• Krickis

    Extrem klåda

    Jag lider av extrem klåda på benen under knäna och på utsidan överarmarna. Denna klåda kommer 9 av 10 ggr i samband med duschning. Använder ingen parfymerad tvål. Undviker att tvätta dessa utsatta ställen med tvål. Har testat en massa krämer. Fet krämer. Aloe Vera gel. Oparfymerad loitioner. Det enda som hjälper är kortison och attarax. Jag har inte någon form av allergi eller överkänslighet mot saker. Använder oparfymerad tvättmedel. Det finns inga synliga utslag och jag är heller inte torr. Klådan är som tusentals nålar som sticker mig. Den är fruktansvärd. Vaknade ibland på nätterna av att det kliat. Ibland kan det gå flera veckor mellan klådtillfällen och i bland kommer det flera ggr i veckan. Ser inget samband med när det kommer och inte kommer.

    Är det någon annan som har samma bekymmer?

  • Svar på tråden Extrem klåda
  • Tihi

    Har tack och lov inte det problemet men har läst att oförklarlig klåda kan ha att göra med lever, njurar eller odiagnostiserad diabetes. Du verkar ju göra allt rätt med oparfymerade produkter osv så kanske sitter problemet på insidan?

  • Anonym (Hösten)

    Sedan 10-års ålder har jag drabbats av ungefär den typen av klåda som du beskriver, men enbart på hösten. Jag är så less på det och jag VET att problemet alltid dyker upp den här tiden på året. Jag vaknar också nattetid av att det kliar något enormt. Vägrar använda kortison men har läst på mycket och fått tips på att ta en värktablett när det är som värst (vilket också har hjälpt mig till viss del). Sedan har jag jobbat mycket med mitt psyke - förr blev jag alldeles desperat, kliade och rev mig på kroppen, men nu försöker jag stenhårt avleda mina tankar istället och tänker på annat. Har förstått att orsaken skulle kunna vara gamla solskador i huden, skador som väcks till liv efter ytterligare en solig sommar...

  • Anonym (Liknande)

    Får liknande det du beskriver på benen och vill klia klia klia eller duscha asvarmt! Alltid på västern och vintern kommer det. Det jag märkt hjälper är kallduschar. Alltså kallaste kalla!! Jobbigt innan man vänjer sig men gör gott. Prova ett tag!

  • Krickis

    Ja det känns verkligen som att det sitter på insidan huden, så är kanske från insidan kroppen då. Vet att järnbrist har klåda vilken jag oxå haft. Dock ingen järnbrist nu. Har inga andra krämpor som kan tyda på att något är galet.

    Kyla har jag märkt hjälper, brukar gå ut på balkongen utan kläder.

    Värktablett vet jag inte om jag skulle klara av att vänta på effekten.

    Denna klåda är så skum. Idag duschade jag hett, råkade benen och smorde mig inte efter duschen. Ingen klåda alls. Gör jag samma sak om 3 dagar kan det resultera i världensklåda.

    Det jag funderar på är att om jag duschat så är man ju alltid lite fuktig. Om jag smörjer mig direkt om det då blir någon konstig reaktion med fukten. Att den går för djupt i huden eller nåt?

Svar på tråden Extrem klåda