• Litehärochdär

    Betala kronofogden men bor utomlands

    Behöver råd!

    Jag har bott utomlands i 17 år och fick precis ett brev från skatteverket att jag är skyldig 500kr. Sedan står det också att jag är skyldig kronofogden 32000 men inget specifikt att det måste betalas. Brevet var postat till min förra adress men någon på posten här måste känna till mitt namn...

    Jag har inte råd att betala kronofogden hela beloppet just nu. Ska jag bara betala skatteverket just nu och i så fall får väl kronofogden reda på min adress? Kan man dela upp betalningen? Jag skulle ha råd med att betala ca 2000 i mån...Hur skulle ni gå tillväga?

  • Svar på tråden Betala kronofogden men bor utomlands
  • MsFry

    Självklartt ska man betala det man ör skyldig.

    Kontakta kronofogden och fråga vad du behöver göra.

  • Litehärochdär
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-09-19 03:54:23 följande:

    Om du planerar att bo kvar utomlands kan du väl bara strunta i det? 


    Ja det var det första jag tänkte men det känns inte bra :/
  • Litehärochdär
    MsFry skrev 2019-09-19 06:11:46 följande:

    Självklartt ska man betala det man ör skyldig.

    Kontakta kronofogden och fråga vad du behöver göra.


    Grejen är att jag kan inte betala allt just nu så jag är lite rädd för vad dom kommer att säga.
  • Långbenopluto
    Litehärochdär skrev 2019-09-19 07:08:56 följande:
    Grejen är att jag kan inte betala allt just nu så jag är lite rädd för vad dom kommer att säga.
    Vad har du för alternativ då?

    Vara rädd för vad dom ska säga.... eller låta skulden växa och växa och växa.....?
  • Erkens mamma
    Litehärochdär skrev 2019-09-19 07:08:56 följande:

    Grejen är att jag kan inte betala allt just nu så jag är lite rädd för vad dom kommer att säga.


    Avbetalningsplaner hos KF är väldigt vanligt förekommande. De blir bara glada om du hör av dig och vill göra rätt för dig.
  • LisaLarsson79

    Du ringer det inkassobolag som har skickat skulden till kronofogden och gör upp en avbetalningsplan med dom.. eftersom du bor utomlands lär KF ha svårt att ta tillgångar från dig så du bör kunna förhandla dig till en ganska så snäll avbetalningsplan.. dom får va glada att dom får något alls.. men ju mer du betalar desto mindra räntor och kostanader blir de ju för dig i slutänden.. man du kan alltid fråga om de kan frysa räntan.. lycka till!"!

  • mammatill6
    Erkens mamma skrev 2019-09-19 07:23:00 följande:
    Avbetalningsplaner hos KF är väldigt vanligt förekommande. De blir bara glada om du hör av dig och vill göra rätt för dig.
    Fast det stämmer ju inte. Vill du ha en avbetalningsplan vänder du dig till inkassobolaget som skickat det till kf. Men KF är väldigt bra att ha med att göra, ring och prata med dem så får du reda på vad det gäller.
  • Jamesdio
    Erkens mamma skrev 2019-09-19 07:23:00 följande:
    Avbetalningsplaner hos KF är väldigt vanligt förekommande. De blir bara glada om du hör av dig och vill göra rätt för dig.
    Eller inte. KF gör inte upp om några avbetalningsplaner. De kan göra utmätningar däremot och tar då allt utöver ett förbehållsbelopp. Vet dock inte om de kan göra det på löner utomlands.

    Det är borgenären som avgör om den vill gå med på en avbetalningsplan och dra tillbaka fordran från kf.
Svar på tråden Betala kronofogden men bor utomlands