• Anonym (ts)
    Sun 15 Sep 2019 12:48
    1539 visningar
    5 svar
    5
    1539

    Börja jobba efter lunginflammation?

    Jag undrar om någon sjukvårdskunnig kan hjälpa mig. Jag fick lunginflammation konstaterat i måndags och har varit extremt trött och hostig med rosslande andning osv i flera dagar. Nu mår jag lite bättre men jag blir fortfarande andfådd och svag i kroppen när jag anstränger mig minsta lilla, hostar en hel del och rosslar i perioder. Ingen feber.

    Jag vet inte om jag borde jobba i morgon. Är som de flesta inpräntad att inte vara sjuk i onödan och jag skulle så klart överleva en arbetsdag (sitter på kontor) men är det klokt? Många säger ju att man ska vara försiktig med lunginflammation. Jag brukar aldrig bli särskilt sjuk, nån influensa med fem års mellanrum ungefär är det värsta jag varit med om så jag vet inte hur jag borde må.

    Jag pratade med min läkare i fredags som sa att om jag inte var bra i morgon skulle han skriva sjukintyg åt mig och kanske testa en annan antibiotika. Men vad är bra i ett sånt här avseende???

  • Svar på tråden Börja jobba efter lunginflammation?
  • Anonym (Hemma­)
    Sun 15 Sep 2019 12:55
    #1

    Jag hade stannat hemma tills jag känt mig pigg. Det är onödigt att gå tillbaka för tidigt efter att man har vart så sjuk. Risken är att du blir dålig på nytt och måste stanna hemma ännu längre.

    Angående antibiotika uttalar jag mig inte om. Kan vara en bra ide eller så kanske bara 2-3 dagar hemma gör så allt blir bra.

    I mitt tycke så är det skillnad på att vara sjuk och sjuk. Hade du bara haft vanlig feber så hade du nog kunnat jobba, men lunginflammation är en annan sak i mitt tycke.

  • Anonym (A)
    Sun 15 Sep 2019 12:56
    #2

    Hade stannat hemma till att jag hade känt mig pigg.

  • Anonym (Stann­a)
    Sun 15 Sep 2019 14:36
    #3

    Stanna hemma.

    Kroppen talar om för dig att den behöver återhämta sig.

    Drick mycket vatten så du får upp slemmet. Sov med huvudändan högt. Drick varmt te med honung.

    Krya på dig.

  • Sun 15 Sep 2019 14:43
    #4

    Stanna hemma och ta hand om dig.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 19:22
    #5

    Nu har jag mailat min chef och sagt att jag blir hemma ett litet tag till. Jag dricker massor av vatten, te och hemmagjort hopkok på ingefära, citron och honung. Försöker vila så mycket det går - inte helt enkelt på helgen med barnen hemma, men de är snälla och hjälper sjuka mamma. :)

    Det är väl bara att gilla läget, även om det är tröttsamt att inte ha någon ork.

Svar på tråden Börja jobba efter lunginflammation?