• Sun 15 Sep 2019 19:31
    183 visningar
    7 svar
    7
    183

    Är hon väldigt sen?

    Min snart 8 månader gamla dotter gör inga försök alls till att krypa (jag vet att alla barn inte kryper...). Hon hatar att ligga ner och välter hon omkull eller blir liggande så gnäller hon tills vi hjälper henne upp igen. Hon kan inte sätta sig upp själv från liggande. Håller man henne i händerna står hon mest och hoppar, det är sällan hon liksom flyttar fötterna framåt som för att gå.

    Min fråga är, är hon väldigt sen med dessa grejer?

    Hon vill mest vara i famnen och bli buren så inte lätt att öva då.

  • Svar på tråden Är hon väldigt sen?
  • Sun 15 Sep 2019 20:09
    #1

    Alla barn är såå olika.mina två första barn började dra/åla sig fram vid 9 månader. Mitt tredje barn började vid 7 månader. Så fort de förstår hur de kan ta sig fram så går allting ganska fort. Ni kan ju försöka hjälpa henne på traven att hålla emot hennes fötter vid liggande ställning och hjälpa henne försöka dra sig fram genom att trycka lite. Sätt något extra spännande framför henne (telefon, fjärrkontroll).

  • Sun 15 Sep 2019 20:11
    #2

    Mitt första barn kröp vid 11 månader. Vid 8 månader satt han hyfsat men inte helt stadigt. Däremot var han tidig med talet.

  • Sun 15 Sep 2019 20:23
    #3

    Vi hade en träff med mammagruppen när barnen var runt 10 månader (det var ca 1 månad mellan yngsta och äldsta). Då kunde ett barn redan gå, ett annat inte ens sätta sig upp själv, och resten var någonstans mittemellan. Jättestor spridning alltså. Idag är de 3,5 och alla är fullt normala motoriskt.

  • Sun 15 Sep 2019 20:35
    #4

    Nej det tycker jag inte. Min 4 var extremt tidig. Kröp vid 5mån reste sig vid 7 mån gick utan stöd vid 8mån. Min kompis dotter är en vecka yngre. Hon bara låg på mage vid 8mån. Försökte inte ens ta sig framåt. Men vid 2år var det ingen skillnad på dom motoriskt. Förr eller senare går dom flesta barn.

  • Sun 15 Sep 2019 21:20
    #5

    Nej, absolut inte. Min yngsta kunde vare sig vända på sig eller sitta förrän vid nästan 10 månader. Sen kom allt i rasande fart och nu vid 13 månader har han tagit sina första egna steg.

  • Sun 15 Sep 2019 21:41
    #6

    Vår åtta månaders kryper inte heller. Försöker dra sig framåt men lyckas inte riktigt. Bakåt går lite bättre så han liksom drar sig runt i en cirkel och trycker sig bakåt (och rullar runt ett par varv) för att komma dit han vill. Han kan inte heller sätta sig upp från liggande. Kan sitta utan stöd om han fokuserar på något, typ äta majskrok, men så fort han försöker sträcka sig efter något så välter han åt sidan. Jämfört med kompisars bebisar är han nog ganska sen, de flesta jag känner kunde sitta stabilt vid ca 6 månader och ålade framåt/ kröp/ ställde sig upp själv vid ca 7 månader. Men antar att alla är olika, våra bebisar lär sig nog också så småningom. Han är åtminstone glad, sover bra på nätterna och äter all mat vi ger honom.

  • Mon 16 Sep 2019 10:05
    #7

    Min dotter är också snart 8 månader och hon hatar också att ligga ner. Hon blir vansinnig! Däremot sitter hon stadigt och har gjort sedan hon var 6 månader. Nu senaste veckan har hon börjat ta sig fram sittandes på rumpan. Vet inte riktigt hur men tror att hon drar sig fram med hjälp av fötterna. Hon kan inte rulla från rygg till mage eller tvärtom. Eller hon kan kanske men hon vill ju aldrig ligga på golvet så då blir det ju svårt

    Alla barn är olika som du vet och ditt barn är helt normal. Hon har fokus på andra saker än att krypa och rulla runt på golvet.

Svar på tråden Är hon väldigt sen?