• gulledig

    7 månaders vill inte äta

    Hej,

    Min 7 månaders har alltid gillat mat och varit intresserad så från 5 månader har hon fått smaka allt. Från 6 månader-ish började hon äta flera gånger om dagen. Brukade se ut såhär;

    Frukost: 2 Danonino/ 1dl valfri yoghurt

    Lunch; Halv burk barnmat (eller samma mängd hemlagad)

    Mellis: Klämmis med fruktsmoothie och 1dl yoghurt

    Middag: andra halvan barnmat

    Mellan allt ovan ammade vi fritt.

    Tills för drygt två dagar sen, hon vill inte äta bara amma. Och det är ju fine, inga konstigheter alls men jag är orolig över att hon inte ?klarar? sig på enbart amning när hon ätit så mycket tidigare.

    Hon är inte sjuk eller dålig på något sätt utan vill bara amma. Klarar hon sig?

  • Svar på tråden 7 månaders vill inte äta
  • Gameofthrones

    Barn klarar sig bara med amning, ät varierad kost. Tex. Så får barnet i sig variation av vitaminer. Och roligare för dig!? :)

    Men jag är ingen amnings mamma som ammar länge. Prova byta kost?! Av smak annan burkmat är det Findus du har ta annan sort?! Prova byta ut lite och amma??

  • gulledig
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 14:45:25 följande:

    Barn klarar sig bara med amning, ät varierad kost. Tex. Så får barnet i sig variation av vitaminer. Och roligare för dig!? :)

    Men jag är ingen amnings mamma som ammar länge. Prova byta kost?! Av smak annan burkmat är det Findus du har ta annan sort?! Prova byta ut lite och amma??


    Det ovan var bara ett exempel på hur det kan se ut, inland blir det banan istället för klämmis eller avokado och ingen yoghurt osv osv.

    Har testat annan mat men hon vill inte öppna munnen ens och vänder huvudet. Nu gör jag mycket egen mat men har såklart testat med olika maträtter.
  • Gameofthrones

    Hmm, tänker...

    Kan det vara ngt i halsen? Barn kan ju få ont i halsen också? Har du märkt ngt mer än vanligt? Gnäller mer eller vill bara ha just amning? Kanske barnet vill vara ha vätska utav nån anledning? Har det varit så i perioder eller har det bara kommit!? Bara hux flux?

  • Gameofthrones

    Hmm, tänker...

    Kan det vara ngt i halsen? Barn kan ju få ont i halsen också? Har du märkt ngt mer än vanligt? Gnäller mer eller vill bara ha just amning? Kanske barnet vill vara ha vätska utav nån anledning? Har det varit så i perioder eller har det bara kommit!? Bara hux flux?

  • gulledig

    [quote=79905506][quote-nick]Gameofthrones skrev 2019-09-16 15:01:31 följande:[/quote-nick]Hmm, tänker...

    Kan det vara ngt i halsen? Barn kan ju få ont i halsen också? Har du märkt ngt mer än vanligt? Gnäller mer eller vill bara ha just amning? Kanske barnet vill vara ha vätska utav nån anledning? Har det varit så i perioder eller har det bara kommit!? Bara hux flux?[/

    Upplever inte henne som mer gnällig faktiskt. Dock har jag märkt att hon är dålig på att säga till om hon har ont/borde ha ont. Var förstoppad en gång som jag tycker borde gjort ont men var helt normal.

    Det har bara kommit nu de senaste 2-3 dagarna och inget jag upplevt förut. Vatten dricker hon och drack kanske 20ml ersättning och sen vill hon bara amma.

  • Gameofthrones

    Hmm,

    Kan det vara närhetsperiod? Barn kommer i perioder med det där.

    Min älsta son som går nu i mellanstadiet. Han är väldigt nära mig just nu. Skickar sms ifrån skolan hej mamma är på G hemåt. Har tre, när dem va i din dotters ålder älsta var självständig, mellersta va otroligt nära oss båda i familjen minsta lillgammal för självständig tycker jag. Hon har varit nära oss också men inte på det sättet. Fick hon en kram så var hon nöjd.

    Sönerna va mer på bröstet vid den åldern. 7 månaders ålder.

  • Orkide

    Förlåt jag brukar alltid hålla mig till ts men varför ingen gröt eller så känns som att ditt barn får i sig för lite järn. Massa yoghurt känns meningslöst

    Min son är ett år och har haft samma matschema i några månader nu.

    07: frukost gröt och macka i små bitar med ost eller leverpastej på.

    09: amning och sova

    11-11.30 lunch (en halv burk mat och lite frukt)

    13.30 amma och sova

    15.30 en grötklämmis

    17-17.30 middag en halv burk mat + frukt /eller vår mat fast osaltad (plockmat)

    19 amma och sova

    Fri amning under natten

Svar på tråden 7 månaders vill inte äta