. Varje barn har fått en tygpåse som hänger på deras hylla där man fyller på med ombyten. När vi tar med nya ombyten hemifrån lägger vi det i vagnen eller tar det i handen. Blöjor står förskolan för i vår kommun men det måste det ju finns hyllor, korgar eller liknande för i skötrummet om man ska ta med egna. Om det inte finns något bra ställe att lägga extrakläderna i hade jag absolut lagt det i en tygpåse och hängt på hyllan. Det är smidigt. Håller med om att en 1,5-åring är för liten för ryggsäck. Inte ens min 6-åring som går i förskoleklass behöver en egentligen!

• Brumma

Hej

Kolla med pedagogerna på avdelningen hur de vill ha det gällande blöjor. Mkt sällan förvaras blöjor vid barnets plats (har faktiskt aldrig varit med om det och jag har arbetat på ett flertal förskolor) - blöjorna bör finnas vid skötbordet då det är där de behövs. Det finns inte möjlighet att springa och leta efter saker vid barnets fack vid byte. Extrakläder brukar finnas på en hylla vid barnets fack, lätt tillgängliga. De brukar även ligga kvar där, inte tas hem vid dagens slut.

På vissa förskolor har barnen fått ta med sig ryggsäck med matsäck om vi traskat iväg till skogen, men det har varit äldre barn.

• Anonym (Mamma till två)

Har aldrig haft väska till barnen när de gått på förskolan. Extrakläder la vi i lådan, blöjor tog personalen hand om och hade i märkta lådor för varje blöjbarn

• Anonym (Mamma till två)

Våra barn var dock 2 år när de började på förskolan men de var inte blöjfria när de började.

• Anonym (Lollo)

Det finns ju massor med mellanting mellan er skötväska och en ryggsäck till barnet. Vi har kört på en vanlig förvaringspåse med dragkedja för att släpa grejer dit och hem. Rymligt, tål väta, helt olockande att få med sig "av misstag" och tar ingen plats när den inte används.

• Alvina

Ingen väska alls. Förvarade kläderna i barnens hyllor i kapprummet bara. Blöjor fick de av förskolan men annars hade jag lagt de på hyllan också, tillsammans med kläderna.

• Alvina
    Alvina skrev 2019-09-10 21:27:52 följande:

Ingen väska alls. Förvarade kläderna i barnens hyllor i kapprummet bara. Blöjor fick de av förskolan men annars hade jag lagt de på hyllan också, tillsammans med kläderna.

Eller jag hade snarare förvarat blöjorna där pedagogerna skulle vilja att de var. Kanske inne på avdelningen eller i kapprummet. Fråga.
  • BuoBä

Vi har en sån där ihopvikbar kasse i syntetmaterial att ta med ombyte mm i. Ihopknölad tar den minimal plats i barnets korg under dagen, och behöver man bära hem ett par leriga stövlar går den snabbt att tvätta den.

När det fortfarande var aktuellt tyckte vi det var enklast att lämna hela paket med blöjor, så till det behövdes ingen väska.

• Anonym (Rygga)

Mina barn har ryggsäckar. De tar med sig gosedjur, pyssel, nappar mm i dem, men har inte haft dem på ryggen förrän nu när de är fem. Kläder och blöjor tar vi med i tygkassar vid behov. Regnkläder och stövlar brukar också få hänga i en tygkasse på deras krokar, så att de finns tillgängliga vid behov och är lätta att ta med hem igen om de inte har använts. Ena barnet har dessutom ofta med sin platta (används som kontaktbok), någon salva, ett paket ögonlappar eller annat. Lätt att hålla reda på i väskan och hänger med fram och tillbaka mellan hem och förskola.

Men vi hade klarat oss utan ryggsäckar också, och våra barn är rätt ensamma om att ha ryggsäck på avdelningen efter vad jag har sett.

Svar på tråden Vad använder ni som har barn mellan 1-1,5 år för väska till dagis?