Skatt på hobbyverksamhet
Min moster har gjort bort sig. Försöker hjälpa henne att reda ut skiten men blir inte klokare för det. Vill tydliggöra att jag inte under några omständigheter står bakom den här typen av verksamhet och finner osmaklig och oseriös.
Hon har en tik av rasen Cavalier King Charles Spaniel. Köptes som sällskapshund. Har stamtavla i SKK, två av syskonen har hjärtfel, ett syskon har epilepsi och tiken själv föddes med kroksvans. Hjärtfel och epilepsi finns på faderns sida i bakre led.
Tiken är inte hälsotestad pga ?har aldrig varit sjuk och hon är bara världens underbaraste hund och helt perfekt?. Moster är sjukpensionär sedan 90- talet.
Mosters granne har en Dvärgpudelhane. Harlekinfärgad. Registrerad i SKK men färgen är inte godkänd. Har inte genomfört några hälsotester. Vet ej hur sjukdomsbilden ser ut i bakre led.
Nu kom de här stolpskotten på att deras hundar skulle bli ?mamma och pappa?. Det finns ju nästan en ras som heter Cavapoo som är sååå populär och deras uuunderbara hundar skulle få de mest uuunderbara valpisarna. *KRÄKS*
Så moster betalar grannen 3000 kr för ett snabbt skjut. Tiken föder 4 st valpar. De kom överens om att hanens ägare skulle få 10% av valppriset per överlevande valp vid 6 veckors ålder. Totalt 6800 kr.
Vaccination, chipmärkning och veterinärbesiktning kommer att landa på 2660 kr.
Doldafelförsäkring via IF, ca 700-1000 kr. Vi räknar med 1000 kr för säkerhets skull.
Avmaskning 400 kr.
Foder, Pure natural 8 kg 509 kr. Inköptes 4 säckar. Oklart om allt går åt man avsikten är att skicka med eventuellt överskott till valpköpare.
Valppris 9500 kr.
Förbrukningsvaror ca 1000 kr.
Alltså får hon in 38000 kr på försäljning av valparna. Gör hon avdrag för utgifter blir vinsten 23944 kr.
Självklart ska hon betala skatt på detta, men det insåg hon inte själv. En ägare till ett av tikens kullsyskon har reagerat på detta och slog en signal till skattmasen. Än har min moster inte blivit kontaktad men nu måste hon ju försöka städa upp lite här så att hon inte gör bort sig mer än vad hon redan gjort.
Ska hon betala skatt på hela beloppet 38000 kr och göra avdrag för utgifterna eller är det vinsten på 23944 kr som ska beskattas? Oavsett ska hon göra avdrag.
Men sedan är det väl också så att en omsättning över 30000 kr enligt gällande regelverk ska momsregistreras. Gäller det även om det är en engångsföreteelse? Hon vågar inte ringa till Skatteverket och fråga utan hoppas väl mer eller mindre på att det inte blir någon konsekvens och att kullsysterns ägare bara kommer med tomma hot. Mitt förslag var att enbart sälja valparna till ?självkostnadspris?. Dvs enbart ta betalt för vad valpen faktiskt har kostat och deklarera den biten samt göra avdrag för att slippa krångel med moms. Visst blir det ingen vinst att tala om öht men hon åker heller inte på någon smäll att få betala skatt på överskott med pengar som hon säkerligen inte har kvar när det är dags.
Nu stannar det inte enbart vid den ekonomiska delen.
Kullsysterns ägare vill också göra en anmälan angående brott mot djurskyddslagen. Orsaken är att det är inte tillåtet att avla på djur med ärftliga defekter. Självklart ska man inte göra det, det är förkastligt om man gör det. Eftersom att ärftliga sjukdomar finns och tiken inte är hälsotestad borde man anta att hon kan vara påverkad samt att hennes avkommor blir det. Det är alltså stor chans att hon får bassning även där. Men vilken blir konsekvensen? Rent juridiskt har jag hittat ett fall där konsekvensen blev att ägaren till tiken tvingades att utföra hälsotester på tiken, kontakta alla valpköpare och meddela dem att risken fanns att deras valpar var sjuka. När testresultaten kom visade det sig att tiken var påverkad. Hanen skulle också testas vilket tikägaren fick bekosta. När även hanen var positiv kunde man anta att valparna bar på den ärftliga defekten och tikägaren fick betala fullt valppris till samtliga köpare samt betala böter och höga avgifter. Kostsam historia som jag läste om för några år sedan när jag studerade.
Men det finns ju åtskilliga valpkullar liggandes på blocket och andra forum där inget av föräldradjuren är testade och sannolikheten är stor att avkommorna drabbas av defekter. Kontrolleras inte sådant av myndigheter? Är det inte bättre att utgå ifrån att alla föräldradjur som inte är hälsotestade bär på dåliga gener och att det utgör en stor risk för avkommor att utveckla ärftliga sjukdomar som innebär stort lidande om det inte är bevisat att föräldradjuren är friska? Således är det ett stort antal ?hobbyuppfödare? som bryter mot svensk djurskyddslag om de medvetet avlar på icke hälsotestade individer som kan styrkas friska. Känner du till något fall där en buskavelsuppfödare får ta konsekvenserna av sin skitavel likt fallet med min moster?