• Emik

    Åka buss med barnvagn på motorväg

    Hur gör ni när ni måste åka buss med barnvagn på motorväg?

    Jag vet att det finns reserverad plats till barnvagnen där man spänner fast den.

    Men till kruxet, vart tar jag vägen? I dessa bussar finns det inga säten brevid denna plats utan man måste isf lämna barnet i vagnen och gå och sätta sig en ganska bra bit bort..

    Hellre står jag brevid och håller i vagnen, men är det inte tvång på bälte även i buss?

    Förstår om detta kan verka fånigt. Men de har blivit lite av en ångest grej för mig. Jag är ganska beroende av att ?lära mig? åka buss då jag blivit ganska isolerad i denna lilla by. Min son är 10mån.

  • Svar på tråden Åka buss med barnvagn på motorväg
  • möjligt

    Brukar ju finnas säten strax bakom eller ungefär brevid. Förövrigt tror jag det är få som följer bälteskraven.

    Däremot är det ju Tyvärr inte särskilt säkert alls att åka buss med så små barn. Ibland gör man ju det för att man måste men även om bussar har mycket lägre olycksfrekvens än bilar så är det ju inte i närheten av lika säkert som en bilstol att sitta i en vagn som spänts fast lite spontant med en rem eller två. En vagn är ju inte alls byggd för de krafter en krock innebär, den är inte heller designad för att bli fastspänd på det sättet, framförallt inte av remmar som inte är placerade för syftet. Är lite galet att det inte finns iaf en eller två förberedda isofix fästes säten i en buss.

  • möjligt
    Ebo88 skrev 2019-09-15 19:10:42 följande:

    Kolla med busschauffören om det finns barnstolar.

    Vissa bussar som åker på motorväg har sådana i lastutrymmet om det behövs. Det är ju definitivt värt att fråga.

    ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/barn-i-trafiken/barn-i-buss/


    Beror nog på vilket område man bor i men skånetrafiken har tydligen(enligt deras service linje) bestämt att de inte har något sådant utan det är upp till varje förälder att lösa. Men att montera en barnstol utan isofix är ju inget man gör på 2 min på en hållplats medans man jonglerar en bebis på armen
  • Ebo88
    möjligt skrev 2019-09-15 22:07:57 följande:

    Beror nog på vilket område man bor i men skånetrafiken har tydligen(enligt deras service linje) bestämt att de inte har något sådant utan det är upp till varje förälder att lösa. Men att montera en barnstol utan isofix är ju inget man gör på 2 min på en hållplats medans man jonglerar en bebis på armen


    Jag har ingen aning. Hittade bara länken där det stod att vissa bussar erbjuder det och barnstol med/utan Isofix är inget jag har erfarenhet av då jag inte har barn och därmed ingen barnstol.
  • LFF

    Ja, man bör ha bälte även på bussen. Nej, det är sällsynt att folk har det. När vi åkte med barnvagn (dubbelvagn, tvillingar) så stod jag bredvid för att hålla i vagnen även om bromsen var i och den var fastspänd. Eller så satt jag på sätet i direkt anslutning till barnvagnsplatsen så att jag på så vis kunde hålla i vagnen. 

    Men, det värsta var inte motorvägarna. Det värsta var småvägarna med rondeller och kraftiga inbromsningar vid busshållplatserna. 

  • LFF
    Ebo88 skrev 2019-09-15 19:10:42 följande:

    Kolla med busschauffören om det finns barnstolar.

    Vissa bussar som åker på motorväg har sådana i lastutrymmet om det behövs. Det är ju definitivt värt att fråga.

    ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/barn-i-trafiken/barn-i-buss/


    Finns ingen i Stockholm som varken har med sig bälteskudde på bussen eller att bussarna skulle ha barnstolar. Det är möjligen långfärdsbussarna detta kan finnas på men inte i lokaltrafiken inom Stockholms län. Och det är många linjer som går på motorvägar.
  • 2barnsmorsan
    Emik skrev 2019-09-15 17:41:56 följande:

    Hur gör ni när ni måste åka buss med barnvagn på motorväg?

    Jag vet att det finns reserverad plats till barnvagnen där man spänner fast den.

    Men till kruxet, vart tar jag vägen? I dessa bussar finns det inga säten brevid denna plats utan man måste isf lämna barnet i vagnen och gå och sätta sig en ganska bra bit bort..

    Hellre står jag brevid och håller i vagnen, men är det inte tvång på bälte även i buss?

    Förstår om detta kan verka fånigt. Men de har blivit lite av en ångest grej för mig. Jag är ganska beroende av att ?lära mig? åka buss då jag blivit ganska isolerad i denna lilla by. Min son är 10mån.


    På regionalbussar finns det alltid säkerhetsbälten så jag hade tagit med ett babyskydd och spänt fast min bebis så att den satt säkert. Funkar ju så länge den är så liten att den kan sitta i babyskydd i alla fall.
Svar på tråden Åka buss med barnvagn på motorväg