• Tigerkissen

    Livet med nykter alkoholist

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att leva med en nykter alkoholist?

    Hur gör du/ni i sociala sammanhang, tex undviker ni restaurangbesök, julfester, midsommarfester, middagsbjudningar, ja kort sagt sammanhang där det finns alkohol? Dricker ni som är anhörig någonsin alkohol?

    Tar gärna emot svar från både anhöriga och nyktra alkoholister både om hur ni gör, och hur man bäst stöttar.

  • Svar på tråden Livet med nykter alkoholist
  • Anonym (Självklart)

    Självklart kan du leva med en nykter alkoholist.

    Man ska stötta på bra sätt inte så att det blir daltande. Nu finns det alhokol här i köket. Utan ha inte sådant med en ny nykter alkoholist. Det är väldigt dumt. Ni kan ungås som vanligt, Bo tillsammans som vanligt. Kanske inte ha alkohol i första taget med högtider. Personen i fråga måste bara själv mogen för sådant förhållande.

    Jag är uppvuxen med alkoholister som va nyktra i ett år. Det var bästa året i mitt liv. Jag var hemma varje dag. Mådde hur bra som helst. Men jag visste att det är ett starkt beroende. Det handlar om hur stark den personens självkänsla är och självförtroende viljan att ta en klunk, ett glas eller avstå.

    Det finns endel nyktra alkoholister idag som mår bra men det finns alltid att dem tänker på alkohol. Kanske att det finns nån som mår prima. Ger du rätt vänskap, förhållande så funkar det som precis vilken sund förhållande som helst. Återfall finns risk för alla.

    Men ny nykter alkoholist bör undvikas alhokol det är taskigt annars. Ungefär som ha en godisskål framme när barnen inte får ta.

  • Anonym (Svårt)

    För mig är det en självklarhet att inte dricka i sällskap av den nyktra alkoholist jag lever med. Hur kan jag kräva nolltolerans av någon annan utan att följa det själv?

    Det är tragiskt att normen i samhället är att man ska dricka i sociala sammanhang. Att man alltid ska behöva förklara och försvara varför man inte dricker.

    Personligen är jag skeptiskt till alkoholfri öl etc då det finns många som tagit återfall som börjat just där. Det väcker begäret. Tror det är relativt få som aldrig tar ett återfall.

  • Anonym (Självklart)

    Ja, håller med alkoholfritt. Det kan bli bakslag, smaken är där saknas alkohol.

    Jag dricker inte idag, har druckit en gång blev full och dagen efter bestämde jag mig att inte bli full igen och inte dricka alkohol. Jag går gärna ut på restaurang, bar, mm. Köper hem till vänner och så.

  • Anonym (sally)
    Tigerkissen skrev 2019-09-19 09:10:38 följande:

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att leva med en nykter alkoholist?

    Hur gör du/ni i sociala sammanhang, tex undviker ni restaurangbesök, julfester, midsommarfester, middagsbjudningar, ja kort sagt sammanhang där det finns alkohol? Dricker ni som är anhörig någonsin alkohol?

    Tar gärna emot svar från både anhöriga och nyktra alkoholister både om hur ni gör, och hur man bäst stöttar.


    Mitt ex var alkoholist. I många år aktiv, sedan nykter.

    Om livet med en aktiv alkoholist var ett litet helvete, var livet med en nykter ett riktigt helvete.

    Jag hade glatt mig till att leva ett normalt liv igen, med utflykter, födelsedagar, konserter och andra saker som funktionella familjer gör - utan att behöva dricka. 

    Icke sa Nicke.

    Alkoholen styrde fortfarande familjen med järnhand. ALLT påminde om alkohol. Inga utflykter utan en kall öl. Ingen födelsedag utan öl och snaps. Ingen konsert utan massor av fatöl. Inte spela musik, för då är det fest. 

    Så vi stannade hemma och tittade på tv.  

    Jag hade tagit hänsyn i så många år så att jag till sist blev så trött på det, att jag gav upp. Jag började leva mitt liv som JAG gärna ville.  Det fick bli utan honom, men jag fick ett liv åtminstone. 

    Då blev jag en fara för hans nykterhet och han ville skiljas.

    Jag sa bara tack. Och farväl.
  • Gameofthrones

    Det är viktigt att sluta vara medberoende. Ni anhöriga vem somhelst vän etc. Köp inte någon form av alkohol. Inga undantag.

  • Anonym (Svårt)
    Anonym (sally) skrev 2019-09-21 12:58:48 följande:

    Mitt ex var alkoholist. I många år aktiv, sedan nykter.

    Om livet med en aktiv alkoholist var ett litet helvete, var livet med en nykter ett riktigt helvete.

    Jag hade glatt mig till att leva ett normalt liv igen, med utflykter, födelsedagar, konserter och andra saker som funktionella familjer gör - utan att behöva dricka. 

    Icke sa Nicke.

    Alkoholen styrde fortfarande familjen med järnhand. ALLT påminde om alkohol. Inga utflykter utan en kall öl. Ingen födelsedag utan öl och snaps. Ingen konsert utan massor av fatöl. Inte spela musik, för då är det fest. 

    Så vi stannade hemma och tittade på tv.  

    Jag hade tagit hänsyn i så många år så att jag till sist blev så trött på det, att jag gav upp. Jag började leva mitt liv som JAG gärna ville.  Det fick bli utan honom, men jag fick ett liv åtminstone. 

    Då blev jag en fara för hans nykterhet och han ville skiljas.

    Jag sa bara tack. Och farväl.


    På ett sätt bra att han tog sin nykterhet på allvar, men du har rätt -man kan inte leva ett liv där man hela tiden måste anpassa sig helt till någon annan. Och det är en livslång sjukdom, och även om man håller sig nykter finns missbrukarpersonligheten kvar. Ofta ersätts ett missbruk av ett annat.
Svar på tråden Livet med nykter alkoholist