• Anonym (Ts)

Svinkoppor. Någon med erfarenhet?

Har talat med kry och visat sonens ansikte. De bedömde svinkoppor. Han har ett ?sår? under näsan. Vid näsvingen. Haft sen måndags. Men inget sår som är öppet, varigt eller gult eller så som man kan se på bilder på nätet eller som det beskrivs.

Börjar undra om det ens är svinkoppor. Det är bara rött.

Brukar inte svinkoppor sprida sig vidare? Kan det komma flera dagar efter eller hur brukar det vara?

Förskolan säger att om det är torrt och inte varigt så är det inte smittosamt och barnet kan vara på fsk men jag blir osäker och vill definitivt inte sprida något vidare. Lillebror i huset har inte fått något. Vi är inne på dag 3 sen första ?tecken?.

Hur länge brukar man ha barnen hemma vid svinkoppor? Blir fundersam vad det är om inte svinkoppor. Kan man få en mild variant så här med bara en prick typ 0,5x0,5 cm knappt.

• Svar på tråden Svinkoppor. Någon med erfarenhet?
  • Anonym (A)

Det verkar fullt möjligt att det inte är ett stort utslag. Svårt att svara på ändå över nätet. Jag har haft det två ggr som tonåring och det var stora blaffor som jag hade.

Det vanligaste är att svinkoppor brukar börja som en liten prick. Den blir sedan en blåsa med vätska, som blir en blåsa med var. Efterhand bildas en honungsfärgad skorpa på blåsan.

Ibland blir huden bara röd och glansig. Ibland blir det både röda fläckar och blåsor. Ofta bildas nya blåsor eller röda fläckar alldeles intill eller på andra ställen på kroppen. Utslagen kan klia och svida, men barn brukar inte känna sig särskilt sjuka av infektionen.

• Anonym (E)

Det karaktäristiska brukar vara att man får gula skorpor på såret. De ska försiktigt tvättas bort med tvål och vatten och sen ska såret torka. Ibland blir det ett öppet sår med en glatt / glansig yta.

Om det inte har spridit sig eller blivit större än ett litet sår så brukar det räcka att tvätta morgon och kväll med tvål och vatten och badda torrt tills det försvinner. Byta örngott varje dag och undvika att röra såret. Byta handduk att torka med alternativt använda engångs tvättlappar att torka med.

Om barnet är så gammalt att det förstår att det inte ska pilla på såret och att det ska vara noga med att tvätta händerna så kan man gå på förskola/skola.

Om det är ett litet barn som inte förstår det tycker jag att de ska vara hemma tills det läkt.

• Anonym (Ts)

Han är 4 år och vet att han inte ska pilla men gör det ju ibland utan att tänka efter ändå. För att han vet att han har något där. Men hqn säger att det inte kliar eller så.

Inte haft någon blåsa alls. Inget gult. Bara rött från start. Och inte spridit sig. Hur vet jag om det läkt eller ej? Är det i så fall när det röda är helt borta? Hur länge kan det vara så? Ni märker jag har noll koll. Tänker att han haft höstblåsor och skulle vi ha varit hemma med honom då till allt är läkt så skulle vi varit hemma flera veckor. Vi var hemma med honom då en vecka.

• Anonym (A)

Glömde skriva detta ts, mina blaffor var enbart ilsket röda och sved nåt så förbannat. Variga var de ej.

Jag smorde in mig med Nivea (den blå burken) minns jag. Tjocka lager i hopp om att det skulle hjälpa. Krämen torkade in och blev en vit skorpa til slut som jag en dag drog bort och där under var huden nästan läkt.

• Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-11 12:52:41 följande:

Han är 4 år och vet att han inte ska pilla men gör det ju ibland utan att tänka efter ändå. För att han vet att han har något där. Men hqn säger att det inte kliar eller så.

Inte haft någon blåsa alls. Inget gult. Bara rött från start. Och inte spridit sig. Hur vet jag om det läkt eller ej? Är det i så fall när det röda är helt borta? Hur länge kan det vara så? Ni märker jag har noll koll. Tänker att han haft höstblåsor och skulle vi ha varit hemma med honom då till allt är läkt så skulle vi varit hemma flera veckor. Vi var hemma med honom då en vecka.

Jag hade låtit min fyraåring gå till förskolan om det var så litet. Såklart pratat med honom om att tvätta händerna ofta och försöka låta bli att pilla, och informerat personalen.

Men på din beskrivning låter det inte jätte tydligt som att det är svinkoppor, tycker jag... men svårt att veta. Min erfarenhet är att man sällan ser någon blåsa men utslagen som kommer sen brukar vara rätt uttalade, med gula skorpor och/eller glansigt öppet sår.

Om det är svinkoppor och det är helt torrt så är det bra. Det brukar vara ett tecken på att infektionen har dämpats.
  • Anonym (E)
    Anonym (A) skrev 2019-09-11 13:02:19 följande:

Glömde skriva detta ts, mina blaffor var enbart ilsket röda och sved nåt så förbannat. Variga var de ej.

Jag smorde in mig med Nivea (den blå burken) minns jag. Tjocka lager i hopp om att det skulle hjälpa. Krämen torkade in och blev en vit skorpa til slut som jag en dag drog bort och där under var huden nästan läkt.

Man ska inte smörja in svinkoppor med fet kräm, det förvärrar infektionen. Det är bakterier, de trivs i fukt.

Det var troligen inte det du hade.
  • Anonym (A)

(E) det är jag väl medveten om att man inte ska men jag gjorde det. Huruvida läkaren som satte diagnosen, 2ggr,  hade fel eller ej kan jag inte svara på 30 år senare.

• Anonym (E)
    Anonym (A) skrev 2019-09-11 13:17:43 följande:

(E) det är jag väl medveten om att man inte ska men jag gjorde det. Huruvida läkaren som satte diagnosen, 2ggr,  hade fel eller ej kan jag inte svara på 30 år senare.

Det feldiagnosticeras mycket ofta, både att det är och att det inte är svinkoppor. De som har svinkoppor och börjar smörja in eller sätta på plåster får extremt förvärrade symptom och utslag som sprider sig enormt mycket, så jag kan försäkra dig om att det inte var det du läkte ut med krämen.

Däremot är det vanligt att få impetigo i små sår, tex i eksem. Så möjligen hade du någon sorts eksem som det kan ha funnits en bakteriell infektion i till att börja med men som läkt ut när du började smörja in dig.
  • Anonym (A)
    Däremot är det vanligt att få impetigo i små sår, tex i eksem. Så möjligen hade du någon sorts eksem som det kan ha funnits en bakteriell infektion i till att börja med men som läkt ut när du började smörja in dig.

Jag har inte haft eksem på dessa två olika ställen som jag haft den påstådda impetigon på. Hur som, ingen idé att vi dividerar om det då vi inte kan avgöra rätt eller fel nu.

• Anonym (Md)
    Anonym (E) skrev 2019-09-11 13:11:02 följande:

Jag hade låtit min fyraåring gå till förskolan om det var så litet. Såklart pratat med honom om att tvätta händerna ofta och försöka låta bli att pilla, och informerat personalen.

Men på din beskrivning låter det inte jätte tydligt som att det är svinkoppor, tycker jag... men svårt att veta. Min erfarenhet är att man sällan ser någon blåsa men utslagen som kommer sen brukar vara rätt uttalade, med gula skorpor och/eller glansigt öppet sår.

Om det är svinkoppor och det är helt torrt så är det bra. Det brukar vara ett tecken på att infektionen har dämpats.

Fast förskolebarn FÅR INTE gå till förskolan med svinkoppor, hur noga de än är med handtvätt. Småbarn glömmer dessutom bort och går och pillar ändå.

Håller dock med om att det inte låter som svinkoppor.
  • Anonym (E)
    Anonym (Md) skrev 2019-09-11 14:06:26 följande:

Fast förskolebarn FÅR INTE gå till förskolan med svinkoppor, hur noga de än är med handtvätt. Småbarn glömmer dessutom bort och går och pillar ändå.

Enligt De råden, från sjukvården, vi hade på förskolan jag jobbade på så lät vi äldre barn ålder 4-5 vara på förskolan med svinkoppor.

Så länge som de är friska i övrigt såklart och inte hade jättestora sår.

Jag vet inte om sjukvården har ändrat sina regler kring det, men det är alltid dem jag har följt när jag arbetat på förskola.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Md) skrev 2019-09-11 14:06:26 följande:

Nej precis. Tänker oxkså att de inte får gå med svinkoppor men att de får gå när de torkat. I sonens fall är det helt torrt. Ingen skorpa har ens varit. Ingen gul sörja eller så alls. Mer som om han snutit sig med lite för hårt papper vid förkylning typ. Lutar mer ditåt i självs ?såret? än något annat tycker jag. Men jag kan ju inte hundra veta. Inte förskolan heller. Men enligt 1177 så borde han ju kunna gå eftersom det oavsett är torrt nu? Eller?
Svar på tråden Svinkoppor. Någon med erfarenhet?