• 123aik

    Behöver hjälp om arv!!!

    Hej.

    Nu är det nämligen så att jag och mina syskon ska ärva pengar från våran pappa som gått bort och han var muslim men jag är inte det. Så nu undrar jag om någon som är muslim eller vet något om islam vet ifall jag bör skicka in att jag är muslim eller inte till muslim Court som det heter när man ska få sitt arv. Och det är ju så att inom islam så ärver sonen dubbelt så mycket mer än dottern så jag vet inte om jag får lika mycket som honom ifall jag skriver att jag inte är muslim eller om jag inte får något alls?

    Behöver hjälp så snabbt som möjligt. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Behöver hjälp om arv!!!
  • Anonym (l)

    Är detta utomlands?
    I Sverige gäller svensk lagstiftning, och den har ingenting med religionstillhörighet att göra

  • 123aik

    Jag lever i Sverige och det gör mina syskon också men han dog utomlands och är inte från Sverige så det är därför muslim court är inblandad. Är ganska så förvirrad själv.

  • Anonym (Emma)

    Som ovan skriver. Barn har rätt att ärva lika mycket inget nån islam sak kan lägga sig i.

  • 123aik
    Anonym (l) skrev 2019-09-15 22:14:11 följande:

    Är detta utomlands?

    I Sverige gäller svensk lagstiftning, och den har ingenting med religionstillhörighet att göra


    Jag lever i Sverige och det gör mina syskon också men han dog utomlands och är inte från Sverige så det är därför muslim court är inblandad. Är ganska så förvirrad själv.
  • Anonym (Emma)

    Såg ditt svar nu så då är det ju annat. Skadar väl inte att skriva att du är muslim? Om du annars blir lottlös och inte får något

  • BurningDiamond
    123aik skrev 2019-09-15 22:28:21 följande:
    Jag lever i Sverige och det gör mina syskon också men han dog utomlands och är inte från Sverige så det är därför muslim court är inblandad. Är ganska så förvirrad själv.
    ointressant var han var från eller var han dog om han var svensk medborgare. Bäst är om du kontaktar en jurist.
  • 123aik
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-15 22:28:03 följande:

    Som ovan skriver. Barn har rätt att ärva lika mycket inget nån islam sak kan lägga sig i.


    Ja det tycker jag också men själva arv muslim court grejen sker utomlands eftersom att han dog i hemlandet vilket är ett muslimskt land så det är därför jag inte riktigt vet om jag bör skriva att jag inte är troende muslim.

    Man vet ju inte om man ärver lika mycket som brorsan, mindre eller inget alls om man skriver det liksom.
  • Anonym (l)
    123aik skrev 2019-09-15 22:27:12 följande:

    Jag lever i Sverige och det gör mina syskon också men han dog utomlands och är inte från Sverige så det är därför muslim court är inblandad. Är ganska så förvirrad själv.


    han är inte svensk medborgare?
  • 123aik
    Anonym (l) skrev 2019-09-15 22:33:28 följande:

    han är inte svensk medborgare?


    Jo han var svensk medborgare
Svar på tråden Behöver hjälp om arv!!!