• Anonym (?)

Hur stort spann är normalt när man mäter pulsen? Min hoppar lite för mycket tror jag?

Jag har en pulsmätare där man ser exakta siffror på pulsen. Under bara några sekunder mäter ibland pulsen 52 och plötsligt kan det stiga upp till 73-75 för att sen lägga sig på kanske 68 och upp igen. Är detta normalt? Har en del hjärtrusningar, speciellt nattetid. Jag väntar på att ha en holter 24 Tim så har sökt läkare redan. Försöker hitta info på nätet men det va svårt att hitta.

• Svar på tråden Hur stort spann är normalt när man mäter pulsen? Min hoppar lite för mycket tror jag?
  • Anonym (Ssk)

Är det en riktig pulsmätare eller är det en pulsmätare som finns i telefon som många använder sig av? Om du redan sökt läkare för samma problem och är under utredning. Finns inget att oroa sig för. Om du inte sökt för samma problem hade jag ringt och pratat med berörd läkare.

• Anonym (?)

Tack för svar! Har sökt för hjärtrusning/hjärtklappning speciellt på natten men även dagtid. Vaknar av det. Inte sökt för pulsens ojämnhet, ja det är en mätare på mobilen men min man har också testat den och på honom slår det mycket jämnare. Dvs stadigt på 68-70. Förstår att den inte är tillförlitlig på samma sätt men eftersom jag då dessutom känner av att det slår hårt ibland så kanske det stämmer ändå?

Anonym (Ssk) skrev 2019-09-11 07:35:57 följande:

Är det en riktig pulsmätare eller är det en pulsmätare som finns i telefon som många använder sig av? Om du redan sökt läkare för samma problem och är under utredning. Finns inget att oroa sig för. Om du inte sökt för samma problem hade jag ringt och pratat med berörd läkare.

• Anonym (Helan)

Kan du vara i klimakteriet? Då kan pulsen rusa sådär.

• Anonym (?)
    Anonym (Helan) skrev 2019-09-11 08:09:08 följande:

Har kanske inte långt kvar, vem vet.. men inte än. Tog klimakterie prover för några månader sen och enl läkaren var jag inte i förstadiet än. Har däremot stor heriditet med hjärtinfarkt, stroke, högt blodtryck, hjärtflimmer mm från båda föräldrarna. Därav mina funderingar.
  • MajaMaria79

När vi mäter på sjukhuset är allt mellan 51 och 90 helt normalt.  Och ja, det skiftar ganska mycket på en och samma patient. Men det  betyder inte att det inte kan vara obehagligt. Kanske ska du be din vårdcentral om ett EKG om du är orolig. 

• Anonym (?)

Glömde säga att jag haft avvikande EKG två ggr i år.

• Anonym (?)
    MajaMaria79 skrev 2019-09-11 08:14:23 följande:

När vi mäter på sjukhuset är allt mellan 51 och 90 helt normalt.  Och ja, det skiftar ganska mycket på en och samma patient. Men det  betyder inte att det inte kan vara obehagligt. Kanske ska du be din vårdcentral om ett EKG om du är orolig. 

Har tagit EKG. Va skönt att höra att det kan skifta såpass :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Helan) skrev 2019-09-11 08:09:08 följande:

+1
  • Anonym (Ssk)

Du kan ju nämna det för läkaren att de uppkommit som symtom. Men jag ger inte mycket för de på mobilerna har provat att mätt på mobilen och med en riktig mätare på jobbet. För vi ville se hur bra den stämde kontra med våran mätare. Där jag fick allt från 30-200 på telefonen(nämnas att jag har en Samsung nyaste modell) under en 10 minuters period medans den riktiga mätaren vi använder oss av i ambulansen låg på 60-65 hela tiden ingen dipp eller ökning där. Provat vid ett annat tillfälle också med liknande resultat. På kollegan visade dock samma telefon samma värde hela tiden dock på 120 medans våran apparat visade 70 som är mer normalt värde. Mobilerna är väldigt känsliga när det gäller att mäta puls också det räcker att du placerar fingret en millimeter fel över mätaren för att få felvärde eller att du är lite kall om fingrarna.

I min telefon finns även en saturationsmätare där du ska ligga på 96-100% som frisk. Jag har på den mätaren aldrig lyckats komma över 85% på mobilmätningen.

En normal puls ska ligga på mellan 50-110. Ligger den där emellan anses det som normalt i ambulansen. Är först när det kommer över 120 som vi lyfter på ögonen och börjar fundera på vad det kan bero på. Då vi kollar lite noggrannare om det finns andra symtom/tecken på sjukdom sen kan ju stress få upp pulsen.

Det kan ju också vara så att när du mäter pulsen och den visar konstiga värden så blir du stressad och då stiger pulsen mera osv och sen hamnar man i en ond spiral och stressar upp sig mera och mera.

• MajaMaria79

Okej, men har du tagit EKG och läkaren inte var orolig så tycker inte jag att du ska vara det heller. 

Sedan förstår jag att det kan vara obehagligt ändå. Men det låter väldigt
     osannolikt att det skulle vara något farligt. 

• Anonym (?)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-09-11 11:27:03 följande:

Du kan ju nämna det för läkaren att de uppkommit som symtom. Men jag ger inte mycket för de på mobilerna har provat att mätt på mobilen och med en riktig mätare på jobbet. För vi ville se hur bra den stämde kontra med våran mätare. Där jag fick allt från 30-200 på telefonen(nämnas att jag har en Samsung nyaste modell) under en 10 minuters period medans den riktiga mätaren vi använder oss av i ambulansen låg på 60-65 hela tiden ingen dipp eller ökning där. Provat vid ett annat tillfälle också med liknande resultat. På kollegan visade dock samma telefon samma värde hela tiden dock på 120 medans våran apparat visade 70 som är mer normalt värde. Mobilerna är väldigt känsliga när det gäller att mäta puls också det räcker att du placerar fingret en millimeter fel över mätaren för att få felvärde eller att du är lite kall om fingrarna.

I min telefon finns även en saturationsmätare där du ska ligga på 96-100% som frisk. Jag har på den mätaren aldrig lyckats komma över 85% på mobilmätningen.

En normal puls ska ligga på mellan 50-110. Ligger den där emellan anses det som normalt i ambulansen. Är först när det kommer över 120 som vi lyfter på ögonen och börjar fundera på vad det kan bero på. Då vi kollar lite noggrannare om det finns andra symtom/tecken på sjukdom sen kan ju stress få upp pulsen.

Det kan ju också vara så att när du mäter pulsen och den visar konstiga värden så blir du stressad och då stiger pulsen mera osv och sen hamnar man i en ond spiral och stressar upp sig mera och mera.

Ja du har förmodligen rätt. När jag tagit pulsen är när det känts som det hoppar. Lixom som jag behöver hosta för det sitter uppe i halsen. Kanske är det stress ändå. Men eftersom jag har massa heriditet blir man lätt nojig och tidigare EKG har visat avvikande resultat. Väntar som sagt på att ha 24 Tim holter.
  • Anonym (?)
    MajaMaria79 skrev 2019-09-11 12:41:46 följande:

Okej, men har du tagit EKG och läkaren inte var orolig så tycker inte jag att du ska vara det heller. 

Sedan förstår jag att det kan vara obehagligt ändå. Men det låter väldigt

osannolikt att det skulle vara något farligt. 

Alltså jag har ju haft avvikande Ekg tidigare i år och ska få göra en 24 Tim holter.

Har vart hos hjärtläkaren i våras så svårt att inte va lite nojig. Man undrar ju om det har nåt samband..
Svar på tråden Hur stort spann är normalt när man mäter pulsen? Min hoppar lite för mycket tror jag?