• ballerinakakaoreo

    Fler nära BF som vill följas åt?

    Hej på er! Skrattande

    Jag är gravid med första barnet, en son, med BF 5e oktober, jag tänkte att det kanske finns fler som kämpar sig igenom sluttampen och som vill följas åt och bolla tankar och spy galla tills våra små är här och möjligtvis efteråt också? Jag är alltså gravid i v. 38 (37+3) och är rejält trött på att vara gravid. Jag har inte haft någon speciellt svår graviditet utan det är bara känslan av att vara handikappad, svullen och knappt kunna sova om nätterna som gör mig galen. Ska även in imorgon bitti och göra en glukosbelastning då man kunde se på TUL att lillen var lite större än normalt.. 

    Vilka är ni och hur känner ni er? Hur långt gångna är ni? Hoppas vi kan få ihop ett litet gäng! Glad

    Jag vet att det bara är hokus pokus att försöka sig på att få igång förlossningen men hittills har jag testat fotmassage med akupressur samt förlossningsdrinken utan resultat såklart, antar att det är för tidigt och kanske - som sagt, hokus pokus men det är kul att få lite tidsfördriv i denna evighetsväntan. Av fotmassagen fick jag rätt kraftiga förvärkar dagarna efter jag masserat men det har inte lett till någonting mer än så. Och av förlossningsdrinken fick jag något som kändes som värkar och hade rejält ont ett tag där jag profylaxandades och var nära på att åka in, men det avtog såklart. Annars har jag inga typiska känningar av någon begynnande förlossning, jag för dagbok varje dag där jag skriver upp antal toabesök, hur flytningarna ter sig, om jag har ont någonstans och liknande för att i efterhand kunna se om det kanske skett något speciellt dagarna innan förlossningen startade. Har ni testat något ännu/planerar ni att testa något? 

  • Svar på tråden Fler nära BF som vill följas åt?
  • LyckeLiten

    Herro!

    Här börjar det närma sig, 38+5 idag så 8 dagar kvar till bf. Men lär nog få klättra på väggarna efter det med. ;)

    Väntar också en pojk men var på TUL igår för att han inte vuxit så bra sen vecka 34, ligger på -22% i tillväxt så det är en liten räka som bor där inne. Allt annat såg bra ut så han får stanna ett tag till. :)

    Jag får redigt ont i ryggslutet så fort jag somnar på kvällen, håller i sig tills jag går upp och rör på mig. Så här är det inte mycket sömn. Men annars inga tecken på att det är nära alls.

    Vilken del av landet kommer ni ifrån?

  • Fjiorgyn

    Har själv BF den 4 okt så 37+5 idag med första barnet och jag väntar också en liten pojk! Jag har precis som du också haft en relativt lätt graviditet med "enbart" foglossningar, halsbränna, svullnad från helvete och dålig sömn.

    Jag har varit extremt övervakad hela graviditeten dock pga. blodtryck som legat på gränsen på för högt redan från inskrivning. Varannan vecka hos bm sedan v. 9-10 och sedan efter v. 27 ca. 1-2 gånger i veckan, plus 6 ultraljud varav 2 av de senaste visade först +9% i kurvan å 2 veckor senare +12% i v. 33. Han klassas alltså som normalstor bebis, men skulle inte förvåna mig om jag får ut en klump ändå då hans pappa var en stor bebis.

    Har haft "mensvärk" till och från i snart 3 veckor och en del sammandragningar. Grejen är den att jag inte alls tidigare har känt av mina sammandragningar som andra beskriver sina. Jag har märkt av de först när jag lagt en hand på magen och inser att den är stenhård för att sedan slappna av. Det är först nu senaste veckan jag börjat känna av vissa av de. Så mycket möjligt jag haft fler sammandragningar än vad jag tror. T.ex. senaste besöket hos bm när hon skulle känna på bebis så säger hon bara "oj nu kommer en sammandragning" och där ligger jag som ett frågetecken och känner ingenting.

    & min magen senaste veckan har varit kaos, innan jag var gravid så gjorde jag nr.2 ca. 1 gång i veckan, sedan har jag varit mer eller mindre förstoppad under hela graviditeten så tog ungefär 1,5 vecka innan nästa besök. Denna veckan har jag dock varit på toaletten 2 gånger om dagen, vilket känns lite extremt med tanke på att jag aldrig är där så ofta xD men för någon som varit förstoppad hela graviditeten så njuter jag nästan! hahah! Kanske lite tmi men graviditeter kan bli lite snuskiga ibland.

    Själv har jag inte vågat testa alla dessa olika sätt att starta förlossningen, för känner jag mig själv rätt så kommer jag bli så otroligt besviken om det inte fungerar.

  • ballerinakakaoreo
    LyckeLiten skrev 2019-09-19 04:48:50 följande:

    Herro!

    Här börjar det närma sig, 38+5 idag så 8 dagar kvar till bf. Men lär nog få klättra på väggarna efter det med. ;)

    Väntar också en pojk men var på TUL igår för att han inte vuxit så bra sen vecka 34, ligger på -22% i tillväxt så det är en liten räka som bor där inne. Allt annat såg bra ut så han får stanna ett tag till. :)

    Jag får redigt ont i ryggslutet så fort jag somnar på kvällen, håller i sig tills jag går upp och rör på mig. Så här är det inte mycket sömn. Men annars inga tecken på att det är nära alls.

    Vilken del av landet kommer ni ifrån?


    Hej och välkommen :)

    Nämen, vet man varför han är lite mindre? Då kan han verkligen få växa på sig lite mer innan han bestämmer sig för att ta sig ut. Är det ditt första barn?

    Jag bor i Småland, kommer egentligen från Gävle men flyttade hit för kärlekens skull. Själv då?

    Jag känner att jag har varenda tecken som finns att förlossningen är nära men det har jag haft i över en månad nu och än har ingen tittat ut! Så frustrerande!

    Nu är iallafall glukosbelastningen gjord, lillen fick spader efter att jag druckit upp all sötsliskig vätska. Det måste ha gått från 0-100 på bara några minuter då jag var fastande mellan 23:00-08:45. Fick inte svar direkt utan det skulle skickas iväg för analys..
  • ballerinakakaoreo
    Fjiorgyn skrev 2019-09-19 07:39:29 följande:

    Har själv BF den 4 okt så 37+5 idag med första barnet och jag väntar också en liten pojk! Jag har precis som du också haft en relativt lätt graviditet med "enbart" foglossningar, halsbränna, svullnad från helvete och dålig sömn.

    Jag har varit extremt övervakad hela graviditeten dock pga. blodtryck som legat på gränsen på för högt redan från inskrivning. Varannan vecka hos bm sedan v. 9-10 och sedan efter v. 27 ca. 1-2 gånger i veckan, plus 6 ultraljud varav 2 av de senaste visade först +9% i kurvan å 2 veckor senare +12% i v. 33. Han klassas alltså som normalstor bebis, men skulle inte förvåna mig om jag får ut en klump ändå då hans pappa var en stor bebis.

    Har haft "mensvärk" till och från i snart 3 veckor och en del sammandragningar. Grejen är den att jag inte alls tidigare har känt av mina sammandragningar som andra beskriver sina. Jag har märkt av de först när jag lagt en hand på magen och inser att den är stenhård för att sedan slappna av. Det är först nu senaste veckan jag börjat känna av vissa av de. Så mycket möjligt jag haft fler sammandragningar än vad jag tror. T.ex. senaste besöket hos bm när hon skulle känna på bebis så säger hon bara "oj nu kommer en sammandragning" och där ligger jag som ett frågetecken och känner ingenting.

    & min magen senaste veckan har varit kaos, innan jag var gravid så gjorde jag nr.2 ca. 1 gång i veckan, sedan har jag varit mer eller mindre förstoppad under hela graviditeten så tog ungefär 1,5 vecka innan nästa besök. Denna veckan har jag dock varit på toaletten 2 gånger om dagen, vilket känns lite extremt med tanke på att jag aldrig är där så ofta xD men för någon som varit förstoppad hela graviditeten så njuter jag nästan! hahah! Kanske lite tmi men graviditeter kan bli lite snuskiga ibland.

    Själv har jag inte vågat testa alla dessa olika sätt att starta förlossningen, för känner jag mig själv rätt så kommer jag bli så otroligt besviken om det inte fungerar.


    Välkommen :D

    Vilken tur att du har blivit väl omhändertagen och övervakad! Har blodtrycket ökat eller sjunkit något eller ligger det på samma nivå hela tiden? Låter lite jobbigt. Jag har på ett sätt också blivit övervakad men lite på egen begäran. Jag fick ett MA i december och när jag blev gravid igen i januari krävde jag att få ett ultraljud innan vecka 10 för att undvika att samma sak skulle ske igen. Hjärtat slog i v. 5 och i v. 7 fick jag en blödning och ringde in direkt för att få ett ultraljud vilket jag fick samma dag. I vecka 10 fick jag ett till inbokat och sedan hade jag det vanliga tidiga ultraljudet i v. 14 och RUL i v. 20. Runt v. 27 någon gång fick jag mycket sammandragningar och tappen förkortades, inget jag led av men oron steg ju såklart. Fick sjukskrivas ett par veckor för att tappen inte skulle påverkas och sedan var jag på banan igen. Nu är sammandragningarna tillbaka och jag tror de är i form av förvärkar för ibland när de kommer spänner det till ordentligt och kan ibland göra lite ont.

    Mensvärk har jag också och det är så sjukt jobbigt att det aldrig blir mer än så. Det liksom ilar och gnager och molar i magen men det sätter aldrig igång någonting.. senast imorse vaknade jag med mensvärk och bad nästan till gud att det skulle starta men än har ingenting hänt. Jag drömde även inatt att jag födde, det är andra natten denna vecka som jag drömmer det. Kanske ett tecken?! ;) min mage har också varit rätt kaos, har skrivit ner varje gång jag varit på toa och det har ökat väldigt mycket de senaste 2 veckorna men än så länge inga tecken på en sån extremtömning som vissa säger sig ha precis innan förlossningen startar. Jag har så många tecken på att det skulle köra igång men han verkar trivas därinne..
  • ballerinakakaoreo

    Har ni funderat någonting på era förlossningar? Vill ni ha någonting speciellt? Tänkte på naturlig födsel utan smärtlindring, hemfödsel, kejsarsnitt osv.. kul att veta :)

    jag själv är amandapatient pga förlossningsrädsla och har fått snittkontrakt av läkare. Jag får påbörja en vaginal förlossning men har rätt att avbryta om jag upplever för stark smärta eller får panik, då får jag kejsarsnitt istället.

  • LyckeLiten
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-19 11:59:43 följande:

    Hej och välkommen :)

    Nämen, vet man varför han är lite mindre? Då kan han verkligen få växa på sig lite mer innan han bestämmer sig för att ta sig ut. Är det ditt första barn?

    Jag bor i Småland, kommer egentligen från Gävle men flyttade hit för kärlekens skull. Själv då?

    Jag känner att jag har varenda tecken som finns att förlossningen är nära men det har jag haft i över en månad nu och än har ingen tittat ut! Så frustrerande!

    Nu är iallafall glukosbelastningen gjord, lillen fick spader efter att jag druckit upp all sötsliskig vätska. Det måste ha gått från 0-100 på bara några minuter då jag var fastande mellan 23:00-08:45. Fick inte svar direkt utan det skulle skickas iväg för analys..


    Ja det är första barnet här med, bor i Kungälv norr om Göteborg. Dem har ingen annan förklaring till att han är liten förutom genetiken. Min pappa var 46cm och vägde 2800, jag var 48cm och vägde 2950. Min man var 49cm och vägde 3100. Så det verkar vara så enkelt att vi är små :)

    Åh det som är så frustrerande att vänta på svar till höger och vänster, hoppas det går snabbt ändå och du slipper jaga dem.

    Ställde mig och städade bilen nu på förmiddagen efter en långpromenad med hunden för att se om det ville provocera fram något, men icke. Inte ens en sammandragning fick jag haha.

    Jag är väldigt manjana banana till förlossningen. Tar det lite som det kommer, enda jag har bett om är att få komma hem så snabbt som möjligt om allt är som det ska och funkar. :)

    Ska din sambo/man vara hemma mer än dem 10dagarna?
  • ballerinakakaoreo
    LyckeLiten skrev 2019-09-19 13:47:36 följande:

    Ja det är första barnet här med, bor i Kungälv norr om Göteborg. Dem har ingen annan förklaring till att han är liten förutom genetiken. Min pappa var 46cm och vägde 2800, jag var 48cm och vägde 2950. Min man var 49cm och vägde 3100. Så det verkar vara så enkelt att vi är små :)

    Åh det som är så frustrerande att vänta på svar till höger och vänster, hoppas det går snabbt ändå och du slipper jaga dem.

    Ställde mig och städade bilen nu på förmiddagen efter en långpromenad med hunden för att se om det ville provocera fram något, men icke. Inte ens en sammandragning fick jag haha.

    Jag är väldigt manjana banana till förlossningen. Tar det lite som det kommer, enda jag har bett om är att få komma hem så snabbt som möjligt om allt är som det ska och funkar. :)

    Ska din sambo/man vara hemma mer än dem 10dagarna?


    Jaha okej, förstår. Det är ju supergulligt med små bebisar! Det känns som att vi kommer få en jätteklump på 5 kg haha, det gör nästan ont när han rör sig men så kanske det är oavsett om bebisen är liten eller stor såhär sent?

    Jag cyklade till och från mvc, och var sedan in på konditoriet och köpte lunch men inte en enda sammandragning här heller. Somnade ett tag runt lunch men vaknade hela tiden av att han var helt vild i magen, kanske är glukosen från imorse? Hade som lite mensvärk imorse och tycker mig känna av något lite svagt i magen men det har jag haft så himla ofta och i så många veckor så jag vågar knappt hoppas på något längre förrän det drar igång med ett brak. Jag har hört att man kan massera bröstvårtorna och vårtgårdarna för att få igång sammandragningar och det funkar för mig men jag skulle aldrig orka massera igång någon förlossning.

    Han säger att han vill vara tillbaka på jobbet efter de 10 dagarna men jag tror nog att han kommer ångra sig när vi väl är i bebisbubblan ;) hur ska era män göra?
  • Tusenskönan86

    Hej! Jag är gravid med första barnet (en flicka) med BF 27/9. Jag blev dock remitterad till ett tillväxtultraljud i vecka 32 då barnmorskan trodde bebben låg på tvären. Det gjorde hon inte utan hade vänt sig med huvudet ner men istället upptäckte man efter mätningarna att hon var åt det stora hållet +23%i tillväxt. SF-måtten har följt normalkurvan men hade gränshögt sockervärde vid glukosbelastningen så fick göra ny belastning (8,9 efter två timmar) och var på nytt tillväxtultraljud vecka 36 och då var hon +27%! Skulle avvakta två veckor och sedan göra nytt ultraljud och eventuellt lägga upp plan för igångsättning om hon fortsatte att öka på sig. Var där i måndags (vecka 38+2) men den läkaren beräknade storleken till +21% och sa att man gott kunde vänta en vecka till då risk för sugklocka och kejsarsnitt sjönk om man gått in i vecka 39. Hon gjorde bara en lättare hinnsvepning (som dock gjorde svinont) då livmodertappen inte var helt mogen och jag ska dit igen på måndag för ev. ny hinnsvepning och/eller annat typ av igångsättning.

    Har idag inhandlat hallonbladste som kan vara värt ett försök (både med lite skjuts på traven samt göra det lättare om jag blir igångsatt) då jag bara vill att min lilla bebbe ska komma nu!!!

  • Merajja

    Hej! BF 5 oktober här med. Jag började dricka hallonbladste för ca en vecka sedan (4-6 koppar om dagen). Igår hade vi sex, som var ett tag sen (om de nu spelar roll vet ja inte) men nu gick delar av slemproppen. Jag undrar hur länge de kan vara nu tills de händer ?nå mer?. Mitt andra barn, förra gick vattnet på i v.36+3 och blev igång satt, så nu väntar ja spänt på en ?normal? förlossning.

  • Fjiorgyn
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-19 12:08:47 följande:

    Välkommen :D

    Vilken tur att du har blivit väl omhändertagen och övervakad! Har blodtrycket ökat eller sjunkit något eller ligger det på samma nivå hela tiden? Låter lite jobbigt. Jag har på ett sätt också blivit övervakad men lite på egen begäran. Jag fick ett MA i december och när jag blev gravid igen i januari krävde jag att få ett ultraljud innan vecka 10 för att undvika att samma sak skulle ske igen. Hjärtat slog i v. 5 och i v. 7 fick jag en blödning och ringde in direkt för att få ett ultraljud vilket jag fick samma dag. I vecka 10 fick jag ett till inbokat och sedan hade jag det vanliga tidiga ultraljudet i v. 14 och RUL i v. 20. Runt v. 27 någon gång fick jag mycket sammandragningar och tappen förkortades, inget jag led av men oron steg ju såklart. Fick sjukskrivas ett par veckor för att tappen inte skulle påverkas och sedan var jag på banan igen. Nu är sammandragningarna tillbaka och jag tror de är i form av förvärkar för ibland när de kommer spänner det till ordentligt och kan ibland göra lite ont.

    Mensvärk har jag också och det är så sjukt jobbigt att det aldrig blir mer än så. Det liksom ilar och gnager och molar i magen men det sätter aldrig igång någonting.. senast imorse vaknade jag med mensvärk och bad nästan till gud att det skulle starta men än har ingenting hänt. Jag drömde även inatt att jag födde, det är andra natten denna vecka som jag drömmer det. Kanske ett tecken?! ;) min mage har också varit rätt kaos, har skrivit ner varje gång jag varit på toa och det har ökat väldigt mycket de senaste 2 veckorna men än så länge inga tecken på en sån extremtömning som vissa säger sig ha precis innan förlossningen startar. Jag har så många tecken på att det skulle köra igång men han verkar trivas därinne..


    Blodtrycket har gått upp och ner i rejäla svängar fram tills ca v. 33 då det stabiliserande sig, nu senaste 2 veckorna har det dock börjat stiga igen.

    Det måste ändå kännas skönt för din del då att ändå fått en sedan övervakning, har hört tråkiga historier där de inte tagit gravidas oro på allvar.

    Det låter som hur andra beskriver vissa förvärkar iallafall, speciellt nu när man är så nära. Idag har jag också haft en hel del sammandragningar som spänner till rejält och gör att det är jobbigt att framförallt gå.

    Man kan ju hålla tummarna för att det är ett tecken!! Några förlossningsdrömmar har jag själv inte haft men däremot har jag drömt bland annat att min sambo köpt en massa konstiga och onödiga bebisprylar vilket tydligen gjorde mig rasande i drömmen. Kan bara skratta åt dessa konstiga drömmar nu i efterhand. xD

    Min pojke verkar också trivas ganska bra där inne (tyvärr), även om det är kort tid kvar nu så är längtan enorm!
Svar på tråden Fler nära BF som vill följas åt?