• villbaraveta

Ont i halsen? Halsfluss? Bild!

Okej, haft lite känningar i halsen i ca en vecka. Inte sådär jätteont, men ändå känts när man skullat svälja. Ingen annan påverkan.

Har jobbat på som vanligt med fysiskt jobb. Igår var jag så trött att jag la mig vid 8. Vaknade kring midnatt med jätteont i halsen, känns som man knappt kan svälja. Vaknade av larmet vid 5 och hade feber och halsen var likadan, så sjukade mig.

Har lyckats ta en bild, vad är det längst in i svalget? Är röd och svullen, samt ser ut som små blåsor? Förkylningsblåsor? Har fått för mig att halsfluss ser annorlunda ut, men vad vet jag.

Någon annan som har erfarenhet vad det kan vara? Vanlig förkylning som satt sig i halsen bara?

• Svar på tråden Ont i halsen? Halsfluss? Bild!
  • Anonym (Oj)

Oj så de ser ut, förstår att du har ont..

• Anonym (Inte kul)

Usch ja, ser inte vidare roligt ut. Hoppas någon har ett bra tips!

• Anonym (Läkare)

Håller med om att det ser mer ut som förkylningsblåsor. Halsfluss brukar ge vita beläggningar/prickar på halsmandlarna som sitter i sidorna, mellan gombågarna. Har du några övriga symptom?

Antibiotikarådet STRAMA rekommenderar antibiotika på misstanke om halsfluss vid 3 eller fler uppfyllda kriterier av: Feber över 38.5, beläggningar på tonsillerna, ömma lymfkörtlar i käkvinkeln och FRÅNVARO av hosta. Uppfyller du samtliga kriterier förutom beläggningarna (som jag inte ser på bilden) så gå till VC för antibiotika, annars tycker jag att du gör klokt i att vila hemma. Sugtabletter med lite lokalbedövningsmedel (t ex Bafucin) brukar lindra skönt.

God bättring!

• FtS70

Gå inte till VC för att få antibiotika, gå dit för undersökning! Jag hoppas inte de ger dig något utan strep-prov. Faryngotonsillit är oftare orsakad av virus och det ser det väl inte direkt ut som heller.

• villbaraveta
    Anonym (Läkare) skrev 2019-09-12 18:08:41 följande:

Håller med om att det ser mer ut som förkylningsblåsor. Halsfluss brukar ge vita beläggningar/prickar på halsmandlarna som sitter i sidorna, mellan gombågarna. Har du några övriga symptom?

Antibiotikarådet STRAMA rekommenderar antibiotika på misstanke om halsfluss vid 3 eller fler uppfyllda kriterier av: Feber över 38.5, beläggningar på tonsillerna, ömma lymfkörtlar i käkvinkeln och FRÅNVARO av hosta. Uppfyller du samtliga kriterier förutom beläggningarna (som jag inte ser på bilden) så gå till VC för antibiotika, annars tycker jag att du gör klokt i att vila hemma. Sugtabletter med lite lokalbedövningsmedel (t ex Bafucin) brukar lindra skönt.

God bättring!

Tack för svar, lite det jag hoppas på också. Inte direkt, feber, trött, lite ledvärk och halsen då såklart, men ingen hosta. Har ingen jättestor aptit då kyla är det enda som är skönt för halsen, så får en anledning att äta lite extra glass de kommande dagarna iallafall.

Kör nog på vila och väntar med vc tills det gått några dagar, jag är ingen som brukar springa ner deras dörrar direkt i vanliga fall heller. Men aldrig fått blåsor vid ont i halsen tidigare så blev lite konfunderad om det kunde vara något annat.

Tack för hjälpen! Glad
  • villbaraveta
    FtS70 skrev 2019-09-12 18:22:27 följande:

Gå inte till VC för att få antibiotika, gå dit för undersökning! Jag hoppas inte de ger dig något utan strep-prov. Faryngotonsillit är oftare orsakad av virus och det ser det väl inte direkt ut som heller.

Ingen risk, är ingen som springer ner deras dörrar och brukar avvakta in i det längsta, därav att jag skrev här istället och frågade om erfarenheter.

Ska avvakta några dagar och se, förhoppningsvis blir det väl någon förbättring under/efter helgen. Glad
Svar på tråden Ont i halsen? Halsfluss? Bild!