prick av inkasso? hjalp fort!
Hej, nan som vet om man far betalningsanmarkning/prick av att ha kommit till inkasso? Sa ar det inte val? Jatteradd, for jag ska precis flytta tillbaks till sverige, och far ju ingen lagenhet om inkasso ger prick??
Hej, nan som vet om man far betalningsanmarkning/prick av att ha kommit till inkasso? Sa ar det inte val? Jatteradd, for jag ska precis flytta tillbaks till sverige, och far ju ingen lagenhet om inkasso ger prick??
Om det bara går till inkasso får du ingen betalningsanmärkning.
det är kronofogdemyndigheten som ger betalningsanmärkningar
Okej, tacka gud... Tack sa jattemycket!
Skynda dig att betala inkassokravet bara! Om förfallodagen går ut så hamnar det hos Kronofogden och då får du en betalningsanmärkning.
Nä- man får inte en betalningsanmärkning om det går till kronofogden! Inte på en gång. Då måste man låta bli att betala där också innan det går så långt. Däremot har jag för mig att detta inte gäller statliga/kommunala krav som p-böter, skatt, studielån osv. Då är man rätt rökt om man hamnar hos kronofogden.
Du får alltid en prick om de skickas till kronofogden. Har ärendet väl kommit dit så spelar de ingen roll om du så betalar in de samma dag.
Däremot e de som ovan skrivit att har de kommit till inkasso bara så blir de ingen prick. Ring till inkasso o hör när de skickas vidare o berätta att du ska betala in de..så för de in anteckning på de så de ej skickas vidare.
Skillnaden på statliga skulder hos kronofogden o andra skulder är att: Statliga kan du inte göra avbetalningsplan på hos kronofogden.. Men de kan du me övriga skulder.
Det blir inte en prick så fort ärendet går till kronofogden.
Först ska folket på Betalningsföreläggande (en av avdelningarna på kronofogden) utfärda ett betalningsföreläggande, och hur fort det går beror litegrann på vilken ort man bor på. Vissa fogdar är snabba - andra mindre snabba.
Sedan skickas detta med rekommenderad post till dig som man får hämta ut hos Posten, och det är först då som "pricken" kommer.
Om man struntar i att hämta ut brevet kommer de att skicka ut en delgivningsman med brevet till dig.
Detta gäller bara privatpersoner, när det gäller företag är det precis som ni säger att pricken kommer så fort brevet öppnas hos kronofogden.
Önskar dig lycka till - håller tummarna för dig
Lussan5: Ja ringde o kolla med kronofogden förra året då en kompis till mig råkade ut för ett ärende som skickades dit.
De sa att så fort de skickats från inkasso till kronofogden så blir de anmärkning.. Oavsett...
Tea79: Ok då kör de en skrämseltaktik, för så funkar det inte.
Jag jobbar med sånt här dagligen och tycker det är fel att "skrämma" folk i sånna här situationer, de har det jobbigt nog ändå!
*kram*
Lussan: Ja jag håller med dig att de e jäkligt dålig stil om dom gör så för att "skrämma" en... Vet att min kompis mådde fruktansvärt dåligt som de var ändå.
Men då vet jag hur de lgger till iaf... Tack för infon..
kram