• Anonym (Ts)

Hivsmitta genom ett litet sår?

Jag hade sex med en kille som jag träffade på krogen igår och vi använde kondom när vi hade sex men sen runkade jag av honom.

Grejen är att jag har ett litet rivsår på armen precis innan handen börjar som jag fick när jag råkade riva mig på ett trasigt handtag till ett skåp hemma tidigare på dagen. Så det kan ha kommit sperma i/på såret. Tvättade ju händerna sen efteråt.

Nu har ju den här killen antagligen inte HIV men han kändes som en kille som har sex med många och han sa att han brukar resa mycket bla till Thailand.

Har googlat lite men hittade olika svar och vågar inte fråga nån. Jag är alltid väldigt noga med kondom med nya killar och har nyss kommit ur ett långt förhållande. Vet att jag säkert överdriver men kan inte sluta noja över det. Nån som vet om HIV kan smitta genom småsår?

• Svar på tråden Hivsmitta genom ett litet sår?
  • Anonym (Ts)
    Giftskåneman skrev 2019-09-19 14:25:16 följande:

Javisst gör det det.

Var har du hittat det?
  • Anonym (Nej)

Nej, riktigt så går det inte till. HIV kan smitta genom sår men då måste det vara stora, öppna sår och han måste i stort sett droppa ner blod i ditt stora, färska sår.

Sedan smittar inte HIV så lätt som man tror, och de som har det äter mediciner som håller virusnivåerna så låga att de inte har spårbart virus i blodet.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-19 14:34:05 följande:

Var har du hittat det?

Han ljuger för dig. Lyssna inte. Du har inte fått HIV genom ett litet rivsår på handen.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2019-09-19 14:35:45 följande:
    Nej, riktigt så går det inte till. HIV kan smitta genom sår men då måste det vara stora, öppna sår och han måste i stort sett droppa ner blod i ditt stora, färska sår.

Sedan smittar inte HIV så lätt som man tror, och de som har det äter mediciner som håller virusnivåerna så låga att de inte har spårbart virus i blodet.
    +1
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2019-09-19 14:35:45 följande:

Tack för svaret!

Förhoppningsvis har ju inte killen det men man kan ju aldrig veta. Vet att det inte smittar speciellt lätt och inte via kyssar eller så men små sår tycker jag det står olika om när man läser om det.
  • Anonym (Nej)
    Långbenopluto skrev 2019-09-19 14:45:06 följande:

HIV smittar via varje sår oavsett om det är litet eller stort.

Nej, det gör det inte. Såret måste vara färskt för att det ska kunna komma in virus, och då måste du ta den andre personens blod och droppa in det i såret.
    Små sår koagulerar jättefort och är mindre risk.
    Stora sår med öppna ytor är ju större risk då de inte läker på samma sätt.
    Ett litet rivsår är  noll risk.
  • Giftskåneman

Men hur tror du det smittar då? Viruset måste komma in i kroppen, då oftast genom ett sår.

Du kan suga eller slicka en person med hiv och bli smittad om du har tandköttsinflammation, lättare att bli smittad vid analsex eftersom det kan uppstå små sår/sprickor då.

Hiv är inte väldigt smittsamt men risken finns. Kontakta sjukvården direkt och be om råd.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-19 14:49:05 följande:
    Tack för svaret!

Förhoppningsvis har ju inte killen det men man kan ju aldrig veta. Vet att det inte smittar speciellt lätt och inte via kyssar eller så men små sår tycker jag det står olika om när man läser om det.
    Tänk såhär: för att få HIV så måste ju något kunna komma in i blodet eller kroppens slemhinnor. Om du har ett litet rivsår på handen så har ju blodet koagulerat och det blir ett litet skydd för att få in smuts etc i såret. Då är risken väldigt, väldigt liten för att få in viruset.

Om du tänker den kände HIV-mannen som hade oskyddat sex med minst 130 personer, obehandlad, han smittade 1 person av dessa.
Svar på tråden Hivsmitta genom ett litet sår?