Anonym (U0U0U0U0) skrev 2019-09-18 11:49:20 följande:
Jag har precis läst på lite om HPV-vaccin och som jag fattar det såskyddar det mot en del cancertyper.
Jag är själv man 30 år (född 1989) och ovaccinerad. För mig skulle det ej vara gratis med vaccin. Jag kollade upp vad priset låg på och såg att det ligger på runt 1800 kr samt behövs tre sprutor.
Det är ju både dyrt och känns viktigt att kunna vara skyddad mot det.
Hur blir man smittad med HPV-virus? Är det någon här som har vaccinerat sig i vuxen ålder och hur mycket fick ni betala?
Tacksam för svar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-18 11:57
Förresten är det värt att vaccinera sig för mig tro?
har tänkt som du. när hpv-vaccin precis infördes så var det för
unga tjejer. jag var då ca 30 år som du. tänkte att jag ville ta det vaccinet, men då var det inte ens tillåtet för äldre ens mot betalning. tror det var att man ansågs ha haft tillräckligt med sexpartners då att det inte ens var lönt. (men jag hade/har inte haft många)
efter några år släppte de på kraven och man fick göra det mot betalning. jag är nu 39 år men fick aldrig arslet ur. vet inte varför, kände att jag inte ville bli ifrågasatt.
vad det gäller priset, 1800 kr, så är det vad det kostar för betalvaccin. för 3 sprutor är det tom ett ganska bra pris.
Det jag vill ha sagt är alltså:
1, när HPV-vaccin infördes så hade inte jag ens möjlighet att göra det, (den möjligheten har du)
2, sedan släpptes kraven och jag kunde göra det mot betalning
3, förstår att du tänker på den brittiska studien där nu även pojkar får vaccinet eller om det var att de ska få vaccinet i storbritanninen. men vem vet, om några år så kanske vaccinet införs för pojkar även här.
4, men jag är också i din situation och är kvinna.
5, sedan är det så att den vanligaste orsaken för livmoderhalscancer, som är en av de vanligaste cancerformerna hos kvinnor, orsakas av HPV-virus.
Du har nog större risk att få prostata-cancer framöver.
Låt inte pengarna hindra dig dock. Det är värt hälsan.