• Mon 16 Sep 2019 16:34
    378 visningar
    5 svar
    5
    378

    Mensen helt förändrad efter att vi börjat planera barn

    Sedan jag och min sambo för två månader sedan bestämde oss för att försöka skaffa barn har min menscykel förändrats. Jag har aldrig tidigare haft PMS, antalet gånger jag haft mensvärk i livet kan räknas på två händer och då är det bara så att det ?känns?. Jag är typen som glömmer bort att byta tampong en hel dag, då jag glömmer att jag har mens för att det inte känns nånting alls. Cykeln har dessutom varit regelbunden som en klocka.

    Tills förra cykeln, vårt första försök. Då var mensen tre dagar försenad, jag hade världens PMS (illamående, molvärk, sjukdomskänsla, sängliggande osv). Jag trodde aldrig jag skulle bli gravid direkt men min kropp övertalade mig. Tills mensen kom med smärta. Nu har exakt samma sak hänt även denna cykel.

    Någon som varit med om samma, att cykeln och alla symptom HELT förändrats efter man tänkt skaffa barn?

    Har varit hormonfri sedan mars.

  • Svar på tråden Mensen helt förändrad efter att vi börjat planera barn
  • Mon 16 Sep 2019 16:55
    #1

    Jo, pga stress

  • Mon 16 Sep 2019 17:22
    #2

    Jag hade också så när vi började försöka.

  • Mon 16 Sep 2019 18:54
    #3

    japp. Samma för mig. Vi har försökt i snart 2 år... Mensen är olika varje månad så man luras att tro att man är gravid varenda gång.. ena gången kommer den 3 dagar tidigt, andra 3 dagar sent. Ena gången SJUKT ont i brösten, andra inte alls. Ena gången pms av helvete, andra inte alls... blir inte klok på detta.

  • Mon 16 Sep 2019 21:15
    #4
    Gurkburk123 skrev 2019-09-16 18:54:33 följande:

    japp. Samma för mig. Vi har försökt i snart 2 år... Mensen är olika varje månad så man luras att tro att man är gravid varenda gång.. ena gången kommer den 3 dagar tidigt, andra 3 dagar sent. Ena gången SJUKT ont i brösten, andra inte alls. Ena gången pms av helvete, andra inte alls... blir inte klok på detta.


    Det tär verkligen på psyket när man luras. Denna cykeln tänkte jag att oavsett vad så tänker jag inte gå på någonting förrän jag har ett positivt test. Inatt låg jag sömnlös med alla världens symptom och tänkte att detta inte kan vara möjligt utan att det är nåt mer. Gick upp på toaletten två timmar senare och då hade mensen kommit... det är som att mensen kommer inte förrän kroppen har brutit ner psyket totalt :P

    Har ni försökt få hjälp, med tanke på att det gått två år? Första barnet eller har ni barn sedan tidigare?
  • Tue 17 Sep 2019 20:42
    #5
    JeSuisMoi skrev 2019-09-16 21:15:49 följande:
    Det tär verkligen på psyket när man luras. Denna cykeln tänkte jag att oavsett vad så tänker jag inte gå på någonting förrän jag har ett positivt test. Inatt låg jag sömnlös med alla världens symptom och tänkte att detta inte kan vara möjligt utan att det är nåt mer. Gick upp på toaletten två timmar senare och då hade mensen kommit... det är som att mensen kommer inte förrän kroppen har brutit ner psyket totalt :P

    Har ni försökt få hjälp, med tanke på att det gått två år? Första barnet eller har ni barn sedan tidigare?
    Ja asså det är så jävla psykiskt jobbigt. Orkar inte. Och fast jag intalar mig "Jag är inte gravid" när det närmar sig BIM varje månad, för att liksom "dämpa" fallet, så blir jag ju lika besviken ändå och deppar ihop....

    Det är andra barnet... Första gick på första försöket, om man ens kan kalla det ett försök.. därför blir man ju ännu mer brainfucked när det inte funkar denna gång.

    Vi påbörjade en fertilitetsutredning men gjorde bara steg ett, alltså vaginal undersökning och ultraljud. Då såg allt bra ut, hon sa att slemhinnorna såg fina ut och äggen bra osv.. Men sen avbröt vi för det kostade sjukt mycket mer än vi trott för sambon hade sökt till ett privat företag. Och sen fick vi väl lite hopp tillbaka när hon sa att det såg bra ut. 

    Det som oroar mig är att det är någon skada eller ärrvävnad från när jag födde första barnet som kanske blockerar. 
    Jag tänker att vi försöker denna cykel och nästa. Annars tar vi tag i utredning igen... Men dem lär väl bara säga gå ner i vikt så löser sig allt... 

    Fattar inte hur hjärnan kan psyka en med alla symtom? För man kan ju inte hitta på alla själv??
Svar på tråden Mensen helt förändrad efter att vi börjat planera barn