• ungkvinna1

Circadin

Hej!

Jag har skrivit ett inlägg tidigare om sömnstörningar och har fått Circadin utskrivet - äntligen! Nu undrar jag om fler av er använder det och vill dela med sig av hur det fungerar för er? Det verkar inte finnas jättemycket forskning om Circadin så känns lite läskigt, trots att det ska vara milt i jämförelse med många andra mediciner.

Tack

• Svar på tråden Circadin
  • Anonym (S)

Vad vill du veta, Cirkadin innehåller Melantonin, gå ut i solen så får du lika hjälp som av medicinen.

• linani

Jag har ätit circadin. Det hade en måttlig påverkan på min sömn. Insomningen gick inte lättare, däremot blev djupsömnen lite bättre.

Efter ett tag började jag dock få riktigt konstiga drömmar, som övergick till mardrömmar och till sist sömnparalys. Det är en känd (bland många andra) bieffekt av läkemedlet. Kändes som jag höll på att bli galen så slutade äta dom.

• ungkvinna1
    Anonym (S) skrev 2019-09-19 16:56:36 följande:

Vad vill du veta, Cirkadin innehåller Melantonin, gå ut i solen så får du lika hjälp som av medicinen.

Hej!

Givetvis befinner jag mig i solljus på dagarna. Det stämmer inte riktigt men förstår din synpunkt :)
  • ungkvinna1
    linani skrev 2019-09-19 17:10:53 följande:

Jag har ätit circadin. Det hade en måttlig påverkan på min sömn. Insomningen gick inte lättare, däremot blev djupsömnen lite bättre.

Efter ett tag började jag dock få riktigt konstiga drömmar, som övergick till mardrömmar och till sist sömnparalys. Det är en känd (bland många andra) bieffekt av läkemedlet. Kändes som jag höll på att bli galen så slutade äta dom.

Hur ofta tog du Circadin? Jag har testat en gång och märkte att insomningen blev betydligt enklare. Tanken är att endast använda vid behov och inte varje kväll så jag hoppas undkomma de biverkningar som du nämner. Tack för att du delar med dig
  • linani
    ungkvinna1 skrev 2019-09-19 18:01:21 följande:

Tanken är att endast använda vid behov och inte varje kväll så jag hoppas undkomma de biverkningar som du nämner

Står det verkligen på ditt recept att du ska ta den vid behov? Circadin är ju ingen insomningstablett, utan ska hjälpa till att justera om din sömncykel blivit rubbad. Därför behöver man äta den mer regelbundet.

Den ska ju även tas 1, gärna 2, timmar innan du går och lägger dig, och du kan ju inte på förväg veta om du kommer ha sömnproblem eller ej.

www.mabra.com/ar-det-sakert-att-ta-melatonin-mot-somnbesvar-lakaren-svarar/
  • ungkvinna1
    linani skrev 2019-09-19 18:47:05 följande:

Står det verkligen på ditt recept att du ska ta den vid behov? Circadin är ju ingen insomningstablett, utan ska hjälpa till att justera om din sömncykel blivit rubbad. Därför behöver man äta den mer regelbundet.

Den ska ju även tas 1, gärna 2, timmar innan du går och lägger dig, och du kan ju inte på förväg veta om du kommer ha sömnproblem eller ej.

www.mabra.com/ar-det-sakert-att-ta-melatonin-mot-somnbesvar-lakaren-svarar/

Kollade och det står faktiskt 1 varje kväll så du har rätt. Jo, har god självkännedom så vet när jag kommer ha sömnproblem. Har visserligen alltid fördröjd insomning, en bra natt tar det 1h för mig att somna så du kan nog tänka dig hur en dålig natt ser ut..
Svar på tråden Circadin