• Anonym (Systerdotter)

Skatt på hobbyverksamhet

Min moster har gjort bort sig. Försöker hjälpa henne att reda ut skiten men blir inte klokare för det. Vill tydliggöra att jag inte under några omständigheter står bakom den här typen av verksamhet och finner osmaklig och oseriös.

Hon har en tik av rasen Cavalier King Charles Spaniel. Köptes som sällskapshund. Har stamtavla i SKK, två av syskonen har hjärtfel, ett syskon har epilepsi och tiken själv föddes med kroksvans. Hjärtfel och epilepsi finns på faderns sida i bakre led.

Tiken är inte hälsotestad pga ?har aldrig varit sjuk och hon är bara världens underbaraste hund och helt perfekt?. Moster är sjukpensionär sedan 90- talet.

Mosters granne har en Dvärgpudelhane. Harlekinfärgad. Registrerad i SKK men färgen är inte godkänd. Har inte genomfört några hälsotester. Vet ej hur sjukdomsbilden ser ut i bakre led.

Nu kom de här stolpskotten på att deras hundar skulle bli ?mamma och pappa?. Det finns ju nästan en ras som heter Cavapoo som är sååå populär och deras uuunderbara hundar skulle få de mest uuunderbara valpisarna. *KRÄKS*

Så moster betalar grannen 3000 kr för ett snabbt skjut. Tiken föder 4 st valpar. De kom överens om att hanens ägare skulle få 10% av valppriset per överlevande valp vid 6 veckors ålder. Totalt 6800 kr.

Vaccination, chipmärkning och veterinärbesiktning kommer att landa på 2660 kr.

Doldafelförsäkring via IF, ca 700-1000 kr. Vi räknar med 1000 kr för säkerhets skull.

Avmaskning 400 kr.

Foder, Pure natural 8 kg 509 kr. Inköptes 4 säckar. Oklart om allt går åt man avsikten är att skicka med eventuellt överskott till valpköpare.

Valppris 9500 kr.

Förbrukningsvaror ca 1000 kr.

Alltså får hon in 38000 kr på försäljning av valparna. Gör hon avdrag för utgifter blir vinsten 23944 kr.

Självklart ska hon betala skatt på detta, men det insåg hon inte själv. En ägare till ett av tikens kullsyskon har reagerat på detta och slog en signal till skattmasen. Än har min moster inte blivit kontaktad men nu måste hon ju försöka städa upp lite här så att hon inte gör bort sig mer än vad hon redan gjort.

Ska hon betala skatt på hela beloppet 38000 kr och göra avdrag för utgifterna eller är det vinsten på 23944 kr som ska beskattas? Oavsett ska hon göra avdrag.

Men sedan är det väl också så att en omsättning över 30000 kr enligt gällande regelverk ska momsregistreras. Gäller det även om det är en engångsföreteelse? Hon vågar inte ringa till Skatteverket och fråga utan hoppas väl mer eller mindre på att det inte blir någon konsekvens och att kullsysterns ägare bara kommer med tomma hot. Mitt förslag var att enbart sälja valparna till ?självkostnadspris?. Dvs enbart ta betalt för vad valpen faktiskt har kostat och deklarera den biten samt göra avdrag för att slippa krångel med moms. Visst blir det ingen vinst att tala om öht men hon åker heller inte på någon smäll att få betala skatt på överskott med pengar som hon säkerligen inte har kvar när det är dags.

Nu stannar det inte enbart vid den ekonomiska delen.

Kullsysterns ägare vill också göra en anmälan angående brott mot djurskyddslagen. Orsaken är att det är inte tillåtet att avla på djur med ärftliga defekter. Självklart ska man inte göra det, det är förkastligt om man gör det. Eftersom att ärftliga sjukdomar finns och tiken inte är hälsotestad borde man anta att hon kan vara påverkad samt att hennes avkommor blir det. Det är alltså stor chans att hon får bassning även där. Men vilken blir konsekvensen? Rent juridiskt har jag hittat ett fall där konsekvensen blev att ägaren till tiken tvingades att utföra hälsotester på tiken, kontakta alla valpköpare och meddela dem att risken fanns att deras valpar var sjuka. När testresultaten kom visade det sig att tiken var påverkad. Hanen skulle också testas vilket tikägaren fick bekosta. När även hanen var positiv kunde man anta att valparna bar på den ärftliga defekten och tikägaren fick betala fullt valppris till samtliga köpare samt betala böter och höga avgifter. Kostsam historia som jag läste om för några år sedan när jag studerade.

Men det finns ju åtskilliga valpkullar liggandes på blocket och andra forum där inget av föräldradjuren är testade och sannolikheten är stor att avkommorna drabbas av defekter. Kontrolleras inte sådant av myndigheter? Är det inte bättre att utgå ifrån att alla föräldradjur som inte är hälsotestade bär på dåliga gener och att det utgör en stor risk för avkommor att utveckla ärftliga sjukdomar som innebär stort lidande om det inte är bevisat att föräldradjuren är friska? Således är det ett stort antal ?hobbyuppfödare? som bryter mot svensk djurskyddslag om de medvetet avlar på icke hälsotestade individer som kan styrkas friska. Känner du till något fall där en buskavelsuppfödare får ta konsekvenserna av sin skitavel likt fallet med min moster?

• Svar på tråden Skatt på hobbyverksamhet
  • Anonym (Hobby)

Hon skattar på vinsten.

Eftersom omsättning uppgår till 30 000 kr kommer hon troligtvis även att betala 25% moms men får inte göra avdrag för ingående moms eftersom hon inte är momsregistrerad.

• Anonym (A)
    Anonym (Hobby) skrev 2019-09-18 11:51:54 följande:
    Hon skattar på vinsten.

Eftersom omsättning uppgår till 30 000 kr kommer hon troligtvis även att betala 25% moms men får inte göra avdrag för ingående moms eftersom hon inte är momsregistrerad.
    +1
  • Anonym (Hu)

Men herregud... heder åt dig TS som orkar rodda i den här röran. Du är snäll  du.

• Anonym (***)

Har hon redan sålt alla valparna?

Om inte, sälj de återstående billigare, så blir omsättningen lägre än 30 000.

• Anonym (Systerdotter)

Valparna är 4 veckor. Samtliga är tingade men det dröjer ytterligare 4 veckor innan de är leveransklara.

Tror inte att någon av valpköparna skulle motsätta sig att betala ett lägre pris.

Men alltså vad tänker folk med? Jag vet att det är min moster fast jag kan ändå inte låta bli att bli så frustrerad. Jag kommer att propsa på att hon ska sänka priset så att det går jämt upp med de utgifter hon haft om ens det. Deklarerar hon ett underskott i hobbyverksamheten lär det inte bli tal om något skattefiffel i alla fall. Utlandsresan hon hade tänkt sig kan hon ju bekosta på annat sätt. Tycker att det är fel ur djurskyddsperspektiv men även det faktum att så otroligt många tjänar rejäla pengar på den här typen av avel. Och samtidigt flaggas det för budgetunderskott överallt. Här finns ju en del skattepengar att driva in om det bara kontrollerades mer.

Men OM hon nu inte tar till sig mitt råd... eller ens tar upp den här förtjänsten i sin deklaration och om det bara är tomma hot från lillasysterns matte. Lär inte det komma fram ändå? Jag tänker att Skatteverket lär se att det kommer in andra pengar än hennes sjukersättning och ställa sig frågan var de pengarna kommer ifrån. Eller gör de inte sådana kontroller?

• Anonym (***)
    Anonym (Systerdotter) skrev 2019-09-18 15:24:10 följande:

Valparna är 4 veckor. Samtliga är tingade men det dröjer ytterligare 4 veckor innan de är leveransklara.

Tror inte att någon av valpköparna skulle motsätta sig att betala ett lägre pris.

Men alltså vad tänker folk med? Jag vet att det är min moster fast jag kan ändå inte låta bli att bli så frustrerad. Jag kommer att propsa på att hon ska sänka priset så att det går jämt upp med de utgifter hon haft om ens det. Deklarerar hon ett underskott i hobbyverksamheten lär det inte bli tal om något skattefiffel i alla fall. Utlandsresan hon hade tänkt sig kan hon ju bekosta på annat sätt. Tycker att det är fel ur djurskyddsperspektiv men även det faktum att så otroligt många tjänar rejäla pengar på den här typen av avel. Och samtidigt flaggas det för budgetunderskott överallt. Här finns ju en del skattepengar att driva in om det bara kontrollerades mer.

Men OM hon nu inte tar till sig mitt råd... eller ens tar upp den här förtjänsten i sin deklaration och om det bara är tomma hot från lillasysterns matte. Lär inte det komma fram ändå? Jag tänker att Skatteverket lär se att det kommer in andra pengar än hennes sjukersättning och ställa sig frågan var de pengarna kommer ifrån. Eller gör de inte sådana kontroller?

Hur ska Skatteverket se vilka pengar som kommer in? Hon får väl pengarna antingen i handen, eller in på sitt konto?

• Anonym (Systerdotter)
    Anonym (***) skrev 2019-09-18 15:27:36 följande:

Hur ska Skatteverket se vilka pengar som kommer in? Hon får väl pengarna antingen i handen, eller in på sitt konto?

När hon får sin deklaration så ska hon ju godkänna det som står där och skicka in. Samt göra eventuella ändringar och tillägg om informationen är felaktig (vilket den är i hennes fall) Sedan måste väl Skatteverket samla in kontrolluppgifter? Tex om hon har 175000 i sjukersättning men enligt hennes bank har hon fått in mer pengar än så och då kanske de börjar nysta i det ännu mer och vill att hon ska förklara hur 9500 kr har kommit in på hennes konto 4 gånger. Eller kontrollerar de aldrig? Är det därför omfattningen på den här typen av verksamhet är så stor?

Personligen så tog jag upp sålda möbler i deklarationen. Hade köpt några billiga äldre trämöbler och målat om dem. När jag flyttade passade de inte in men jag hade gjort en vinst på drygt 26000 kr. Var livrädd att någon skulle kontrollera och undra var jag fått de pengarna från.
  • Anonym (***)
    Anonym (Systerdotter) skrev 2019-09-18 15:35:56 följande:
    När hon får sin deklaration så ska hon ju godkänna det som står där och skicka in. Samt göra eventuella ändringar och tillägg om informationen är felaktig (vilket den är i hennes fall) Sedan måste väl Skatteverket samla in kontrolluppgifter? Tex om hon har 175000 i sjukersättning men enligt hennes bank har hon fått in mer pengar än så och då kanske de börjar nysta i det ännu mer och vill att hon ska förklara hur 9500 kr har kommit in på hennes konto 4 gånger. Eller kontrollerar de aldrig? Är det därför omfattningen på den här typen av verksamhet är så stor?

Personligen så tog jag upp sålda möbler i deklarationen. Hade köpt några billiga äldre trämöbler och målat om dem. När jag flyttade passade de inte in men jag hade gjort en vinst på drygt 26000 kr. Var livrädd att någon skulle kontrollera och undra var jag fått de pengarna från.
    Fast banken redovisar inte några transaktioner. De redovisar hur mkt man fått i ränta, eftersom man betalar skatt på räntan.

Hur redovisades din vinst? Kom den med i taxerad inkomst?

• Anonym (Systerdotter)
    Anonym (***) skrev 2019-09-18 15:40:50 följande:

Fast banken redovisar inte några transaktioner. De redovisar hur mkt man fått i ränta, eftersom man betalar skatt på räntan.

Hur redovisades din vinst? Kom den med i taxerad inkomst?

Det var några år sedan nu så jag minns inte så mycket mer än det samtalet jag hade med skatteverket. Jag visste inte om jag skulle deklarera som kapital eller tjänst men fick svaret att det skulle vara tjänst då jag hade förädlat föremålet och gjort en vinst på försäljningen. Gjorde dock inga avdrag då jag inte hade sparat kvitton på färg och annat material.
  • Anonym (...)

Ring och fråga skatteverket.

Jag skulle tro att de ser det som inkomst från hobby verksamhet samt att du slipper momsen.

Främst beroende på att det är engångsförsäljning och inte en löpande hund uppfödning.

Men som sagt enklast att ringa skatteverket och fråga, de brukar vara hjälpsamma när jag har liknande frågor.

Svar på tråden Skatt på hobbyverksamhet