• Anonym (Hedra)

    Större storlekar till begravning

    En släkting har gått bort och det är begravning om ett par veckor. Jag har en stor och bred kropp och har svårt att hitra något att ha på mig. Tänkte köpa en svart lång tunika samt en lång svart kjol och svarta leggins.

    Eller tror ni att det är bättre med klänning och leggins?

    Tar tacksamr emot tips på sidor med kläder för större kroppar.

    Släktingen är på mammas sida och kontakten har varit si och så. Nej det är inget groll eller liknande det är mer åldersskillnad och inga gemensamma intressen.

    Har mest varit en farbror som varit gift med mammas faster. Hoppas att ni vet vad jag menar.

    Sista begravningen jag var på var min pappas och kunde klä mig mer ledigt. Vill inte fråga släktingarna och verka okänslig nu när de är i sorg. De är av äldre släkt så jag vill inte riskera att klä mig " fel".

    Det är svårt detta.

  • Svar på tråden Större storlekar till begravning
  • Anonym (g)

    båda förslagen är bra.
    kolla vad du hittar i affären

  • Pope Joan II

    Varför ska du ha leggings? Finns det inte svarta nylonstrumpbyxor i stora storlekar? Det tycker jag att du i så fall ska bära till en klänning eller kjol. 

    Jag ogillar i och för sig alltid leggings som jag tycker ser ut som långkalsonger men särskilt opassande tycker jag att de är på mer formella tillställningar. De tycks mig om något alls som ett vardagsplagg. 

  • Anonym (St 44)

    I våras var jag på begravning, en ingift faster, kyrklig.

    De kvinnliga gästerna hade allt från dräkt med jacka och byxa/kjol till mönstrade klänningar/tunikor. Färgerna var vitt till svart, även marinblå, brunt och diskreta mönster.

    Välj kläder du känner dig bekväm i som du kan använda fler gånger.

  • BuoBä

    KappAhl har en del svarta kläder i neutralt snitt i sin XLNT-kollektion. Byxor är också ok på begravning, men du kanske inte är en "byxperson" generellt. Du kan även ha en ljus topp under en mörk kofta/jacka/kavaj/poncho. Allt måste inte vara svart.

  • Anonym (Hedra)
    Anonym (g) skrev 2019-09-17 17:08:13 följande:

    båda förslagen är bra.
    kolla vad du hittar i affären


    Tänkte beställa från nätet då jag behöver lite nytt.
  • Anonym (Hedra)
    Pope Joan II skrev 2019-09-17 17:16:24 följande:

    Varför ska du ha leggings? Finns det inte svarta nylonstrumpbyxor i stora storlekar? Det tycker jag att du i så fall ska bära till en klänning eller kjol. 

    Jag ogillar i och för sig alltid leggings som jag tycker ser ut som långkalsonger men särskilt opassande tycker jag att de är på mer formella tillställningar. De tycks mig om något alls som ett vardagsplagg. 


    Får problem med skavsår om jag har strumpbyxor och så kommer det att ta cirka två timmar att åka bil dit. Blir lite krångligt att åla sig i strumpbyxorna medan man åker i bilen. Hade tänkt att ha en lång kjol över så leggisen kommer inte att synas så mycket. Plus att bilen har skinnsäten och varma skinnsäten med nylonstrumpbyxor är ingen bra kombo.Tungan ute 
  • Anonym (Hedra)
    BuoBä skrev 2019-09-17 17:26:03 följande:

    KappAhl har en del svarta kläder i neutralt snitt i sin XLNT-kollektion. Byxor är också ok på begravning, men du kanske inte är en "byxperson" generellt. Du kan även ha en ljus topp under en mörk kofta/jacka/kavaj/poncho. Allt måste inte vara svart.


    Har mycket mjuka byxor då höfterna är väldigt breda och liknande. Men att gå till kyrkan med mjuka byxor känns inte sådär jätte bra. Äger nästan bara svart och jag bär mycket svart till vardags. Så jag kommer att skaffa kläder som jag kan använda i vardagen.
  • Anonym (Hedra)
    Anonym (St 44) skrev 2019-09-17 17:25:56 följande:

    I våras var jag på begravning, en ingift faster, kyrklig.

    De kvinnliga gästerna hade allt från dräkt med jacka och byxa/kjol till mönstrade klänningar/tunikor. Färgerna var vitt till svart, även marinblå, brunt och diskreta mönster.

    Välj kläder du känner dig bekväm i som du kan använda fler gånger.


    Jupp kommer att kolla på kläder som jag kan använda efter.
    Killarna har det lättare på ett sätt, de kan ha samma kostym till allt.
  • BuoBä
    Anonym (Hedra) skrev 2019-09-17 18:38:09 följande:

    Har mycket mjuka byxor då höfterna är väldigt breda och liknande. Men att gå till kyrkan med mjuka byxor känns inte sådär jätte bra. Äger nästan bara svart och jag bär mycket svart till vardags. Så jag kommer att skaffa kläder som jag kan använda i vardagen.


    Ja men då så. Det är många som vanligtvis varken bär helsvart eller kjol som tror att det är ett måste till begravning, var därför jag ville nämna att så inte är fallet.
  • Anonym (Me)

    Just ja, klänningen ovan finns i mörkgrönt också. Det går ju också fint! Ex med svart halsduk ovh strumpor

  • Anonym (Hedra)
    BuoBä skrev 2019-09-17 18:42:54 följande:
    Ja men då så. Det är många som vanligtvis varken bär helsvart eller kjol som tror att det är ett måste till begravning, var därför jag ville nämna att så inte är fallet.
    Just vett och etikett när det gäller begravning och bröllopp för mig är jätte viktigt. Begravde mamma när jag var ungdom och pappa gick bort ett par år efter. Låter löjligt då jag är 30.
  • Anonym (Hedra)
    Anonym (Me) skrev 2019-09-17 18:46:51 följande:

    Kanske denna klänning med ett par, hellånga, leggings till? Tänker att den kan vara användbar i flera situationer.

    m2.hm.com/m/sv_se/productpage.0675657001.html

    Och kanske en halsduk/schal som du kan svepa om dig. Den behöver inte vara svart, den kan vara nån annan mörk färg, vinröd, mörkgrå eller liknande

    m2.hm.com/m/sv_se/productpage.0757903003.html


    Ska kolla in länkarna efter maten. 
    Tack för tipset.Hjärta
  • Anonym (Helena)
    BuoBä skrev 2019-09-17 18:55:39 följande:

    Zizzi.se och ullapopken.se har kjolar och klänningar i svart. Lite högre priser än Kappahl och hm men inte svindyrt heller.


    Det tänkte jag också föreslå. Ellos och Zalando har mycket från Zizzi.

    Sedan beror det ju på om TS drar typ stl.52 eller 62
  • Anonym (Bilo)

    Bonprix har många snygga klänningar i stora storlekar, med bra passform för kurviga kvinnor och bra pris.

  • Anonym (qw)

    Zalando

    Bonprix

    Nätaffärer med stora storlekar som faktiskt är snygga.

Svar på tråden Större storlekar till begravning