• Anonym (Jobbigt)

    Hur lyckas unna exet att det går bra mellan barnen och hans nya?

    Jag och exet skilde oss efter 20 år, det var en hyfsat civiliserad skilsmässa. Mitt initiativ, jag ville ut från ett sedan många år dött förhållande.

    Sedan dess har både jag och exet haft två "bommar" med varsin människa vi dejtat. Sedan hittade jag en underbar man som jag nu varit ihop med ett år, han är så djäkla bra både med mig och mina tonårssöner. Schysst och kul för mina grabbar att hänga med och de gillar honom väldigt mycket båda två.

    Efter exets första "bom" har han nu hittat en kvinna som han hänger med som verkar fungera med barnen. Hans förra kvinna avskydde speciellt yngsta sonen, så logiskt fattar jag väl också att det är bra att sonen och denna kvinna fungerar. Men det känns ändå som att jag vill att han ska tycka illa om henne, jag tycker inte om att exet får den glädjen på något sätt.

    Jag har inga problem att intelligensmässigt fatta att det är bra för våra barn att de går ihop med exets nya, men det är en helt annan sak att fatta det känslomässigt. Jag vet inte om det är för att jag hade det så djävla kämpigt med exet i så många år, att jag liksom inte vill unna honom att det går bra nu. Han är ganska knepig på många sätt mitt ex (han har blivit medveten om det själv) och jag var så satans leds på honom när jag lämnade honom. 

    Också blir jag sotis på något sätt; att jag kanske ersätts på något sätt av hans nya - trots att jag logiskt fattar att det så klart inte blir så. Hur lyckas man "unna" honom helt osjälviskt att det ska gå bra och att barnen ska gilla att hänga med henne? Jag tycker det känns otroligt svårt faktiskt, mycket gammalt och infekterat bakom oss trots att det inte blev världskrig när vi skilde oss...

  • Svar på tråden Hur lyckas unna exet att det går bra mellan barnen och hans nya?
  • Anonym (A)

    Flytta ditt fokus från ditt ex (varför du fortfarande tänker på honom fast du har en ny, är ju lite intressant) till dina barn. Att du inte unnar dina barn en bra uppväxt med vuxna som  gillar dom känns ju inte så sunt...

  • Anonym (...)

    Så du är okej med att din nya och dina barn går bra ihop, men du är inte okej med att ditt ex nya och dina barn har det bra? Ditt ex klarar ju av det, så varför kan inte du det? Försök tänka lite omvänt liksom.. Det är ju exakt samma situation för ditt ex, men jag tolkar det som att han accepterar det? Skulle du vilja att dina barn hatade din nya? Nä.

  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (A) skrev 2019-09-15 19:45:18 följande:

    Flytta ditt fokus från ditt ex (varför du fortfarande tänker på honom fast du har en ny, är ju lite intressant) till dina barn. Att du inte unnar dina barn en bra uppväxt med vuxna som  gillar dom känns ju inte så sunt...


    Nu är det ju inte så att jag går och tänker på exet till vardags, men jag skulle bli väldigt förvånad om alla som skiljer sig per automatik ALDRIG får exet i huvudet när det handlar om relationen till barnen. Jag är glad på alla sätt att jag slipper ha honom i mitt liv - och min säng - numera. Fanns inget nöje i det för mig.

    Jag skulle också bli jätteförvånad om ingen annan tyckt det blev jobbigt när det kom in en ny "ställföreträdande vuxen" i sina barns liv. För den saken hör man ju ganska ofta om i både media och bekantskapskrets - frågan är ju hur man blir av med känslan att man vill att det ska skita sig (för att man har en massa gammal skit bakom sig med exet). När han varit så fruktansvärt jobbig och tungrodd i så många år att man blir lite irriterad bara man påminns om hans existens...
  • Anonym (b)

    Varför tvinga dig själv att unna eller förstå det känslomässigt?
    Varför inte bara acceptera att det är såhär nu? och acceptera de känslor du har? varför försöka tillrättalägga dina känslor?

  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (...) skrev 2019-09-15 19:50:17 följande:

    Så du är okej med att din nya och dina barn går bra ihop, men du är inte okej med att ditt ex nya och dina barn har det bra? Ditt ex klarar ju av det, så varför kan inte du det? Försök tänka lite omvänt liksom.. Det är ju exakt samma situation för ditt ex, men jag tolkar det som att han accepterar det? Skulle du vilja att dina barn hatade din nya? Nä.


    Hur vet du att mitt ex klarar av det? Han har haft jobbigt med det, speciellt att vår yngsta så ögonblickligen föll för min särbo - det har han erkänt. 

    Jag vill inte att mina barn ska hata den nya, men det svider ändå - för jag unnar väl inte exet efter allt han gjort (och allt han inte gjort som han borde gjort) under vår relation att saker ska gå för smärtfritt för honom. Helt enkelt.

    Att jag sedan är medveten om att det är bra om det går bra är en annan sak, anledningen att jag skriver här är ju för att jag vill komma ur det. Sedan är det bara ett par år tills äldsta förmodligen flyttar iväg och även den yngsta, så då slipper jag ju tänka på det alls. Men ändå.
  • Anonym (A)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-09-15 19:53:48 följande:
    Nu är det ju inte så att jag går och tänker på exet till vardags, men jag skulle bli väldigt förvånad om alla som skiljer sig per automatik ALDRIG får exet i huvudet när det handlar om relationen till barnen. Jag är glad på alla sätt att jag slipper ha honom i mitt liv - och min säng - numera. Fanns inget nöje i det för mig.

    Jag skulle också bli jätteförvånad om ingen annan tyckt det blev jobbigt när det kom in en ny "ställföreträdande vuxen" i sina barns liv. För den saken hör man ju ganska ofta om i både media och bekantskapskrets - frågan är ju hur man blir av med känslan att man vill att det ska skita sig (för att man har en massa gammal skit bakom sig med exet). När han varit så fruktansvärt jobbig och tungrodd i så många år att man blir lite irriterad bara man påminns om hans existens...
    Men i ditt fall fungerar det ju, så varför vara så negativ? Jag hade förstått det om det inte fungerade, men du verkar ju vara funtad tvärtemot alla andra föräldrar, som vill att deras barn ska ha bra vuxna omkring sig.

    Och du verkar ju inte tycka att det är illavarslande med din nya. Så detta handlar om ditt ex, inte barnens välmående, du verkar inte  ha bearbetat er separation ännu eftersom det du söker är någon slags hämnd mot honom.
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (b) skrev 2019-09-15 19:54:08 följande:

    Varför tvinga dig själv att unna eller förstå det känslomässigt?
    Varför inte bara acceptera att det är såhär nu? och acceptera de känslor du har? varför försöka tillrättalägga dina känslor?


    För att man "ska" vara så djävla politiskt korrekt förmodligen. Man SKA ju vara så generös och unna exet ALLT, trots år av skit :-/
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (A) skrev 2019-09-15 19:58:42 följande:
    du verkar ju vara funtad tvärtemot alla andra föräldrar, som vill att deras barn ska ha bra vuxna omkring sig.
    Nu är du faktiskt ute och cyklar. Nog ser jag en ganska stor del skilda människor omkring mig som inte alls går omkring och blir glad i själen för att det fungerar bra med exets nya och barnen. Då skulle det inte vara många infekterade skilsmässoprocesser överhuvudtaget. Det är ju inte heller poängen, frågan var hur man bortser från hur man känner och går vidare.

    Du har ju faktiskt ingen aning om varför jag känner så, men kortfattat har vi en historia av många år skräp bakom oss på olika sätt. Han skulle förtjäna att det går dåligt i allt han gör ett par år framåt, så skulle han kanske lära sig något.
  • Anonym (b)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-09-15 19:58:56 följande:
    För att man "ska" vara så djävla politiskt korrekt förmodligen. Man SKA ju vara så generös och unna exet ALLT, trots år av skit :-/
    Du får känna som du vill
    Strunta i att kräv av dig själv att du ska känna på ett speciellt sätt
  • Drottningen1970

    Det handlar ju inte om att unna exet utan om att du unnar barnen bra relationer med de människor som finns i deras liv.

    Skulle det verkligen kännas känslomässigt bättre om dina barn mådde dåligt när de skulle åka till pappa?

Svar på tråden Hur lyckas unna exet att det går bra mellan barnen och hans nya?